Internet Annemarie Havinga, Robert Kamminga Mariëlle Klasens, Mare de Koning en Baukje Ypenga
Algemene gegevens Eerste boodschap op 29 oktober 1969 2008 - 80% van de 16+ bevolking gebruikt internet 2009 – Internetgebruik jongeren groter dan televisiegebruik 2011 - 94% huishoudens heeft toegang tot internet Maar ook: Cyberpesten Fraude, kwaliteitsvermindering, verloedering van taal Sociale media Bibliotheek bezoek loopt terug
Vormen Beledigen, bedreigen of roddelen Inbreken in mailbox of chatprogramma Foto’s Bezemen Gegevens van iemand Haatprofielen Happy slapping
Tips voor docenten Interesse tonen Spreekbeurt Oplossing van Leerlingen Rechten en plichten Niet iedereen is wie die zegt dat die is Zelf leren Tips voor leerlingen
Strafbaar Bedreiging Hacken van account Vernieling van computergegevens Portretrecht
Verloedering van Nederlandse taal Subjectieve opvatting Jongeren lenen woorden uit andere talen Opleidingsniveau? Moeten we terughoudender worden in het lesgeven in buitenlandse talen?
Kwaliteit informatie Kwaliteit gaat wél vooruit Scholen bieden ondersteuning Lange termijn project
Betrouwbaarheid Primair of secundair Checklist Verschilt per site Ga uit van het CBS
Fraude Plagiaat
Social media Aantal keerzijdes: Privacy Onpersoonlijk
Gevaarlijk Elk moment 14,6 miljoen kinderen onder 17 jaar online Chatrooms http://criminaliteitswijzer.ning.com/profiles/blogs/trust-als-voorlichting-over-pedofielen-amp-loverboys Voorlichting – scholen? Reader’s Digest promoot online alarmknop tegen internet-pedofielen
Gameverslaving 10/05/2011 – Erasmus Medisch centrum maakt onderzoeksresultaten bekend 12.000 gameverslaafde jongeren – gemiddeld 8 uur per dag
Herkenningspunten Een gameverslaafde: Wil/kan haast niet achter de computer vandaan komen Raffelt dagelijkse noodzakelijke bezigheden af Maakt veel gebruik van energievolle consumpties Heeft constant de behoefte om te gamen Beleeft meer plezier aan gamen dan aan andere activiteiten Denkt en praat vaak over gamen
Gebruikt games om negatieve stemming kwijt te raken Liegt over de tijdsbesteding aan het gamen Wordt ongelukkig of geïrriteerd wanneer er niet gespeeld kan worden of wanneer een game wordt stopgezet Heeft slaaptekort Besteed meer tijd aan gamen dan aan familie en vrienden Praat gamegebruik goed Gebruikt andere mediabronnen om informatie te verzamelen over games
Gevolgen Overgewicht (slecht eten en drinken + geen beweging) Vermoeide, droge of geïrriteerde ogen Migraine/hoofdpijn Rugpijn RSI – Repetitive Strain Injury Sociale isolatie Schoolwerk en tijd met familie lijdt eronder