Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Workshop Informatievaardigheden
Datavisualisatie: design > relationeel visualiseren: semantisch web
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
Workshop Informatievaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Bronnen Merle Wissink.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Medmec 1 herfst Les 4.
Media en creativiteit Privacy, reputation and control
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Workshop Informatievaardigheden
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Datavisualisatie als informatie: research into design
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Media en creativiteit Herfst les 3.
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 Engagement.
Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Bronnen en onderzoeksvragen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor minor I research Crosslab winter 2011 I 281111

28 nov 11 Datavisualisatie > design > betekenis thema’s: metafoor, dataflow, semantische ordening - adopteer een boek! bespreking opdracht 1 bespreking onderzoeksopzet welke rol speelt design bij de beantwoording van jouw onderzoeksvraag?

zoek 2 voorbeelden van manipulatie van datadesign voor politieke opdracht 1 zoek 2 voorbeelden van manipulatie van datadesign voor politieke doeleinden. Beschrijf hoe manipulatie wordt ingezet d.m.v. design. zoek 1 artikel over het actuele debat over datavisualisatie (relateer aan je onderzoeksvraag). lezen: beschrijf de kernpunten van het actuele debat: John Grimwade Data Wars, 2010 http://www.denieuwereporter.nl/2010/01/data-wars-alles-uitleggen-aan-iedereen/ Tracy Metz, Van Woord naar Beeld, NRC, 9 april 2010 http://followthemoney.nu/wp-content/themes/follow/images/NRCO.jpg

vragen: ‘beautiful evidence’ of subjectieve bewijsvoering? wat zijn de visies van Grimwade / Metz over de relatie tussen design - betekenis? - hoe onderbouwen zij hun mening? [2 argumenten] - noem 3 valkuilen volgens de auteurs definieer 3 uitgangspunten voor datavisualisatie en de rol van design hierin

met welke visuele middelen vertel je een verhaal? context: wat / hoe / wie / voor wie Kw 1: wat: data as beautiful evidence? wat: betrouwbaarheid van data bv: Tufte Principles of Analytical Design transparency: herkomst van data zichtbaar maken subjectief bewijs: meerdere auteurs betrekken community: open source data Kw 2: hoe: data als story [subjectief bewijs] auteurschap: visie op data hoe? design en visualisering

datavisualisatie: de macht van de metafoor The essence of metaphor is understanding and experiencing one kind of thing in terms of another. George Lakoff en Mark Johnson, Metaphors We Live By [1980] vragen: - welke beeldende middelen visualiseer je data tot een verhaal? hoe zet je een metafoor in? - wat betekent deze metafoor in culturele zin?

wat is een metafoor Een metafoor is gebaseerd op overeenkomst tussen twee verschillende entiteiten. vb datavisualisering: - spotlight als metafoor voor zoeken - wereldbol als metafoor voor internet - bureaublad als metafoor voor computerdesktop

Door middel van metaforen proberen we iets onbekends te conceptualiseren door het te zien als iets dat we al kennen. Als zulke metaforen productief blijken, worden ze in de cultuur opgeslagen. > culturele / collectieve herkenbaarheid doel ikv datavisualisatie: - vertaling van concepten dmv een ander [bekend] concept - concretiseren van informatie - betekenis geven aan informatie

welke metaforen worden gebruikt bij datavisualisatie? wat zijn de cliché’s? metafoors zijn krachtige beeldende middelen: herkenbaar is duidelijk herkenbare metafoor ook op artistiek gebied interessant? wat zijn de valkuilen? - de rol van abstractie

veelvoorkomende metaforen: - kaarten / plattegronden

- baloons

pie charts

manipulatie

demografische metafoor: Isotype > nieuwe ‘universele’ visuele taal?

Hoe kan je metaforen betekenisvol gebruiken bij datavisualisatie?

onderzoeksopzet: onderzoeksdocument 1500 woorden onderzoeksontwerp: 0. kwartaal 1: vooronderzoek / inventarisatie, actueel debat 1. onderzoeksvraag: specificeren m.b.t 1 aspect design 2. concept: aanvullend bronnenonderzoek [deskresearch] - wat is het theoretische kader? welke methode? - reflecteren, reflectie verwerken in concept praktijkopdr. 3. uitvoering: nieuwe data verzamelen [fieldresearch] - welke data heb je nodig voor je onderzoek? - experimenteren, veldonderzoek, interviews, case analyse - reflecteren, reflectie verwerken in document EN praktijkopdr. 4. concluderen / reflecteren

onderzoekscyclus

klassieke onderzoekscyclus

1.oriënteren / inventariseren: les 1 - 4 design en datavisualisatie. stappenplan 1.oriënteren / inventariseren: les 1 - 4 design en datavisualisatie. > doel: theoretisch kader / concept opdracht > verzamel bronnen: projecten, artikelen, boeken etc. > reflecteer hierop > maak een eigen literatuurlijst van bronnen en artikelen. - vermeld altijd de bronnen! - notatie: auteur, titel publicatie, jaartal, uitgever / URL / datum laatste bezoek http://www.eur.nl/ub_informatievaardigheden/ub_instructie_nl/verwijzen_en_citeren/citeerstijlen/mla_verwijzingen/

2. afbakening: les 2 / 3 welk specifiek thema binnen design? > doel: afbakenen en verdiepen > kies 1 van de thema’s m.b.t design [ metafoor, flow, semantische verbanden] > criteria: wat interesseert je in dit thema? waarom is het nu actueel / relevant? - wat zijn de definitie / specifieke eigenschappen van je thema? - wat is het actuele debat? - wat is de relatie met jouw praktijkproject?

3. aanscherping onderzoeksvraag: les 3 > differentieer je onderzoeksvraag m.b.t design [afbakening] > wat wil je te weten komen? > wat is het doel? > voor wie is het interessant / relevant? > reflecteren > kenmerken van een onderzoeksvraag: de vraag is helder geformuleerd de vraag is afgebakend (specifiek) de vraag moet beantwoordbaar zijn (conclusie)

4. uitvoeren onderzoek: les 2 - 6 > doel: beantwoorden onderzoeksvraag > data verzamelen: welke data heb je nodig voor je onderzoek? > fieldresearch [case analyse,experimenteren, interviews etc.] > reflecteren 5. concluderen : les 7-8 - verwerk de conclusies in je praktijkopdracht / onderzoeksdoc.

opdracht 2: bespreking 5 dec 11 research Definieer metafoor volgens Lakoff / Johnson. Zoek 3 metaforen die een herkenbare culturele betekenis hebben. Omschrijf deze betekenis en onderzoek de oorsprong van deze metafoor. Analyseer voor welk doel / doelgroep deze worden gebruikt. Zoek een specifiek artikel over datavisualisatie en metaforen. lezen George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors We Live By, (1980), p103-114 http://www.pineforge.com/upm-data/6031_Chapter_10_O'Brien_I_Proof_5.pdf formuleer een voorlopige onderzoeksopzet [1 A4] - specificeer je onderzoeksvraag a.h.v. design - hoe ga je dit onderzoeken / welke bronnen? / welk fieldresearch?

bronnen http://www.informationisbeautiful.net/ http://vizthink.com/blog/category/visual-thinking/infographics/ http://www.davidmccandless.com/ http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0007294662/thegooddrugsg-21 https://formation.wallst.com/category/dataviz