Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE
Doel van de presentatie: Beeld schetsen van het gebruik van social media in de eerstelijn en de toegevoegde waarde ervan. Daarnaast een voorbeeld presenteren: Verbeterjezorg, een social media based applicatie.
Adagium: Uw patiënten en medewerkers zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Social media zijn... online platformen waarop je zonder of met minimale professionele redactie zelf inhoud kunt verzorgen..... waarbij interactie en uitwisseling tussen gebruikers onderling centraal staat.
Inventarisatie: Facebook: Twitter: Linkedin: Hyves: Google+: YouTube: Social media: > 3 kanalen: Waarvoor/ doel?
Enkele highlights uit de Social Media Monitor Zorg 76% van de zorgorganisaties is aanwezig op social media De zorg is het meest actief op Hyves, Twitter, LinkedIn Facebook en Google+ zijn in opkomst YouTube wordt zeer beperkt gebruikt 46% van de zorgorganisaties is op meer dan 3 kanalen actief Ziekenhuizen zijn het meest actief Thuiszorg, GGD en eerstelijn lopen achter
Opmerkelijkheden 75% van de zorgorganisaties is actief op Hyves 90% van deze Hyves accounts is besloten; alleen toegankelijk voor medewerkers Organisaties zijn slecht vindbaarheid op social media door inconsistente naamgeving Groot bereik op YouTube ( views) door beperkt aantal instellingen Uitblijven van communicatie op Twitter (volgers worden bijvoorbeeld niet teruggevolgd)
Conclusie: Het gebruik van social media staat in de kinderschoenen. Het besef dat internet ingezet kan worden ter verbetering van de zorg en het contact met patiënt is er vaak. De capaciteit, middelen en kennis erover zijn echter vaak afwezig of te beperkt. Welk nut heeft internet precies? En wat kunnen we met social media?
Wat kan je met social media: Networking, blogging, sharing, collaboration, communities, location based Communicatie Planning, Consultatie, Informatie, Wiki Verbetering en Innovatie
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’
Projectpartners ‘Verbeterjezorg’
Doel: Verbeterjezorg biedt patiënten de mogelijkheid hun ervaringen te delen en suggesties te doen voor verbeteringen. Het biedt medewerkers de gelegenheid ideeën te posten en meldingen te doen. Een eerste stap in social media. Het bevordert een open dialoog. Creërt betrokkenheid. Het kost weinig tijd en levert veel nuttige informatie op.
Hoe werkt het? Patiënt meldt zijn ervaring via de website Zorgverlener krijgt melding in persoonlijke webpagina Zorgverlener beslist over publicatie op website Zorgverlener overweegt verbeteringen Patiënt ontvangt feedback
Zorginstellingen Individuele zorgververleners
Wat levert het op? U krijgt concrete gegevens om uw zorg te verbeteren U kunt uw relatie met uw patiënten verdiepen U krijgt een onderbouwd beeld van de zorg U kunt benchmarken met andere zorgverleners U beschikt over informatie nuttig voor uzelf maar ook voor uw accreditatie, de patiënten- en beroepsvereniging, de toezichthouder, zorgverzekeraar en certificeerder Superieur alternatief voor patiënt- en medewerkertevredenheidsmetingen Chat, delen van documenten en links, community vorming
Hoe onderscheidt Verbeterjezorg zich? Customized platform voor eerstelijn Moderne technieken voor bevraging Zorgverlener heeft de regie Het systeem beschikt over een procesmanagement systeem Erkend systeem voor accreditatie Alternatief voor tevredenheidsmetingen Vóór en dóór en niet over zorgverlener
Doe mee en meldt u nu aan !