Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen Anneke Vermeulen Sharon van der Wulp
Leerstof lesweek van 6 oktober 2008 De ‘media system dependency’-theorie Interactiviteit
- De ‘media system dependency’- theorie Hoofdstuk 7 - De ‘media system dependency’- theorie - Media-afhankelijkheid (voorbeeld: reclamebureaus)
Hoofdstuk 7 De ‘media system dependency’-theorie Uses and gratifications benadering
Hoofstuk 7 De uitgangspunten - Maatschappij: Individuen, groepen, organisaties en andere sociale systemen Afhankelijkheidsrelaties Organische structuur samenhang
Hoofdstuk 7 Afhankelijkheidsrelaties: 3 capaciteiten: Wisselwerking doeleinden en hulpbronnen Macht Twee richtingen 3 capaciteiten: verzamelen/scheppen van informatie Verwerken/bewerken van informatie Verspreiden van informatie
Hoofdstuk 7 De ‘media system dependency’-theorie: 3 doeleinden: Begrip Oriëntatie Spel - Aard van de media
Hoofdstuk 7 De effecten van massacommunicatie Stap 1: contact tussen boodschap en ontvanger Stap 2: variaties in structuur en intensiteit van de afhankelijkheidsrelatie Persoonlijke doelen Persoonlijke en sociale omgeving Verwachtingen met betrekking tot de potentiële bruikbaarheid van de betreffende boodschap Toegankelijkheid van de inhoud
Hoofdstuk 7 Stap 3: betrokkenheid bij de boodschap Stap 4: Beïnvloeding van het individu
Hoofdstuk 8 Interactiviteit
Hoofdstuk 8 Nieuwe media Video- computergames Internet: Multifaceted medium
Hoofdstuk 8 Oude media Interactief gebruik media Interactieve televisie Interactief gebruik media Grote betrokkenheid
Hoofdstuk 8 Nieuwe mediabestaande theorieën toegepast verwachtingen Videogames Soort spel Speelduur Concentratie Houding tests en cijfers
Hoofdstuk 8 Interactieve media behoeftebevrediging Motief internet: inter-persoonlijk nut Motieven internet en televisie Internet als nieuwsbron
Hoofdstuk 8 Angst negatieve gevolgen internet Verslaving Digitale kloof Afhankelijkheid
Hoofdstuk 8 Aspecten interactiviteit: Feedback conversatie Selectiviteit Modificatie (non-)lineariteit Multimedialiteit
Hoofdstuk 8 De invloed van aspecten van interactiviteit op de gebruiker
Hoofdstuk 8 Internet en democratie Informatieverspreiding Peiling van de meningen van burgers Het publieke debat Mobilisatie en organisatie van gelijkgezinden