Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Advertisements

9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Businesstoepassingen
Verschuiving van de werelddelen
Geld verdienen met trends
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Steden: van hier tot Tokyo
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
H6 werken Paragraaf 1+2.
Taalkunde Grammatica A
Docent medmec = Wil Adolfs
Media en creativiteit Identiteit les 2
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Lezing door Kick de Wolff
College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Tips voor de blogger in spé.
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)

Gebruiksvriendelijke websites
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
Gemaakt door: Linde en Tessel.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Gastles Gastles Week van het geld 2015 door (naam) op (datum)
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Visie & Strategie.
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Prototyping Week 7 // Tweenlite & API. TweenMax Snel mooie en effectieve animatie.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
TRENDS 2014 Hafida
Wat als je vanuit huis kon werken ….
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Les 3 Affiliate Marketing
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Kluwer The end of Publishing
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten) Docent Toine Nagel

Agenda Business Models Verdienmodellen Aan de slag Status opdracht

Businessmodel: Innovatie? Waarom Google in de auto-industrie terecht kan komen... Een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=ExNE-WzL8LM Voorkennis activeren Voor we gaan beginnen eerst een kort filmpje: de kracht van een goed doordacht businerss model: is de kracht van innovatie, traditionele ketens worden keihard ingehaald (boeken, muziek, reizen oké, maar luister eens naar deze futuroloog…) Wordt het waarheid? Na filmpje: Ja, een andere kijk op je businessmodel is dé manier om strategisch te innoveren! Het gaat snel in deze tijd. Buisness case en verdien model. Hoe verhouden die zich tot elkaar? 3

Energie der Zukunft: VW baut Mini-Kraftwerke für Zuhause No limits... Energie der Zukunft: VW baut Mini-Kraftwerke für Zuhause Alternative zur Atomkraft: Der Volkswagen-Konzern steigt großflächig in die Energieproduktion ein. Zusammen mit dem Ökostromanbieter Lichtblick will der Autobauer gasbetriebene Blockheizkraftwerke für den Hausgebrauch auf den Markt bringen.

Businessmodellen Business model wordt vaak verward met de verdienmodel. Een verdienmodel gaat in op de vraag hoe een organisatie meerwaarde creëert, bijvoorbeeld geld. Een businessmodel beschrijft alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde. De term business model heeft dus een ruimere betekenis. Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model canvas’ genoemd. Gebruik dit model in je opdracht! http://alexosterwalder.com/ http://www.youtube.com/watch?v=dtfNsuP2AQQ (8 min) Voorkennis activeren. Stel de vraag: Verdienmodel onderdeel van businessmodel

Verdienmodellen Vandaag gaan we in op verdienmodellen We beginnen weer met een filmpje: Chris Anderson, auteur van de Longtail licht een aantal verdienmodellen toe: http://www.youtube.com/watch?v=9SX2SyvLjvE (4 min)

Chris Anderson en verdienmodellen Welke verdienmodellen hebben jullie in het filmpje voorbij zien komen? Schrijf voor jezelf op voor de film en na de film: bedenk na de film een voorbeeld erbij. Rondje ophalen van bedachte en op flip noteren. Maak onderscheidt in model en methode. Daarna check met slides

Een nadere kijk op verdienmodellen 2.0 FREE Het klassieke model waarbij de inkomsten uit de advertenties komen www.nu.nl Soms gaat het zover dat de content alleen door de gebruikers wordt gemaakt (user generated content) www.youtube.com Eens kijken of we ze allemaal hebben:

Van Free naar Freedom to pay Je bepaalt zelf of je betaalt voor de waarde die je krijgt (donatie) Wikipedia bijvoorbeeld: De Wikimedia Foundation organiseert regelmatig donatierondes om de benodigde fondsen te verwerven die nodig zijn om onder andere de servers draaiende te houden. Eind 2008 werd 6 miljoen dollar opgehaald. Op dit moment loopt er een Nederlandse campagne… Coltplay: gratis downloaden van album: revenu 6 miljoen. Album van marillion wordt voorgefinaciert door fans! Goede band opbouwen en betrouwbaar zijn.

Free to use, pay for related services Je mag het basisproduct gratis gebruiken, bijvoorbeeld open source software MovableType (blogsoftware) Maar je betaalt voor een luxere variant, een stuk customizing, support en training, addons, consultancy etc Typepad Killing voor bepaalde bedrijven die geld verdienen met het verkopen van zelfgeprogrammeerde pakketten. A New Spring

Freemium Een model waarvan veel Web 2.0 services gebruik maken Ook hier is het basisproduct gratis, tenminste tot op zekere hoogte Ben je een bepaalde gebruikerslimiet voorbij gaat of wil je van meer services gebruik maken dan wordt het een betaalde service Flickr LinkedIn Hyves Ook virusscanners die homeedition gratis weggeven en voor bedrijven of meerdere gebruikers geld vragen.

Nothing Free Je moet gewoon betalen ITunes Hebben we alles? Nee.

Maar hoe verdien je dan? De verdienmodellen kennen weer verdienmethodes: Makelaars model (tussen vraag en aanbod zit een provisie) www.verhuisofferte.nl Advertentie model (er moet betaald worden per klik, view of per transactie) www.autoweek.nl Infomediairy model (info over klanten levert geld op) www.airmiles.nl / www.hyves.nl / www.linkedin.com

Maar hoe verdien je dan? De verdienmodellen kennen weer verdienmethodes zoals bijvoorbeeld: Merchant model (product wordt elders ingekocht) www.nachtjeweg.nl Manufacturing model (tussenhandel wordt uitgeschakeld) www.dell.com Affiliate model (producten verkopen via derden) www.bol.com

Genoeg gepraat nu aan de slag! Met Twitter

Opdracht in groepjes: wat is het verdienmodel van Twitter? Ik wil dat jullie minimaal twee doelgroepen voor Twitter benoemen + Benoem het ‘offer’, valuepropositie van Twitter NU en in de toekomst Wat is het verdienmodel nú en hoe gaat Twitter geld verdienen in de toekomst? 15 minuten daarna woordvoerder die de resultaten toelicht.

Terugkoppeling

Opdracht Hoe staat het ermee?

Afronding en vragen? Vragen? Feedback op de les... Download college: www.Prospective.nl