De business discussie: strategie en ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Budgettering voor KMO’s: Agenda
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Ondernemen in de praktijk
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
H4: Begrijpen van de markt
De organisatie-discussie: ICT-governance
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Nationaal Innovatie Event
Business Marketing Sabine Vermuyten
De ICT-infrastructuur discussie
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Informatiestrategie INFS – College 4
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Governance van de informatievoorziening
H8: Distributie.
strategie als een proces
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
De economie-discussie: planning & control
Service Oriented Architecture
IT & Corporatie Professionaliseringsbijeenkomst Utrecht, 29 juni 2009.
1.1 Cockpit informatie.
Governance van de informatievoorziening
Het nut van Business Planning
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
4. Online strategie Internet scorecard
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

De business discussie: strategie en ICT © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Infrastructuur discussie Management & ICT Dialoog tussen bedrijfs- leiding en IT Economie discussie Business discussie Organisatie discussie

Strategic Alignment Model © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Missie Business governance Onderscheidende competenties ICT-visie ICT- governance competenties 2 perspectief Extern 3 1 3 4 2 Organisatie- structuur Vaardigheden uitvoering Bedrijfs- processen ICT- architectuur Vaardigheden ICT-uitvoering processen 4 perspectief Intern 1 Bedrijfsdomein ICT-domein Bron: Henderson & Venkatraman

Strategic Alignment Model © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Alignment perspectieven Uitvoering van de bedrijfsstrategie Transformatie door technologie Benutting ICT-potentieel Optimaliseren ICT-service Bron: Henderson & Venkatraman

ICT-strategie: ‘impact’ én ‘alignment’ © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Omgeving Informatie(technologie) Wat? Informatie- strategie Bedrijfsstrategie alignment impact Hoe? Informatie- inrichting Bedrijfsinrichting Bedrijfsdomein Informatiedomein Bron: Henderson, Venkatraman

Porter: 5 concurrentiekrachten Impact: invloed ICT op de markt © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Voorbeeld: verzekeraars Nieuwe toetreders E-direct virtuele gemeenschappen kosten servicekwaliteit productflexibiliteit time to market nieuwe distributiekanalen ketenbeheersing toegevoegde diensten: expertise, alarmservice e.d Aanbieders Rivaliteit tussen bestaande concurrenten Afnemers Substituut producten Porter: 5 concurrentiekrachten

Invloed ICT op de markt: concurrentie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Modulaire architectuur/ objecttechnologie Shared service centers Geautomatiseerde front offices Rivaliteit tussen bestaande concurrenten Call centers Internet CRM Workflowmanagement Extranet Klantbeeld online Doorlooptijd Status online Leverancierskoppeling kosten servicekwaliteit produktflexibiliteit time to market Produkt- en proces- componenten Modulaire architectuur/ objecttechnologie Assemblage-/ generatortechnologie Snelle systeem- ontwikkeling Snelle produkt- en procesaanpassing

Invloed ICT op de markt: toetreders © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Internet front-office Klantbeeld online Doorlooptijd Status online Leverancierskoppeling Internet CRM Workflowmanagement Extranet Nieuwe toetreders internet-startups infomediairs fin. portalen Produkt- en proces- componenten Kosten- en prijs- opbouw Modulaire architectuur/ objecttechnologie Financiële (produkt-) systemen Rivaliteit tussen bestaande concurrenten Shared service centers Produkt- en proces- componenten Modulaire architectuur/ objecttechnologie

Impact: invloed ICT op de bedrijfsketen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Nieuwe distributiekanalen Extranet Intranet Internet Callcenter-technologie verzekeraar intermediair klant leverancier Extranet Multimedia Kennistechnologie Branche-ERP Workflowmanagement Ketenbeheersing/ -ondersteuning

Alignment: bedrijfsdoelen en -processen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Filosofie Bedrijfsbehoeften top business down driven ICT-prioriteiten Werkwijze missie / doelstelling (dominante factoren) CSF's sleutelprocessen ICT-prioriteiten

Voorbeeld Processen (Distributeur van tijdschriften) KSF’en Kwaliteit informatievoorziening Selecteren informatieprocessen Kwaliteit uitvoering processen Winstgevendheid verbeteren Aantal klachten reduceren Leveringstijd reduceren Distributie ontsluiten lnzicht koopgedrag Kritische processen Kosten reduceren Telling KSF'en KSF’en Voorbeeld (Distributeur van tijdschriften) Processen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam

Procesprioriteiten Aanpakken Nader onderzoeken Uitstellen 13 3 16 9 8 © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Aanpakken relatief belang 6 5 4 3 2 1 13 3 16 9 Nader onderzoeken 8 12 14 1 5 19 2 11 7 17 6 10 18 15 4 Uitstellen E D C B A kwaliteit van uitvoering

Optimale set interventies Business / ICT-alignment: hoe doe je het? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Rendement op ICT Business/ICT alignment Optimale set interventies Aanbrengen transparantie in IT-kosten Versterken macht vraagkant IT expliciet opnemen in strategieproces CIO aannemen of vervangen Invoeren IT-investeringsprocedures Opstellen van een informatiearchitectuur Stimuleren en initieren van experimenten Interventies strategie technologie & structuur mensen sociale processen Bron: Poels (dissertatie 2006)

Elementen van de ICT-strategie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Doelen & strategie Informatiebeleid Blauwdruk Toepas- singen Gege- vens Infra- structuur Organi- satie Projectenoverzicht

Informatiebeleidsvorming: inhoud en proces modellen checklists beeldvorming i n h o u d besluitvorming voorbeelden Infrastructuur discussie concepten ICT- strategie- vorming Economie discussie Business discussie Organisatie discussie stappen relaties werkvormen p r o c e s analyse © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam

De managementparadox van Ciborra © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam De zaken in de hand willen hebben marktkrachten innovaties Strategie Implementatie Compromissen Behoefte aan meer controle weerstand verrassingen Op drift zijn Bron: Bloem, van Doorn (2004)

Algemene aanpak ICT-strategievorming © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Kiezen aanpak Uitdiepen beïnvloedende factoren Uitwerken ICT-strategie Vaststellen ICT -migratieplan Scannen situatie Richtinggevend (ICT-beleid) Migratie- strategie Huidige situatie Alignment met missie en doelen Bepalen aanpak Externe Ontwikkelingen: Maatschappelijk ICT Business en markt Afbakenen arena Gedetailleerd (architectuur) Actie- programma Aanpak Assesment ICT-strategie Migratieplan Bron: Twijnstra Gudde

ICT-beleidsvorming als leermodel © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam acties/condities Vaststellen actieplan visie-ontwikkeling/ bijstelling ICT-economics ICT-impact ICT-alignment Doorlooptijd: 2-3 maanden ICT- aandachtsgebieden investerings- voorstellen uitwerken visie op onderdelen CSF’s, sleutelprocessen

Strategieproces: van visie naar actie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam planning korte termijn actie visievorming !! speelveld en spelregels !!