ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

workshop geld zoeken loont
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
Sponsorwerving Schoolprojecten.
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Sponsorwerving – Welkom!.
KJB > Commissies PR-commissie Sub-commissie Bekendheid KJB ‘Idee’ KJB te presenteren als een ‘virtule onderneming’ die als partner/leverancier kan optreden.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
NAAR DE VAKANTIEBEURS Communicatie rondom de Vakantiebeurs.
Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen.
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Van concept naar realisatie
ICTB/NB Projectmanagement.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Citymarketing Hilversum 2006
Fondsenwerving Kinderwerkdag -Met RECHT spelen – 17 januari 2006.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Workshop Fondsen werven
Evenementencommissie RCU Zwolle
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Korte termijn Beleidskeuzes uitgaande van de brainstormsessie van 11 Februari Wie zijn wij Wat gaan we doen aan zwakke punten Welke kansen gaan we verzilveren.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
1 sv Borger “nieuwe stijl ” 30 oktober Korte terugblik 15 december 2003 gestart met ondertekenen intentieverklaring Er is een stuurgroep geformeerd.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
H2 Achtergrond.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
HC Geldermalsen We gaan “verenigen” Bijzondere Algemene Leden Vergadering HCG
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
H.C. ‘s-Hertogenbosch Gerard Booij en Pieter Bak, sponsorcommissie H.C. ‘s-Hertogenbosch HockeySociëteit ‘s-Hertogenbosch.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Aan de slag… passend lezen in de bibliotheek
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Crowdfunding.
Gepresenteerd door [Naam]
OKK richting 100 Jaar! oktober 2019.
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1

Wie komt op het idee van sponsoring Organisch proces Bestuur? Commissie? Lid van de roeiclub? Zakelijke relatie van de vereniging? Een ouder? 2

Aan wie wordt de vraag gesteld? Lid met professionele achtergrond (marketing-/communicatieachtergrond) Lid met een groot netwerk b.v. ondernemer Bestaande sponsorcommissie Een op te richten sponsorcommissie 3

Eerste stap Stel een commissie samen Kom tot een heldere taakverdeling Voorzitter Secretaris Leden met specifieke taken (communicatie/pr, acquisiteurs, liaison officers) Plan de vergaderingen Inhoudelijke vergaderingen (over voortgang) Met bestuur Stel een sponsorplan op 4

Wat is sponsoring? Sponsoring is: Een zakelijke overeenkomst tussen de roeivereniging en een bedrijf. Merk of persoon met prestaties over en weer. De sponsor stelt geld, goederen en/of diensten beschikbaar die voor de gesponsorde een bron van inkomsten vormen of anderszins ondersteunend zijn in het uitoefenen van de activiteiten. De gesponsorde stelt hier een of meer rechten tegenover die tot doel hebben de sponsor direct of indirect in zijn commerciële ontwikkelingen te ondersteunen op het gebied van naamsbekendheid, imago, product, promotie en/of relatiebeheer. Uiteindelijke doel is om bepaalde activiteiten mogelijk te maken. 5

En Sponsoring is het creëren van toegevoegde waarde voor de vereniging, leden en sponsoren. 6

Sponsoring keiharde business? Gift Zakelijke transactie 7

Sponsors? Individuen (periodieke schenkingen, giften, sponsoritems, loterijen, gala’s,etc.) Gemeentes (subsidies) Bedrijven (landelijk - lokaal) Fondsen 8

Plaats sponsors dichtbij bekend koud 9

Sponsoring uit identiteit (de match) Wat moet er gesponsord worden? Past het sponsordoel bij de identiteit van uw vereniging? 10

Wat moet gesponsord worden? Evenementen Wedstrijden Team Persoon Accommodatie Identiteit van sponsorproject Wat? Wanneer? Voor wie? Wie zijn de toeschouwers? Publieksbereik? 11

Wat is de identiteit van je vereniging? Recreatie roeien of wedstrijdroeien Opbouw populatie (demografische opbouw) Imago van de vereniging Wat is de missie van de vereniging (formeel/informeel) Traditie Binding 12

Aan de slag! Voorbereiding Sponsorplan Ontwerp sponsorpakket Potentiële sponsors selecteren Sponsorbrief, brochure & presentatie   Acquisitie Sponsors benaderen Oriënterend gesprek met de sponsor Ontwerp sponsor aanbod op maat Onderhandelen & sponsorcontract   Implementatie Activering & coördinatie Effectmeting & evaluatie 13

Opstellen van sponsorplan Wie bent u Wat heeft u nodig Wat gaat u vragen Wat heeft u te bieden, sponsorvoorstel (USP’s) (Beter dan de concurrent) Wie gaat u benaderen (sponsors benaderen) Communicatieplan!!!!!! (intern en extern) Acquisitieplan Stappenplan Begroting van het evenement 14

Ontwerp Sponsorpakket Wat zijn de behoeftes van de sponsor, maak de 180 gradendraai Wat heeft u uw sponsors te bieden (Flexibel) Communicatiedragers en toegevoegde waarde hiervan Mogelijkheid bieden om reclame voor producten om promotie te maken Media Hospitality (stel programma op) Wat kan de commerciële waarde zijn voor de sponsor. Denk mee Maak duidelijk wat de kosten zijn en voor wie 15

Sponsors selecteren Maak gebruik van de sponsorcirkels Maak een longlist en daarna een shortlist van sponsoren Loop de ledenlijst door (rijken, netwerkers) Relaties van leden/ouders Zoek bedrijven die matchen (regionaal – landelijk) 16

Sponsorbrief, brochure Maak helder en inspirerend wat je te melden hebt. Kort en bondig. Maak goed de 180 graden draai. Maak een gepersonaliseerd en passend voorstel. 17

Sponsors bezoeken en benaderen Wie kan het? Persoon die: Overtuigend is Hart voor de zaak heeft Zakelijk kan denken Verkoper is Goed voorbereid is EN Is voorbereiding voor een volgend gesprek 18

Sponsorcontract Laat sponsorcontract opstellen door bevriende jurist. Veel voorbeelden zijn te vinden op internet KNRB conceptcontract? 19

Uitvoering Naar de sponsor Doe wat je beloofd hebt Zorg voor aandacht Terugkoppeling Laat de zon schijnen 20

Evaluatie Kies voor verschillende momenten, tijdens en na afloop zowel als commissie als met sponsoren Probeer afspraken te maken op deze momenten voor sponsoring voor volgende jaren. 21

Een vraag Kern van het verschil tussen burger- en studentenroeiverenigingen op sponsorvlak? Traditie(verenigingsleven - evenementen) Sterke gebondenheid Interessante doelgroep voor bedrijven (personeel) Veel toppers 22