DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Advertisements

Ontdek het nieuwe werken voor klant en bestuur via een integraal zaaksysteem 17 november 2011 Rob van Agteren.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Document Management Silicon.
Records management en informatie-architectuur
MT Zuid André Plat.
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
met vallen en opstaan naar een mid-office
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Introductie Electronisch Factureren voor: Johan van Tongeren – Managing Director Olaf Minnema – Business Solution Manager.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
De kracht van MySolution
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Adobe formulieren : stand van zaken.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
DMS & RMA op basis van SharePoint
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
27 januari 2011.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Het van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Enterprise Document Management Fase
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Programma Vereenvoudiging en uniformering subsidie DBI bijeenkomst het Nieuwe Handelsregister 4 december 2012.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Openbaar Lichaam Bonaire
Organisatieontwikkeling
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Kluwer The end of Publishing
Het E-depot van Rotterdam
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid Paul van der Eerden

Programma Aanpak Voorbeeld Kapvergunning

Opmerkingen vooraf Nieuwbouw Stadskantoor Project “Het Nieuwe Kantoor Leven” Ambitieuze voortrekkers Committent ambtelijke top (en bestuur) Grote investering in capaciteit en hardware Weer als gemeente “het wiel uitvinden”

Ambities Gemeente ‘s-Hertogenbosch De Gemeente ‘s-Hertogenbosch wil met gerichte inzet van informatie- en communicatie- technologie de product- en dienstverlening verbeteren door: De kwaliteit te verhogen De snelheid en de flexibiliteit te verhogen De kosten te verlagen Kwaliteit: datgene dat door de klant wordt gevraagd. De klant kan de burger zijn, maar ook een gemeentelijke ambtenaar of een bestuurder of een bedrijf. De klant is degene die bepaalt hoe een product/dienst eruit moet zien. Snelheid en flexibiliteit: snelheid van leveren, maar (vooral) ook het vermogen om snel in te spelen op veranderende ‘marktomstandigheden’ (de klant vraagt vandaag iets anders dan gisteren). Kosten: uiteindelijk moet het goedkoop zijn; daarnaast moeten de kosten ook voorspelbaar en beheersbaar zijn.

Ambities Gemeente ‘s-Hertogenbosch Producten en diensten Dienstverlening vanuit één-loket-gedachte, gebaseerd op vraagpatronen (overheidsloket 2000) Optimale bereikbaarheid: overal, voor iedereen en altijd (7 dagen per week, 24 uur per dag)

Ambities Gemeente ‘s-Hertogenbosch Bedrijfsprocessen en Organisatie Flexibiliteit in bedrijfsprocessen Open en transparante organisatie Papierarme communicatie Niet-persoonsgebonden flexibele werkplekken (tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen werken) Van functionele organisatie naar procesgerichte organisatie (‘kanteling’) Flexibiliteit in bedrijfsprocessen. Bedrijfsprocessen zullen niet langer 5 jaar of langer vast liggen maar zullen veranderen als gevolg van veranderingen in de wensen van de klant (burgers, bedrijven, bestuurders en ambtenaren). Om snel veranderende bedrijfsprocessen te kunnen volgen, zijn belangrijke veranderingen in de organisatie (cultuur) en de ICT nodig. Papierarme communicatie. Niet langer meer stapels papier en dossiers, maar doelgerichte informatie gebruiken daar en wanneer dat noodzakelijk is. Doelgericht en tijdigheid zijn daarbij sleutelbegrippen en papier is daarvoor geen geschikt medium. Niet-persoonsgebonden werkplekken. Dit heeft ook betrekking op de daavoor noodzakelijke cultuuromslag in de organisatie en de manier van leidinggeven.

Het concept van de digi-plu De term digi-plu is een afkorting voor digitaliserings-paraplu. Met digitalisering wordt aangegevenwaarvoor de digi-plu kan worden ingezet. Met paraplu wordt de positionering van de digi-plu aangegeven (horizontale applicaties). Horizontale applicaties bieden generieke functionaliteit, onafhankelijk van organisatie-onderdelen en het soort processen. Bijvoorbeeld de Office Suite (KA). Verticale applicaties bieden daarentegen specifieke functionaliteit (kernfunctionaliteit). Bijvoorbeeld het Gemeentelijk Heffingen Systeem (GH+). In het concept van de digi-plu maakt een document onderdeel uit van een bij een proces behorende informatiestroom. Het digitaliseren van processen is daarmee significant verschillend van het digitaliseren van documenten. In het laatste geval kan namelijk noch worden gewaarborgd dat de relatie van een document met een of meerdere processen behouden blijft (context) noch dat de documenten in goede en geordende staat digitaal kunnen worden opgeslagen (volledig, betrouwbaar, authentiek, toegankelijk, beschikbaar).

Het concept van de digi-plu De digi-plu is een middel om de in de ICT-visie geformuleerde doelstellingen en ambities te kunnen realiseren. Met het concept van de digi-plu wordt het digitaliseren van bedrijfsprocessen op een verantwoorde en gestructureerde manier mogelijk gemaakt. Deze procesgerichte aanpak geeft daarbij automatisch vorm en inhoud aan het begrip Elektronische Overheid. Werkplekken die mbv standaard componenten gepersonaliseerde toegang geven tot geintegreerde informatie, zodat bedrijfsprocessen snel en eenvoudig kunnen worden (1) uitgevoerd, (2) gemonitord en (3) verbeterd door ambtenaren, bestuurders, burgers en bedrijven Bij gepersonaliseerde toegang tot geïntegreerde informatie hoort onlosmakelijk kennismanagement (kennis in de organisatie delen en toegankelijk maken). Bij toegankelijkheid van bedrijfsprocesen en informatie hoort CRM (omdat het anders niet optimaal zal kunnen werken). Nu vooral focus op: uitvoeren door ambtenaren. Nieuw is dus: uitvoeren door derden (burgers en bedrijven), monitoren door bestuurders en het verbeteren door ambtenaren. Voorbeeld bouwvergunning: Vroeger: invoeren van een applicatie die bouwvergunning aanvragen ondersteunt. Nu: Integratie met andere aanvragen (hinderwet, drank, vestigingsvergunning etc.), zodat ambtenaren meerdere zaken achtereen snel kunnen afwikkelen, integratie met het Web, zodat burgers zelf (1) een bouwvergunning kunnen aanvragen en (2) kunnen zien hoe lang ze moeten wachten op een vergunning. Tenslotte kunnen bestuurders en managers continu zien wat de status is (hoeveel aanvragen, gemiddelde wachttijd, max. wachttijd, waar zitten bottlenecks). Hierdoor wordt continue verbetering mogelijk (en dan nu gebaseerd op werkelijke gegevens en niet op basis van schattingen en wensdenken).

Het concept van de digi-plu De digi-plu (digitaliserings-paraplu) bestaat uit drie geïntegreerde systemen: proces management systeem (PMS) document management systeem (DMS) workflow management systeem (WMS) Werkplekken die mbv standaard componenten gepersonaliseerde toegang geven tot geintegreerde informatie, zodat bedrijfsprocessen snel en eenvoudig kunnen worden (1) uitgevoerd, (2) gemonitord en (3) verbeterd door ambtenaren, bestuurders, burgers en bedrijven Bij gepersonaliseerde toegang tot geïntegreerde informatie hoort onlosmakelijk kennismanagement (kennis in de organisatie delen en toegankelijk maken). Bij toegankelijkheid van bedrijfsprocesen en informatie hoort CRM (omdat het anders niet optimaal zal kunnen werken). Nu vooral focus op: uitvoeren door ambtenaren. Nieuw is dus: uitvoeren door derden (burgers en bedrijven), monitoren door bestuurders en het verbeteren door ambtenaren. Voorbeeld bouwvergunning: Vroeger: invoeren van een applicatie die bouwvergunning aanvragen ondersteunt. Nu: Integratie met andere aanvragen (hinderwet, drank, vestigingsvergunning etc.), zodat ambtenaren meerdere zaken achtereen snel kunnen afwikkelen, integratie met het Web, zodat burgers zelf (1) een bouwvergunning kunnen aanvragen en (2) kunnen zien hoe lang ze moeten wachten op een vergunning. Tenslotte kunnen bestuurders en managers continu zien wat de status is (hoeveel aanvragen, gemiddelde wachttijd, max. wachttijd, waar zitten bottlenecks). Hierdoor wordt continue verbetering mogelijk (en dan nu gebaseerd op werkelijke gegevens en niet op basis van schattingen en wensdenken).

Proces Management Systeem modelleren, analyseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen (simulatie) gebruikmakend van drie modellen: proces-, organisatie- en datamodel inrichten kwaliteitshandboeken, kwaliteitszorg management informatie over processen (portal) publicatie in- en extern via web-technologie (portal) basis voor het aanbieden van producten en diensten via het web (link naar OL2000) (portal) basis voor de inrichting van DMS en WMS Procesmodel geeft inzicht in wat er gebeurt (product of dienst), hoe het gebeurt (activiteiten), wie het uitvoert (organisatie), met welke informatie (informatie), waarmee het gebeurt (middelen, applicaties), hoe lang het duurt (tijd) en hoeveel het kost (geld). Prestatienormen worden vastgelegd en getoetst (doorlooptijden, bezettingsgraad, bottlenecks). Mogelijkheid om what-if scenario’s uit te voeren met behulp van simulatie. Doordat de informatie wordt vastgelegd wordt inzicht verkregen in de vraag of digitalisering van een bij dat proces behorend huidig archief wel of niet zinvol is. Drie criteria worden hiervoor getoetst: opvraagfrequentie, verspreidingsgraad en de mogelijke fysieke ruimtebesparing. Web-technologie: aanvragen van producten en diensten, statusinformatie en inzicht in het verdere verloop van de aanvraag via Internet. Basis voor inrichting DMS/WfM: op basis van het proces- en organisatiemodel wordt beslist of digitalisering van dat proces zinvol is of niet. Zoja, dan wordt op basis van deze modellen het DMS en eventueel het WfM ingericht. OL2000: juist bij het kantelen van aanbodgericht naar vraaggericht aanbieden van producten en diensten, de achterliggende gedachte van OL2000, is het noodzakelijk inzicht te krijgen in de consequenties hiervan voor de onderliggende processen en organisatie-structuur om die producten en diensten tot stand te brengen. En dat inzicht kan worden verkregen met de digi-plu.

Document Management Systeem documenten kunnen bestaan uit tekst, data, beeld, geluid, tekeningen e.d. documenten worden, voorzien van indexgegevens, digitaal opgeslagen functies van een DMS: beheren, ontsluiten, bewerken, bewaren, distribueren en archiveren van documenten belangrijkste toetsingscriteria voor inzet DMS: opvraagfrequentie, verspreidingsgraad, fysieke ruimtebesparing

Workflow Management Systeem besturen van bedrijfsprocessen (real-time) automatiseren van handmatige handelingen in processen zodat de effectiviteit en efficiëntie wordt verhoogd functies van een WfM: beheer van electronische werkbakken, distributie van cases (flow), termijnbewaking en rappellering belangrijkste toetsingscriteria voor inzet WMS: volume, complexiteit procesgang, wettelijke verplichtingen, benodigde mate van inzicht in management info over proces Workflow management: het geheel van organisatorische en technische maatregelen gericht op het besturen van werkstromen door middel van het inrichten, plannen en beheersen van deze werkstromen. Een workflow management systeem is een systeem waarmee dit gerealiseerd kan worden. Functies van een WfM: beheer van electronische werkbakken, het distribueren van zaken (cases) met bijbehorende documenten tussen electronische werkbakken volgens een vooraf gedefinieerde werkstroom (flow), termijnbewaking en rappellering. Inzet van WfM voor een proces toetsen met behulp van volgende criteria: - volume - aantal overdrachtspunten - wettelijke verplichtingen - complexiteit van de procesgang - benodigde mate van inzichtelijkheid in procesvoortgang - de mate waarin het verloop van het proces na te gaan of te verantwoorden moet zijn - de mate waarin het proces aan veranderingen onderhevig is als gevolg van wet- en regelgeving, veranderende vraag of anderszins

Samenhang digi-plu systemen Ejjgfjf ajfgajgf asjdfajsd ajfgajgfa PMS A A A DMS WMS

Overzicht digi-plu systeemconcept BWise Cubed FileNET Content Services FileNET eProcess Office XP CM NAW koppeling koppeling koppeling FIS4ALL etc. GSA GH+

Waar staan we nu met de digi-plu? Processen (=> deelprojecten) benoemd die voor 1 januari 2003 worden opgeleverd: Verlenen Kapvergunningen Periodieke Hercontrole AmSZ Aanvragen Zorg (incl. WVG) AmSZ Digitalisering Facturen Digitalisering Besluitvorming Archief Bouwvergunningen Bezwaren Belastingen Conversie Behandelen WOZ-bezwaarschriften Algemene inrichting DMS Postregistratie & Distributie

Demo proces Verlenen Kapvergunning Aanvraag kapvergunning via Internet burger portal publieke gedeelte; PMS) Beschrijving van het werkproces Verlenen kapvergunning (medewerker portal via Intranet; PMS) Afhandeling van het werkproces Verlenen kapvergunning in de back-office (DMS/WMS) Management informatie (manager portal via Intranet; PMS/WMS) Status- en voortgangsinformatie voor de aanvrager (burger portal persoonlijke gedeelte; PMS/DMS/WMS)

Aanvraag kapvergunning via Internet Burger portal (publieke gedeelte) Doelgroep: alle klanten van gemeente ‘s-Hertogenbosch Medium: Internet (www.s-hertogenbosch.nl) Naam: “PDC” Content: product- en dienstinformatie incl. aanvraagformulieren

Demo proces Verlenen Kapvergunning Aanvraag kapvergunning via Internet burger portal publieke gedeelte; PMS) Beschrijving van het werkproces Verlenen kapvergunning (medewerker portal via Intranet; PMS) Afhandeling van het werkproces Verlenen kapvergunning in de back-office (DMS/WMS) Management informatie (manager portal via Intranet; PMS/WMS) Status- en voortgangsinformatie voor de aanvrager (burger portal persoonlijke gedeelte; PMS/DMS/WMS)

Beschrijving van het werkproces Medewerker portal Doelgroep: alle medewerkers van gemeente ‘s-Hertogenbosch Medium: Intranet Naam: proces informatie Content: procesbeschrijvingen, werkinstructies, documenten, kwaliteitszorg, product- en dienstencatalogus

Demo proces Verlenen Kapvergunning Aanvraag kapvergunning via Internet burger portal publieke gedeelte; PMS) Beschrijving van het werkproces Verlenen kapvergunning (medewerker portal via Intranet; PMS) Afhandeling van het werkproces Verlenen kapvergunning in de back-office (DMS/WMS) Management informatie (manager portal via Intranet; PMS/WMS) Status- en voortgangsinformatie voor de aanvrager (burger portal persoonlijke gedeelte; PMS/DMS/WMS)

Afhandeling in de back-office (1) Registratie Een binnengekomen aanvraag via de reguliere post wordt centraal gescand en van kenmerken voorzien; vervolgens wordt automatisch een zaak gestart van het bijbehorende digiplu-proces (WMS). (2) Behandeling In de werkbak van de medewerker (WMS) wordt het aanvraagformulier beschikbaar gesteld om de bijbehorende taak uit te kunnen voeren en wordt het digitale dossier automatisch opgebouwd (DMS).

Demo proces Verlenen Kapvergunning Aanvraag kapvergunning via Internet burger portal publieke gedeelte; PMS) Beschrijving van het werkproces Verlenen kapvergunning (medewerker portal via Intranet; PMS) Afhandeling van het werkproces Verlenen kapvergunning in de back-office (DMS/WMS) Management informatie (manager portal via Intranet; PMS/WMS) Status- en voortgangsinformatie voor de aanvrager (burger portal persoonlijke gedeelte; PMS/DMS/WMS)

Management informatie Manager portal Doelgroep: alle medewerkers van gemeente ‘s-Hertogenbosch Medium: Intranet Naam: management informatie Content: grafische weergave prestatienormen (KPI’s) afgezet tegen werkelijkheid voor gedigitaliseerde processen

Demo proces Verlenen Kapvergunning Aanvraag kapvergunning via Internet burger portal publieke gedeelte; PMS) Beschrijving van het werkproces Verlenen kapvergunning (medewerker portal via Intranet; PMS) Afhandeling van het werkproces Verlenen kapvergunning in de back-office (DMS/WMS) Management informatie (manager portal via Intranet; PMS/WMS) Status- en voortgangsinformatie voor de aanvrager (burger portal persoonlijke gedeelte; PMS/DMS/WMS)

Status- en voortgangsinformatie Burger portal (persoonlijke gedeelte) Doelgroep: alle klanten van gemeente ‘s-Hertogenbosch Medium: Internet (www.s-hertogenbosch.nl) Naam: “persoonlijke pagina” Content: status- en voortgangsinformatie over lopende en recent afgeronde aanvragen incl. inzage in dossier