Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Ben jij een onderzoeker 2.0?
Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Wat is interactieve marketing?
IDENTITEIT IMAGO MERK EN MEDIA
Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat.
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Het zoeken en vinden van trends
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Leren in en door organisaties
Een keuze of de toekomst?
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Parlementaire democratie
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Human Dynamics.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Communicatie in organisaties
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Dossier Empowerment.
Communicatie en relatie
Doel en taak van de hulpverlening
Kennismanagement & Sociale media
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Groepsdynamica.
 Happy Valentine!!!! 
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Communicatie & Relatie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
H1 Media en communicatie
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Basics over communicatie
Zorg verlenen aan anderen
1.2 massamedia en internet
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen Anneke Vermeulen Sharon van der Wulp

Leerstof lesweek van 6 oktober 2008 De ‘media system dependency’-theorie Interactiviteit

- De ‘media system dependency’- theorie Hoofdstuk 7 - De ‘media system dependency’- theorie - Media-afhankelijkheid (voorbeeld: reclamebureaus)

Hoofdstuk 7 De ‘media system dependency’-theorie Uses and gratifications benadering

Hoofstuk 7 De uitgangspunten - Maatschappij: Individuen, groepen, organisaties en andere sociale systemen Afhankelijkheidsrelaties Organische structuur  samenhang

Hoofdstuk 7 Afhankelijkheidsrelaties: 3 capaciteiten: Wisselwerking doeleinden en hulpbronnen Macht Twee richtingen 3 capaciteiten: verzamelen/scheppen van informatie Verwerken/bewerken van informatie Verspreiden van informatie

Hoofdstuk 7 De ‘media system dependency’-theorie: 3 doeleinden: Begrip Oriëntatie Spel - Aard van de media

Hoofdstuk 7 De effecten van massacommunicatie Stap 1: contact tussen boodschap en ontvanger Stap 2: variaties in structuur en intensiteit van de afhankelijkheidsrelatie Persoonlijke doelen Persoonlijke en sociale omgeving Verwachtingen met betrekking tot de potentiële bruikbaarheid van de betreffende boodschap Toegankelijkheid van de inhoud

Hoofdstuk 7 Stap 3: betrokkenheid bij de boodschap Stap 4: Beïnvloeding van het individu

Hoofdstuk 8 Interactiviteit

Hoofdstuk 8 Nieuwe media Video- computergames Internet: Multifaceted medium

Hoofdstuk 8 Oude media Interactief gebruik media Interactieve televisie Interactief gebruik media Grote betrokkenheid

Hoofdstuk 8 Nieuwe mediabestaande theorieën toegepast verwachtingen Videogames Soort spel Speelduur Concentratie Houding tests en cijfers

Hoofdstuk 8 Interactieve media behoeftebevrediging Motief internet: inter-persoonlijk nut Motieven internet en televisie Internet als nieuwsbron

Hoofdstuk 8 Angst negatieve gevolgen internet Verslaving Digitale kloof Afhankelijkheid

Hoofdstuk 8 Aspecten interactiviteit: Feedback conversatie Selectiviteit Modificatie (non-)lineariteit Multimedialiteit

Hoofdstuk 8 De invloed van aspecten van interactiviteit op de gebruiker

Hoofdstuk 8 Internet en democratie Informatieverspreiding Peiling van de meningen van burgers Het publieke debat Mobilisatie en organisatie van gelijkgezinden