Geld verdienen met trends

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Workshop 3 deel 1: Marketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Geld verdienen met trends Les 2. 1.Blog gevonden? Modulehandleiding geprint? Vragen over de inhoud? 2.Trends gevonden? Google? 3.Opdracht A 4.Uitwisselen.
Omzet.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Geld verdienen met trends
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Geld verdienen met trends
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
MARKETINGMIX.
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kostprijs & verkoopprijs
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Inleiding tot marktonderzoek
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Wanneer er maar één aanbieder is
Les 5: Het marketingplan
Eén portie sprinkhaan, graag!
Dit is onze bedrijfsnaam
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Presentatie en marketing
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
ENERGIEBESPARINGSPLAN
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Geld verdienen met trends Les 4

Vandaag Feedback Trend, behoefte en doelgroep Onderzoek Financiële aspecten Volgende lessen ~ Consult en pitch

Trend / Ontwikkeling Nieuws van de week

Jullie inbreng = Groepen?

Doelgroep Geografisch Woon/verblijfplaats Socio-economisch Gezinscyclus Achtergrond, opleiding, werk Inkomsten, uitgaven godsdienst Psychografisch Levensstijl Geslacht /leeftijd

Onderzoek Het systematisch en objectief verzamelen analyseren en interpreteren van gegevens ten behoeve van(marketing)beslissingen

Stap 1 & 2 Vaststellen van je doel: wat wil je te weten komen en waarom ? Stap 2: Formuleren van de probleemstelling: op welke concrete vraag moet het onderzoek een antwoord geven ?

Vervolgstappen Stap 3: Maken onderzoeksopzet: hoe ga je het onderzoek aanpakken ? Een plan van aanpak voor dit onderzoek. Stap 4: Desk research: welke informatie is er al door anderen verzameld en wat moet je dus zelf nog uitzoeken ? (secundaire gegevens) Stap 5: Eigen onderzoek: field research (primaire gegevens)

Eigen onderzoek – Field research Steekproef Enquete / Interview Bij voorkeur mondelinge interviews Maak je vragen niet te lang, gemakkelijke vragen eerst, niet suggestief. Vraag door naar overwegingen en argumenten Bevraag zo’n 20 per groep Interview

Financiele aspecten Opbrengsten Prijs Hoeveelheid Kosten Ontwikkelkosten Productiekosten Distributiekosten Reclamekosten

Vooraf Als het om een product voor consumenten gaat, moet je er rekening mee houden dat de groothandel en de detaillisten ook wat moeten verdienen De prijs die gekozen wordt is dan de prijs die je vraagt aan de afnemer (groothandel / detaillist) en niet de consumentenprijs Houd ook rekening met het vervoer van de producten

Opbrengsten 1 Maak een schatting van de prijs die je voor het product zou kunnen vragen / wilt vragen in het eerste jaar Kijk daarbij ook naar de prijzen van vergelijkbare producten Motiveer in het eindrapport het gekozen prijsniveau: ben je wat duurder, wat goedkoper of ongeveer even duur als de concurrenten ? Maak ook een schatting van de prijzen in jaren 2 en 3

Opbrengsten 2 Maak een schatting van het aantal producten dat je denkt te kunnen verkopen in jaar 1 Geef daarbij ook aan hoe groot de totale markt is (die heb je al gedefinieerd in het stukje marktsegmentatie en doelgroepbepaling) en welk aandeel je daarvan mogelijk zou kunnen hebben Maak ook een schatting van de ontwikkeling in de jaren 2 en 3 Wees hierbij realistisch en zeker niet te optimistisch; eventueel kun je met twee scenario’s werken

Kosten Houd rekening met de volgende kostencategorieën: Ontwikkelkosten Productiekosten Distributiekosten Promotiekosten

Ontwikkelkosten Maak een grove schatting van de ontwikkelkosten van het product (een nauwkeurige onderbouwing is niet noodzakelijk)

Productiekosten Als het om een (tastbaar) goed gaat mag je ervan uitgaan dat de productie wordt uitbesteed aan een land met lage kosten. Maak een schatting van de vermoedelijke inkoopprijs. Als het om een dienst gaat, moet je een nauwkeurige schatting maken van de kostprijs.

Distributiekosten Als de goederen vervoerd en / of opgeslagen moeten worden, veronderstel dan dat dat allemaal wordt uitbesteed. Maak een grove schatting van de kosten per stuk.

Promotiekosten Welke promotiemiddelen worden ingezet ? (tv-commercials, radio, banners op websites, krant, sponsoring etc.) Hoe intensief ga je campagne voeren ? (hoeveel advertenties in de krant ?) Ga na wat de kosten van de gekozen campagne zijn (zoek op het internet naar de kosten !) Dit kostenaspect moet het meest uitgebreid worden uitgewerkt !

Promotie

Opdracht D Werk het plan van aanpak in de praktijk uit Bevraag zo’n 20 tot 25 mensen (5 per groepslid)

Presentatie opdracht D les 5 Presentatie van 2/3 minuten over het verrichte onderzoek Bestaat de behoefte onder de leden van de doelgroep, is er sprake van een trend? Gebruik ppt’s Maximaal 4 dia’s Hand-out op papier voor docent Feedback van medestudenten en docent

Pitch les 6 Verkoop presentatie Volgende week consult! Alle info moet je dus al hebben verzameld!