Geld verdienen met trends Les 4
Vandaag Feedback Trend, behoefte en doelgroep Onderzoek Financiële aspecten Volgende lessen ~ Consult en pitch
Trend / Ontwikkeling Nieuws van de week
Jullie inbreng = Groepen?
Doelgroep Geografisch Woon/verblijfplaats Socio-economisch Gezinscyclus Achtergrond, opleiding, werk Inkomsten, uitgaven godsdienst Psychografisch Levensstijl Geslacht /leeftijd
Onderzoek Het systematisch en objectief verzamelen analyseren en interpreteren van gegevens ten behoeve van(marketing)beslissingen
Stap 1 & 2 Vaststellen van je doel: wat wil je te weten komen en waarom ? Stap 2: Formuleren van de probleemstelling: op welke concrete vraag moet het onderzoek een antwoord geven ?
Vervolgstappen Stap 3: Maken onderzoeksopzet: hoe ga je het onderzoek aanpakken ? Een plan van aanpak voor dit onderzoek. Stap 4: Desk research: welke informatie is er al door anderen verzameld en wat moet je dus zelf nog uitzoeken ? (secundaire gegevens) Stap 5: Eigen onderzoek: field research (primaire gegevens)
Eigen onderzoek – Field research Steekproef Enquete / Interview Bij voorkeur mondelinge interviews Maak je vragen niet te lang, gemakkelijke vragen eerst, niet suggestief. Vraag door naar overwegingen en argumenten Bevraag zo’n 20 per groep Interview
Financiele aspecten Opbrengsten Prijs Hoeveelheid Kosten Ontwikkelkosten Productiekosten Distributiekosten Reclamekosten
Vooraf Als het om een product voor consumenten gaat, moet je er rekening mee houden dat de groothandel en de detaillisten ook wat moeten verdienen De prijs die gekozen wordt is dan de prijs die je vraagt aan de afnemer (groothandel / detaillist) en niet de consumentenprijs Houd ook rekening met het vervoer van de producten
Opbrengsten 1 Maak een schatting van de prijs die je voor het product zou kunnen vragen / wilt vragen in het eerste jaar Kijk daarbij ook naar de prijzen van vergelijkbare producten Motiveer in het eindrapport het gekozen prijsniveau: ben je wat duurder, wat goedkoper of ongeveer even duur als de concurrenten ? Maak ook een schatting van de prijzen in jaren 2 en 3
Opbrengsten 2 Maak een schatting van het aantal producten dat je denkt te kunnen verkopen in jaar 1 Geef daarbij ook aan hoe groot de totale markt is (die heb je al gedefinieerd in het stukje marktsegmentatie en doelgroepbepaling) en welk aandeel je daarvan mogelijk zou kunnen hebben Maak ook een schatting van de ontwikkeling in de jaren 2 en 3 Wees hierbij realistisch en zeker niet te optimistisch; eventueel kun je met twee scenario’s werken
Kosten Houd rekening met de volgende kostencategorieën: Ontwikkelkosten Productiekosten Distributiekosten Promotiekosten
Ontwikkelkosten Maak een grove schatting van de ontwikkelkosten van het product (een nauwkeurige onderbouwing is niet noodzakelijk)
Productiekosten Als het om een (tastbaar) goed gaat mag je ervan uitgaan dat de productie wordt uitbesteed aan een land met lage kosten. Maak een schatting van de vermoedelijke inkoopprijs. Als het om een dienst gaat, moet je een nauwkeurige schatting maken van de kostprijs.
Distributiekosten Als de goederen vervoerd en / of opgeslagen moeten worden, veronderstel dan dat dat allemaal wordt uitbesteed. Maak een grove schatting van de kosten per stuk.
Promotiekosten Welke promotiemiddelen worden ingezet ? (tv-commercials, radio, banners op websites, krant, sponsoring etc.) Hoe intensief ga je campagne voeren ? (hoeveel advertenties in de krant ?) Ga na wat de kosten van de gekozen campagne zijn (zoek op het internet naar de kosten !) Dit kostenaspect moet het meest uitgebreid worden uitgewerkt !
Promotie
Opdracht D Werk het plan van aanpak in de praktijk uit Bevraag zo’n 20 tot 25 mensen (5 per groepslid)
Presentatie opdracht D les 5 Presentatie van 2/3 minuten over het verrichte onderzoek Bestaat de behoefte onder de leden van de doelgroep, is er sprake van een trend? Gebruik ppt’s Maximaal 4 dia’s Hand-out op papier voor docent Feedback van medestudenten en docent
Pitch les 6 Verkoop presentatie Volgende week consult! Alle info moet je dus al hebben verzameld!