Uitdaging Grondige vernieuwing van het volledige centrumgebied (2002 – 2006) Centrale parking Woonstraten Stationsplein Uitgaanscentrum Belangrijkste winkelas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6 Informatie bijeenkomst over de oprichting van LECO De Lokale Energie Coöperatie In de regio Opsterland.
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
VH naar … De Veiling van Morgen
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Het maken van een tentoonstelling Bronnen uit de Eerste Wereldoorlog.
De howto’s van een project. Stel… Klaas komt naar je toe.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
netwerk organisatiebeheersing
In het bestuursakkoord
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Basis communicatieplan
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Afschakelplan Infoavond elektriciteitsschaarste.
Samen sterk in verandering
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Wivina De Bus, Communicatie-adviseur Hoe bereik ik - met een klein budget - meer mensen?
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Afdeling Communicatie Toegevoegde waarde door expertise
Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Efficiënt vergaderen…
WOW: enqueteren bij Jumbo
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Prokkelweek maandag 6 t/m zaterdag 11 juni 1 week als voorbeeld voor de rest van het jaar.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Borging Kans op ‘terugval’ in oude routines is groot Heb hier al vanaf het begin aandacht voor.
Antwerpen – Brasschaat Schoolomgeving De Witte Merel – Sint Michielscollege.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
30 maart 2015 Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
23 maart 2015 Feestzaal Fenikshof Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
(MINDER) HINDER BIJ OPENBARE WERKEN Malle, 6 mei 2009.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Proef Heist Distributie van hoeve- en streekproducten Lokale Voedseldag.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Tien tips voor kwaliteitsteam TBT
Meer communiceren met een klein budget
Integraal sociaal werk
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Wegeniswerken Waverse Steenweg
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Riolering en wegenis in de Meerstraat, Limbosbaan, Kapruin
Analyse maken Stap één bij projecten.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Welkom Energieschaarste
Wat maakt een PPT goed?.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Bewonersplatform Oosteeklo
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

‘Tien tips voor een geslaagde communicatie en minder hinder’ Roeland Kortleven

Uitdaging Grondige vernieuwing van het volledige centrumgebied (2002 – 2006) Centrale parking Woonstraten Stationsplein Uitgaanscentrum Belangrijkste winkelas

Uitdaging Hoe dit werk aanpakken zonder jarenlange‘onleefbare’ situatie te creëren? Oplossing: uitgebreide communicatie, overleg & ‘minder-hinder’-maatregelen

Tip 1: Alles begint en eindigt met het bestek Leg gedetailleerd de zaken vast waarmee een aannemer rekening moet houden. Middel om bij uitvoering ‘Minder hinder’-maatregelen af te dwingen Bereikbaarheid woningen en handelszaken Vragen van buurtbewoners? Aanwezigheid op informatievergaderingen Open communicatie en intens overleg blijft belangrijk

Tip 2: Voorzie budget voor communicatie en minder hinder ‘Minder hinder’ drijft prijs op Persen van riolering onder kruispunt i.p.v. open sleuf Tijdelijk werfweggetje Ook communicatie is niet gratis Flyers, brochures, affiches, informatieborden, toekomstsimulaties,…

Tip 3: onderling intern overleg is sleutel tot succes Multidisciplinaire aanpak is nodig Alle interne partners hebben noodzakelijke inbreng en rekening houden met elkaar Ingenieurs Mobiliteitsspecialisten Communicatiespecialisten Loslaten van ‘enge’ technische blik Complex verhaal (wegomleidingen, communicatie, toegankelijke werfzone, uitgekiende uitvoering van de werken,…)

Tip 4: kijk naar de werken door de ogen van betrokkenen Communiceer vanuit de bekommernissen van verschillende doelgroepen Voorbereiding informatievergadering Handelaars (leveringen,…), buurtbewoners (ophalen huisvuil,…), toevallige bezoekers (bereikbaarheid met de auto,…) Deze communicatiebehoeften zijn leidraad voor opmaak communicatieplan

Tip 5: communiceer project vanuit een toekomstbeeld Werken gebeuren niet zomaar Bijvoorbeeld: creëren winkelcentrum waar het aangenaam wonen, winkelen, wandelen en fietsen Gebruik toekomstbeeld in communicatie Tip: 3D-toekomstsimulaties

Tip 6: zet alle beschikbare kanalen in Niet enkel persbericht of informatievergadering Meer mogelijkheden, maar… Bepaal welke kernboodschap gericht is op welke doelgroep Voorbeelden van ‘Mol Werkt’: bierkaartjes, evenement, postkaarten, flyers, brochures, website, elektronische nieuwsbrieven, bewonersbrieven, gemeentemagazines, informatieborden langs de weg, tentoonstelling, stratenplannen, persbriefings, videoreportages, …

Tip 7: hou alles in een positieve sfeer Werken zijn niet leuk, maar verzuring vergroot de problemen Negatieve krantenartikels houden klanten weg Daarom… alles in positieve sfeer plaatsen Mogelijkheden: spaaractie, evenement, vergroot kleine zaken, rol de rode loper uit, ‘sorry’-postkaartjes, verspreid cartoons over de werken,…

Tip 8: wees origineel Voorbeelden ‘Mol Werkt’ Startevemement ‘Bob De Bouwer’ voor kinderen (verdienen van werfhelm) Aankondigingsborden ‘Mol werkt, maar blijft bereikbaar’ Cartoons op bierkaartjes Sorry-postkaartjes verdelen via de handelaars Werken afsluiten met groot volksfeest: traktatie van het gemeentebestuur

Tip 9: betrek moeilijke klanten Analyseer vooraf wie ‘moeilijke’ klanten zijn Voorzitter Unizo, secretaris van middenstandsvereniging,… Maak van hen ‘bevoorrechte’ getuigen (uitnodigen op voorbereidende vergaderingen) Begrip opbouwen voor moeilijke beslissingen Samen zoeken naar oplossingen Grote invloed op achterban Mol Werkt: aanspreekpunten bij handelaars en buurtbewoners Worden verdedigers in plaats van criticasters

Tip 10: blijf communiceren, ook het negatieve Vermijd effect ‘opgeblazen souflé’: niet stoppen na aankondiging werken Elke belangrijke mijlpaal is onderwerp van communicatieactie Ga negatieve zaken (vertragingen,…) niet uit de weg voor behoud geloofwaardigheid. Leg deze uit. Volgehouden inspanning

Enkele voorbeelden…

Startevenement ‘Mol Werkt’

Cartoons

Cartoons

Advertentie

‘Sorry’-postkaartje

Informatieborden

Brochures en flyers

Cadeau van handelaars aan aannemer Uitgebreid communiceren: pers, site,…

Traktatie worstenbroodjes van uitbater lokale supermarkt aan de arbeiders Uitgebreid communiceren: pers, site,…

Afsluiter ‘Mol viert’