WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Valorisatie Programma Rotterdam
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Onderzoek in de onderwijspraktijk
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Gold Colfield Traineeship Presentatie ideeënwedstrijd Koen van den Berk Management trainee Young Colfield traineeship Den Bosch, 2013.
NME: kiezen, leren, meedoen
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Intersectoraal Klas 3.
Welkom.
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Instroom klas 3 vmbo.
Leren in een werkende omgeving
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Peter Klosse, Emily Teunissen & Tom Keller Kennis in Bedrijf, 27 november 2014.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
JUNIOR COMPANY TRAINING DOCENTEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
1 Suïcidepreventiebeleid VWS: Landelijke agenda suïcidepreventie Gonne Kelder, senior beleidsmedewerker Ministerie VWS 10 september 2014.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Creatief Ketengericht Ondernemen 18 oktober 2012.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
What will you do to change the
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Oranje Nassau College Zoetermeer
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Welkom op het Saenredam College
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS

Vraag 1: Welke resultaten zouden het succes van het platform onderwijs kunnen versterken? Vraag 2: Hoe kunnen we ondernemers bij het onderwijs betrekken? THE ANSWERS:

VRAAG 1 (1)  Richt je als programma ook op drop outs en risico jongeren.  Meer samenwerking tussen kleine bedrijven, opleidingen richten naar meer multi-bedrijfjes  Leren van andere best practices.  Samenwerken met ondernemers.  Mentorschap.  Meer businessclasses.  Informatie marktdagen (met verschillende organisaties)  Netwerkbijeenkomsten organiseren.  Platform onderwijs met internet versterken.  Jongeren al betrekken in het primair onderwijs met simpele bedrijfjes als zelf kerstkaarten maken en prijs voor degene met de meest verkochte kaarten.  Allochtonen meer informeren, hebben vaak potentie.  Meenemen diversiteitsaspect van ondernemen.  Uitgaan van de kwaliteiten die de jongeren van huis uit mee hebben gekregen.  Talentenshow studentondernemers.  Incubator voor ondernemers in samenwerking met de Haagse Hogeschool.  Ondernemers in de klas, ook als docent.

VRAAG 1 (2)  Workshops schoolbreed, bijvoorbeeld: hoe optimaliseer ik mijn webshop, hoe verwerf ik opdrachten, social media do’s en dont’s.  1 op 1 trainingen.  Meelopen met ondernemers.  Duidelijke commitment krijgen: overeenkomsten opstellen.  Docenten inspireren. Ondernemendheid breed verankeren bij docenten en studenten.  Breder dan ondernemerschap gaan: ook voor persoonlijk leiderschap en intrapreneurship  Jonge mensen uitdagen hun passies na te leven.  Workshop voor jonge mensen organiseren om kennis te maken met ondernemerschap.  Bedrijven meer betrekken bij de samenstelling en beoordeling van een opleiding.  Betere afstemming ondernemersonderwijs mbo en hbo, gezamenlijk gebruik maken van leerbedrijven.  Niet alleen best practices maar ook worst practices  BB’s door docenten + verslagleggen aan studenten en collega’s.  Laat ze het doen: product kiezen, verkopen en verdiepen

VRAAG 1 (3)  Zorg voor alumni netwerken, hou hier contact mee en zorg voor vervolgonderwijs voor ondernemers.  Leg contacten met ondernemersklankbord.  Periodiek en structureel gezamenlijke opdrachten voor vmbo, mbo, hbo en wo.  Gewoon lekker doorgaan.

 Ondernemer adopteert school/klas en bedenkt met de school een lespakket en geeft ook de lessen  Aandacht voor ‘what’s in it for me’.  Studenten/scholen als inspiratiebron, opleidingen die kennis inbrengen.  Laat ondernemers vertellen voor de klas, vinden ze heerlijk. En laat ze meekijken met hoe leerlingen denken.  Buddy systeem.  Opfriscursus voor ondernemers aanbieden, in ruil voor medewerking.  Docenten inzetten die zelf ook ondernemer zijn.  Docenten meer interesse laten tonen en ondernemers ook bezoeken.  Docenten de school uit halen.  Samenwerken met Jong Ondernemen.  Community/service center.  Communicatie, cases, the why  Gericht op de nieuwe economie  Zoek de passie  Respect the new: doe wat je goed kan. VRAAG 2 (1)

 Laat ondernemers opleidingen en programma’s beoordelen.  Filmpjes van succesvolle starters op je website.  Docenten op ‘ondernemersstage’ sturen.  De student = ondernemer van het eigen leerproces:  Stelt vakkenpakket samen  Begeleid door coach (hulp vragen)  Studeert af in real life  Alumni ondernemers VRAAG 2 (2)