Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Ben jij een onderzoeker 2.0?
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Wegwijs in social media land
Presentatie verbeterjezorg Jeroen Bosch
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
Arteveldehogeschool Office management
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Lenvis: ideeën van gebruikers Efrath Silver.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Social Media Audit. Deel 3 Concurrenten – XXXLutz Group.
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
@tweetkliniek.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
TwitterKliniek “Anesthesie en toepassing van
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Sociale media bij HR & jobs
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Social Media & Sport Deel I
Inleidende Module Waarom Web 2
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Introductiebijeenkomst ONS Platform
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE

Doel van de presentatie: Beeld schetsen van het gebruik van social media in de eerstelijn en de toegevoegde waarde ervan. Daarnaast een voorbeeld presenteren: Verbeterjezorg, een social media based applicatie.

Adagium: Uw patiënten en medewerkers zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?

Social media zijn... online platformen waarop je zonder of met minimale professionele redactie zelf inhoud kunt verzorgen..... waarbij interactie en uitwisseling tussen gebruikers onderling centraal staat.

Inventarisatie: Facebook: Twitter: Linkedin: Hyves: Google+: YouTube: Social media: > 3 kanalen: Waarvoor/ doel?

Enkele highlights uit de Social Media Monitor Zorg 76% van de zorgorganisaties is aanwezig op social media De zorg is het meest actief op Hyves, Twitter, LinkedIn Facebook en Google+ zijn in opkomst YouTube wordt zeer beperkt gebruikt 46% van de zorgorganisaties is op meer dan 3 kanalen actief Ziekenhuizen zijn het meest actief Thuiszorg, GGD en eerstelijn lopen achter

Opmerkelijkheden 75% van de zorgorganisaties is actief op Hyves 90% van deze Hyves accounts is besloten; alleen toegankelijk voor medewerkers Organisaties zijn slecht vindbaarheid op social media door inconsistente naamgeving Groot bereik op YouTube ( views) door beperkt aantal instellingen Uitblijven van communicatie op Twitter (volgers worden bijvoorbeeld niet teruggevolgd)

Conclusie: Het gebruik van social media staat in de kinderschoenen. Het besef dat internet ingezet kan worden ter verbetering van de zorg en het contact met patiënt is er vaak. De capaciteit, middelen en kennis erover zijn echter vaak afwezig of te beperkt. Welk nut heeft internet precies? En wat kunnen we met social media?

Wat kan je met social media: Networking, blogging, sharing, collaboration, communities, location based Communicatie Planning, Consultatie, Informatie, Wiki Verbetering en Innovatie

Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’

Projectpartners ‘Verbeterjezorg’

Doel: Verbeterjezorg biedt patiënten de mogelijkheid hun ervaringen te delen en suggesties te doen voor verbeteringen. Het biedt medewerkers de gelegenheid ideeën te posten en meldingen te doen. Een eerste stap in social media. Het bevordert een open dialoog. Creërt betrokkenheid. Het kost weinig tijd en levert veel nuttige informatie op.

Hoe werkt het? Patiënt meldt zijn ervaring via de website Zorgverlener krijgt melding in persoonlijke webpagina Zorgverlener beslist over publicatie op website Zorgverlener overweegt verbeteringen Patiënt ontvangt feedback

Zorginstellingen Individuele zorgververleners

Wat levert het op? U krijgt concrete gegevens om uw zorg te verbeteren U kunt uw relatie met uw patiënten verdiepen U krijgt een onderbouwd beeld van de zorg U kunt benchmarken met andere zorgverleners U beschikt over informatie nuttig voor uzelf maar ook voor uw accreditatie, de patiënten- en beroepsvereniging, de toezichthouder, zorgverzekeraar en certificeerder Superieur alternatief voor patiënt- en medewerkertevredenheidsmetingen Chat, delen van documenten en links, community vorming

Hoe onderscheidt Verbeterjezorg zich? Customized platform voor eerstelijn Moderne technieken voor bevraging Zorgverlener heeft de regie Het systeem beschikt over een procesmanagement systeem Erkend systeem voor accreditatie Alternatief voor tevredenheidsmetingen Vóór en dóór en niet over zorgverlener

Doe mee en meldt u nu aan !