IAM V2 Trendanalyse 13 november 2007 Intro.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Global Consultancy, Research & Design
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Workshop 3 deel 1: Marketing
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
De marketing-omgeving
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
IAM V2 Trendanalyse september 2008 WG 1.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
V2 Kernprojecten Kick Off. Resultaten projectenmarkt Definitieve teamindeling bekend (komt zsm op intranet) Aantal studenten niet aanwezig.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Geld verdienen met trends
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
User Centred Development
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
IAM V2 Trendanalyse 6 sept 2007 Intro. IAM - HvA Trendanalyse Vandaag Relevantie > waarom doen we dit Relatie met V2 kernproject IAM themalijnen Toetsing.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 3.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
Een eerste kijk op trends
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Swot analyse
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Maatschappijwetenschappen
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
Vraaggericht aanbod creëren. Lage Mierde, 13 november 2012Albert van Schendel 1.
Trends en ondernemen Maaike Rijnders Docent trendwatching Fontys ACI Kenniskring Lectoraat Trendwatching o.l.v. Dr. Carl Rohde.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Kennismakingsspel, pagina12
Commercieel beleid 1 H2 Marktonderzoek Filiaalmanager.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

IAM V2 Trendanalyse 13 november 2007 Intro

Relevantie (waarom doen we dit) en relatie met V2 kernproject Trendanalyse Vandaag Relevantie (waarom doen we dit) en relatie met V2 kernproject Trend vs Hype Toetsing > presentatie + trendverslag Bezoek aan Warhol expo week 3 IAM themalijnen > welke zijn dat ook alweer IAM - HvA

Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie? Trendanalyse Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie? strategie is een bepaling van en keuze uit alternatieven op hoofdlijnen Relatie met V2 project > onderbouwing en diepgang Relevantie van de concepten voor de projectpartner Hoe eigen is het concept aan de problematiek van de opdrachtgever ? IAM - HvA

Toetsing > 2 deliverables + 1 AVV 1. Presentatie 2. Trendverslag Trendanalyse Toetsing > 2 deliverables + 1 AVV 1. Presentatie Je analyseert een trend en geeft daar een speedpresentatie over. 2. Trendverslag Je schrijft een trendverslag binnen 1 van de 5 IAM themalijnen. De trend heeft een directe relatie met de problematiek van de projectpartner en het ontwikkelde V2-project concept Deze 4 of 5 verslagen vormen tesamen de creatieve rationale van het project-concept en maken onderdeel uit van de projectdocumentatie van het team IAM - HvA

Trendanalyse > Presentatie Presentatie over trend : vorm is vrij Criteria: Welke trend behandel je Welke bron gebruik je Beargumenteer waarom dit in jouw ogen een trend is en waarom ze relevant is Analyseer en indexeer volgens de trendpiramide Max. 10 minuten presenteren Aan het eind: 1 of 2 stellingen Max. 10 minuten groepsdiscussie over topic Laten we het vooral leuk houden: verras jezelf en elkaar IAM - HvA

Trendanalyse > Presentatie Bronnen zijn vrij. Voorbeelden: artikel in tijdschrift, documentaire, expositietekst, column, wiki, jaarverslag, hoofdstuk uit een boek, theaterstuk, blog, online channel, meeting/congres/festival, GoogleLabs Documenteer waar en wanneer je je bron gebruikt hebt en evt wie de schrijver was IAM - HvA

Trendanalyse > Presentatie Wat is een stelling ook weer? Van Dale over stelling: Stelling (de ~ (v.), ~en) 1 wijze waarop iets of iem. is geplaatst. 2 terrein door een legermacht ingenomen => positie. 3 steiger. 4 stellingkast. 5 bewering die men als waarheid wil zien aangenomen. 6 thesis => these. 7 houten omloop rond hoge windmolens, vanwaar de wieken bediend kunnen worden. 8 [spel] afbeelding van een dam- of schaakbord met stukken. Voorbeelden van stellingen: Originaliteit is veelal het goed verborgen weten te houden van zijn bronnen. (M.J.J. Putte, natuurkundig ingenieur, TU Delft, 2001) Consumers want entertainment and real information, not advertisements. (PWC Advisory, 2007) IAM - HvA

Wat is een trend? Trend vs Hype The direction of the market (bron: Fuqua School of Business, Duke University) A linear calculation that shows predicted performance based on historical data (bron: XWIRE.com) The general direction in which something tends to move. (bron: vicniss.org) The direction of change over time, either toward or away from desired management objectives (bron: rangelandwest.org) IAM - HvA

Wat is trendanalyse? Trendanalyse Trend analysis is the analysis of the changes in a given item of information over a period of time (bron: University of Indiana) Trend analysis provides the organization with information about shifts in society, the economy, politics, technology and the ecosystem that may have an impact on the future success and effectiveness of the organization. (bron: cmapros.com) IAM - HvA

Trendanalyse > Presentatie Geef aan binnen welke macro-omgevingsfactor en binnen welk trendniveau jouw trend te categoriseren is Macro-omgevingsfactoren > DESTEP ! Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch IAM - HvA

Trendanalyse > macro-omgevingsfactoren IAM - HvA

Macro: maatschappelijk Meso: consument Trendanalyse Trendniveaus Macro: maatschappelijk Meso: consument Micro: markt > product/dienst IAM - HvA

Voorbeelden macroniveau: Technologisering Dematerialisering Trendanalyse Voorbeelden macroniveau: Technologisering Dematerialisering Feminisering Socialisering > alles delen Regionalisering Digitalisering IAM - HvA

Voorbeelden mesoniveau: Simpelheid > denk aan Philips Escapisme Trendanalyse Voorbeelden mesoniveau: Simpelheid > denk aan Philips Escapisme Experience Familie Alter ego’s Terug naar tradities Gezondheid IAM - HvA

Trendanalyse Trends en Tegentrends IAM - HvA

Voorbeelden microniveau ???? Trendanalyse Voorbeelden microniveau ???? IAM - HvA

Trendanalyse Begripsvorming: IAM - HvA

Trendanalyse Een voorbeeld van een trendpyramide: Macrotrend: Individualisering Mesotrend: Singles Microtrend: Singlesreizen, datingsites etc etc IAM - HvA

Trendanalyse Nog een voorbeeld: Macrotrend: Duurzaamheid Mesotrend: Gezondheid Microtrend: Wellnesscentra en ontstress-cursussen IAM - HvA

Trendanalyse En nog een: Macrotrend: Technologisering – Individualisering -Digitalisering Mesotrend: alles zelf doen Microtrend: hierbouwik.nl IAM - HvA

Trendanalyse > trendverslag Criteria trendverslag: De student heeft een voor de projectpartner relevante trend op het gebied van media/cultuur, communicatie, design, business of techniek geïndexeerd en geanalyseerd volgens de trendpiramide-methode. De student heeft de geselecteerde trend vertaald in een schriftelijke verslag, wat onderdeel uitmaakt van de rationale binnen het conceptdocument. Het trendverslag is minimaal 1 en maximaal 2 A4 groot, Arial 10 punts. Het trendverslag is in overtuigende en heldere stijl geschreven en bevat geen grammatica-, stijl- of spelfouten IAM - HvA

Trendanalyse > 5x trendverslag = Creatieve rationale Wat is een Creatieve rationale? De creatieve verantwoording/argumentatie achter het ontwikkelde en in jouw ogen meest optimale concept (en ontwerp) in schriftelijke vorm IAM - HvA

Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro): Trendanalyse Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro): co-creation, MVO, digital religions, wiki’s, MMPG’s, NFC/RFID, anti-globalisme, creative commons, mash-ups, Wimax, vergrijzing, tagging, opensource …. , mobile technology, social bookmarking, fundamentalisme, microblogging, widgets, patchwork identity, behavioral targeting… IAM - HvA

Deliverable 1 (presentatie) en 2 (Trendverslag ) tellen even zwaar: Trendanalyse Deliverable 1 (presentatie) en 2 (Trendverslag ) tellen even zwaar: AVV OK + Presentatie = OK + Verslag = OK  OK Presentatie = O + Verslag = OK  O Presentatie = OK + Verslag = O  O Presentatie = O + Verslag = O  O IAM - HvA

Operationeel > tactisch > strategisch Trendanalyse IAM themalijnen: Creatie / design Business Techniek Cultuur & media Communicatie Operationeel > tactisch > strategisch IAM - HvA

IAM - HvA

Bezoek aan Warhol expo in Stedelijk Museum Opdracht volgt Trendanalyse Week 3 Bezoek aan Warhol expo in Stedelijk Museum Opdracht volgt En indeling presentaties volgt Deadline trendverslag versie 1 maandag 10 december 17:00 uur digitaal in pdf op iam.cases@gmail.com IAM - HvA

Neem ff de tijd ! DEADLINE: 1 week from now! iam.cases@gmail.com Trendanalyse > Vragen? Nu: ga je oriënteren en indexeren welke trend je wilt gaan behandelen in je presentatie en je trendverslag. Mag dezelfde zijn, hoeft niet. Neem ff de tijd ! DEADLINE: 1 week from now! iam.cases@gmail.com IAM - HvA