Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
HAVISTEN COMPETENT
Werkt dat wel? Het Nieuwe Werken.. Krijn Nagtzaam, consultant
Werkvormen en diversiteit
Ho 4:Talenten.
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Meervoudige intelligenties
Plusklas op Basisschool De Muldershof Beek en Donk Maart 2010
Werkvormen als vanzelf
Leiderschap.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Professionele ontwikkeling
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Toelichting module: Les schema per week
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Meervoudige intelligentie
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Natuurgerichte intelligentie
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Passie als leidraad in je loopbaan
Een onverwacht feest Les 2
Samen sterk in verandering
Rots & Water Marien Lokerse.
Presentatie Bijeenkomst 2
Gepersonaliseerd leren vocabulaires
Symposium 5 jaar poliklinische apotheek ASz
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Meervoudige intelligenties.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
Kiezen voor keuzedelen
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Thema Roos van Leary in de klas
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Groepsdynamica Introductie
Agressie op de werkvloer
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Opleidingskunde, Training & Human Development Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011

William de Kaste

Wat verwacht je vandaag? Wanneer is de workshop voor jou geslaagd?

Programma Kenmerken van de acht intelligenties Stimulerende verwerkingsopdrachten MI toepassen in de praktijk

Doel de 8 intelligenties herkennen op basis van de bijbehorende kenmerken; de visie binnen MI verwoorden; de eigen sterke intelligenties herkennen en benoemen; de theorie van MI toepassen in (beroeps)situatie.

Tweekeuze vragen Gecoacht worden of lesgeven? Muziek of sport? Maak een keuze, schrijf ze op: Gecoacht worden of lesgeven? Muziek of sport? Bos of museum? Scrabble of master mind?

stellingen Toelichting door 3 deelnemers Eens / Waar Oneens / Onwaar

een intelligentie is erfelijk bepaald stelling 1 een intelligentie is erfelijk bepaald Eens / Waar Oneens / Onwaar

stelling 2 een intelligentie bezit je nu eenmaal en deze is nauwelijks te beïnvloeden Eens / Waar Oneens / Onwaar

mijn organisatie stimuleert mij om intelligenties te ontwikkelen stelling 3 mijn organisatie stimuleert mij om intelligenties te ontwikkelen Eens / Waar Oneens / Onwaar

stelling 4 ik pas verschillende werkvormen toe om alle intelligenties aan te spreken Eens / Waar Oneens / Onwaar

welke intelligenties ken je? schrijf op één memo blaadje een intelligentie (in een vorm waarin die jij kent) Voorbeeld: schaker schrijf op een volgende memo blaadje nog een intelligentie, etc schrijf tenminste 5 intelligenties op

welke intelligenties ken je? Plak je memo blaadjes op onder de soort intelligentie waar deze volgens jou het beste past

Acht intelligentiegebieden Verbaal-linguïstisch Logisch-mathematisch Lichamelijk-kinestetisch Muzikaal-ritmisch Visueel-ruimtelijk Naturalistisch Interpersoonlijk Intrapersoonlijk

Uitgangspunten MI Iedereen is in het bezit van alle intelligenties Bij sommige mensen is een bepaalde intelligentie extreem ontwikkeld (talent) Intelligenties kunnen samenwerken

Vragenlijst en scoreformulier Hoe schat jij je eigen intelligentiepatroon in? Vul het scoreformulier in aan de hand van je vragenlijst maak een grafische weergave

Tweekeuze vragen Gecoacht worden of lesgeven? Muziek of sport? Bos of museum? Scrabble of master mind?

Meervoudige intelligentie test Internet: http://qq.quest.nl/

Het gaat steeds beter http://leesenleer.blogspot.com/2010/06/hoe-knap-zijn-wij-hoe-zijn-wij-knap.html

Verwachting Vraag je buurman of buurvrouw of de verwachting van deze workshop is uitgekomen?

Doel de 8 intelligenties herkennen op basis van de bijbehorende kenmerken; de visie binnen MI verwoorden; de eigen sterke intelligenties herkennen en benoemen; de theorie van MI toepassen in (beroeps)situatie.

Afsluiting Niet: Hoe slim ben je? maar: Hoe ben je slim?