Verbindingen Schema van de ondergrondse infrastructuur van het TU/e terrein toont de noodzakelijke verbindingen tussen gebouwen, onderzoeksfaciliteiten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Risicomanagement en Sociale Technologie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De marketing-omgeving
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Technische geletterdheid en onderwijs
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE Paul van Geert Gerrit Breeuwsma.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
Van Moleculaire naar Modulaire Biologie
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
College 2: Chaos Wat we vandaag gaan doen:
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Onderwijspresentatie IO – Vakcode Koen van Andel Energie&Warmteleer.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
De nieuwe syllabus scheikunde
Portfolio Faculteit der Letteren
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
SAUTER EY3600 DE NETWERKTOPOLOGIE.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Conflicten en onderhandelingen
(Stede)Bouwkundig ontwerpen met CAD Henri Achten.
Het Tijdperk van Complexiteit College 4
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Ondernemen(d) in het onderwijs
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Van Moleculaire naar Modulaire Biologie
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Kwaliteit in productie
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Competentiegericht leren vmbo
Oct slide College 5: Ising en Schelling/Magneten en Mensen 1 gedrag op microschaal gedrag op macroschaal complexiteit: ↔
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
TN2811 “Inleiding Elementaire Deeltjes”
Op weg naar het Bachelor College November In het kort Alle bacheloropleidingen in één Bachelor College Per september 2012 Bacheloraanbod aantrekkelijker,
Evidence-Based Medicine
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Met de Kennisbasis in zee!
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Grondbeginselen van de zelforganisatie: netwerken Eric Postma TiCC Universiteit van Tilburg.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Voorlichting tweede studiejaar Bèta-gamma
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Het Tijdperk van Complexiteit College 1 Tom de Greef Het Tijdperk van Complexiteit College 1 http://www.tue-tm.org/complexity/

Verbindingen Schema van de ondergrondse infrastructuur van het TU/e terrein toont de noodzakelijke verbindingen tussen gebouwen, onderzoeksfaciliteiten en de buitenwereld.

Verbindingen Tussen faculteiten Tussen disciplines Tussen campus en stad Tussen wetenschap & technologie en maatschappij Essentieel voor het functioneren van de universiteit Essentieel voor het functioneren van een academicus

Academische Vorming Wie van alles een beetje weet, is een dilettant. Wie van een beetje alles weet is een vakidioot. Academisch gevormd is degene die veel weet over een klein gebied en in staat is om die kennis in een groter geheel te plaatsen Guenther Rohpol, techniekfilosoof en ingenieur

Academische Vorming De maatschappij verlangt veel van een academisch opgeleide ingenieur: Kundigheid in een technische discipline Bekwaamheid in onderzoeken en ontwerpen Een wetenschappelijke benadering van problemen Teamwork met mensen uit andere disciplines Oplossingen die aan technische en maatschappelijke eisen voldoen Communicatie over problemen en oplossingen met vakgenoten en leken

De Minor Academische Vorming vindt plaats gedurende de hele opleiding. De minor is een belangrijke stap naar verbreding: Kennismaking met een andere discipline Leren om disciplines te verbinden en te overschrijden Het programma Academische Vorming in de minor (universiteitscolleges + lezingen Studium Generale) is gemaakt om hieraan bij te dragen.

Complexe Systemen Wat betekent het woord complex? com (samen) + plectere (vlechten, weven)

Complexe Systemen Veel voorbeelden in…

Voorbeelden

Voorbeelden I Verkeer Hersenen Diffusie van technologie Internet

Voorbeelden II Organisaties Mieren Cel

Definitie complex systeem? Simon (1981): A complex system is seen as a hierarchic system, i.e. a system composed by subsystems that in turn have their own subsystems, and so on... H.A. Simon, The Sciences of the Artificial, MIT Press Mitchell (2009): A system in which large networks of components with no central control and simple rules of operation give rise to complex collective behavior, sophisticated information processing, and adaptation via learning or evolution. M. Mitchell, Complexity A Guided Tour, Oxford Press

Definitie complex systeem? Geen uniforme definitie: Internet, levende cel, aandelenkoers, turbulentie in vloeistoffen Karakteristieke kenmerken complexe systemen Groot aantal componenten Veelvoud van interacties De interacties tussen de componenten zijn sterk niet-lineair Zelforganiserend Informatieverwerkend Adaptief Robuust  Fragiel

Kenmerken Complexe Systemen (I) Groot aantal componenten (actoren) Actoren zijn sterk heterogeen De overheid (1) Aandeelhouders (106) Banken (30)

Kenmerken Complexe Systemen (II) Veelvoud van interacties Zwakke en sterke interacties Interacties zijn dynamisch, d.w.z. tijdsafhankelijk Geen relatie grootte interactie en effect op systeem door sterke niet-lineariteit (bijv. amplificatie of negatieve feedback) Financiële Crisis Azië 1997 Roepie Thaise Bath Pesos

Kenmerken Complexe Systemen (III) Interacties zijn sterk niet-lineair Extreme gevoeligheid complex systeem t.o.v. begincondities Onvoorspelbaarheid Bifurcaties Terugkoppeling (feedback)

Kenmerken Complexe Systemen (IV) Zelforganisatie Interacties tussen de componenten op lokaal niveau zorgen voor het ontstaan van orde (patroon) op globaal niveau. Geen centrale leider! Entropie, een maat voor de orde van een systeem, daalt. Energie dissipatie (ver buiten thermodynamisch evenwicht) Convectie cel Mierenspoor

Kenmerken Complexe Systemen (V) Verwerken informatie Zonder informatieverwerking geen zelforganisatie! Simpel op microscopisch niveau  complex op macroscopisch niveau Positie

Kenmerken Complexe Systemen (VI) Adaptief Componenten (actoren) kunnen zich aanpassen Feedback omgeving Evolutie door competitie en coöperatie Interacties met andere actoren veranderen

Kenmerken Complexe Systemen (VII) Robuust  Fragiel Gelijkblijvende functie onder externe verstoringen Interacties componenten veranderen door externe verstoring Geoptimaliseerd op algemene externe verstoringen Fragiel t.o.v. zeldzame externe verstoringen -Robuust: Atmosferische drukschommelingen - Fragiel: Elektronische verstoringen

Informatieverwerkend Kenmerken Complexe Systemen Veelvoud van interacties Groot aantal componenten Informatieverwerkend Simpele regels Zelforganiserend Adaptief Niet-lineair Robuust  Fragiel

Simpel, Gecompliceerd en Complex Simpel Gecompliceerd Complex

Oorsprong Complexe Systemen Apr-17 Oorsprong Complexe Systemen Wetenschappers geloofden dat de toekomst compleet voorspelbaar is (demon van Laplace, 1814). Door analyze van deelstystemen kan het hele systeem begrepen worden (Descartes: reductionisme). Natuurverschijnselen kunnen worden gereduceerd tot eenvoudige oorzaak en gevolg relaties. Simplicity on the Other Side of Complexity

Oorsprong Complexe Systemen Poincaré, Lorenz: Chaos Wiener, Von Neumann, Simon, von Bertalanffy: Cybernetics Systeem benadering: feedback en informatie staan centraal

Convergentie van Disciplines Apr-17 Convergentie van Disciplines Chemistry Computer Science Biology Mathematics Psychology Sociology Physics Economics Meteorology Ecology Simplicity on the Other Side of Complexity

Subdisciplines Biologie Chemie Economie Systeem chemie Econophysica Systeem biologie Synthetische biologie

Drie Thema’s Netwerken Micro-macro Onvoorspelbaarheid

Netwerken College 3 : Sociale Netwerken (3 Oktober) College 4 : Biologische Netwerken (10 en 17 Oktober) College 7 : Dynamica op Netwerken (12 en 19 December)

Micro-Macro College 6: Micro-Macro (28 november en 5 december) Moleculen Mensen

Onvoorspelbaarheid College 2: Chaos (19 en 26 september) College 5: Overlevingslandschappen (14 en 21 november) Deterministisch Stochastisch Chaos Overlevingslandschappen

Overzicht en Achtergrondinformatie 7 colleges + 5 begeleide zelfstudies Begeleide zelfstudies onderdeel tentamen: geen uitwerkingen! Begeleide zelfstudies en sheets beschikbaar op de website: http://www.tue-tm.org/complexity/ Materiaal in reader en sheets. Tentamen: 23 Jan – 4 februari Tentamen in Nederlands

Leerdoelen Algemeen Beschrijven van karakteristieke eigenschappen van complexe systemen. Formuleren van nieuwe wetenschappelijke stromingen en hun relatie m.b.t. het begrip complexiteit. Micro-Macro Interpretatie van gedrag op macroschaal als gevolg van interacties op microschaal d.m.v. simulatie studies. Netwerken Formuleren van belangrijke maten in de theorie van complexe netwerken. Analyseren van de topologie van netwerken m.b.v. grafentheorie. Samenvatten van verschillende netwerkgenerende algoritmes. Analyseren van dynamica op netwerken toegepast op verspreiding van epidemieën en adoptie van nieuwe producten. Onvoorspelbaarheid Analyseren van deterministische chaos in simpele dynamische systemen. Begrijpen van stochastische invloeden en padafhankelijkheid op de zelforganisatie van een complex systeem. Begrijpen van adaptieve complexe systemen d.m.v. overlevingslandschappen.

Data Colleges en BZ Maandag 12 september: Introductie college, Rutger van Santen en Tom de Greef. Maandag 19 en 26 september: College en begl. zelfstudie Chaostheorie, Kees Storm. Maandag 3 oktober: College Netwerken I, Chris Snijders. Maandag 10 en 17 oktober: College en begl. zelfstudie Netwerken II, Tom de Greef. Maandag 24 oktober VRIJ Maandag 14 en 21 november: College en begl. zelfstudie Fitness landscapes, Koen Frenken Maandag  28 november en 5 december: College en begl. zelfstudie Simulatiestudies, Chris Snijders en Kees Storm. Maandag 12 en 19 december: College en begl. zelfstudie Netwerkdynamica Tom de Greef en Koen Frenken

De roep om complexiteit onderzoek Nature 2009, 460, 685 Science 2009, 323, 892 Science 2009, 325, 406 Nature 2009, 460, 680