JONGENS IN NOOD(t) OVER HET WERKEN MET JONGENS IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Vragen over vragen Geluid.
KWALITEITSZORG november 2012
GAMES in het onderwijs.
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Edushock leerfestival
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
“Zonder taal geen verhaal” .
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Financiële transparantie in zorg en maatschappelijk vastgoed ir. George Müller MRE MFA Lab MFA Exploitatiemodel.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Het ontwikkelingsperspectief
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
K RIMP & K INDVOORZIENING 23 januari Kinderen in krimpregio’s.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
AAN DE SLAG !!! Klik telkens op het juiste blokje ©
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Brussel nader onderzocht
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Enquête.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Op reis naar een dierentuin
Welkom Spoorzoekers Beste jongens en meisjes, Vandaag is er weer een presentatie bij de preek. Bij de ingang liggen blaadjes klaar om mee te kunnen schrijven.
Niet- rokersfaciliteiten in de Horeca. Bron: OIVO Rookvrije plaatsen? 25% 34% 31% 10% Moeilijk Eerder moeilijk Eerder gemakkelijk Gemakkelijk - 59% +
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De steen van Rosetta Jean-François Champollion (1822) Hiëroglyfen – Demotisch – Grieks.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Even voorstellen : Groep 3b
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
SLO ● Netherlands institute for curriculum development RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Workshop Identiteit?.
Transcript van de presentatie:

JONGENS IN NOOD(t) OVER HET WERKEN MET JONGENS IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS

• Mezelf situeren • Onderzoeksvaststellingen • Elementen die een rol spelen • Wat kunnen we doen ?

• Met welke bril kijk ik naar jongens ? • Hoe verschillend voelt het werken met jongens aan? • Met welke jongens lukt het om stimulerende samen te werken ? • Met welke jongens lukt het veel minder ?

Onderwijzen in het bed van Procrustes

GENDERVERSCHILLEN interpreteren

SCHOOLACHTERSTAND

Schoolse vertraging JONGENSMEISJES SO 1 e jaar22,5%17,6 % SO 2 e jaar27,9 %20,6 % SO 3 e jaar37,7 %26,2 % SO 6 e jaar44,7 %30,6 %

Instapleeftijd in SO Autoch- toon Turks origine N-Afrika Jongens 12j of jonger 88,9 %63,4 %53,5 % Meisjes 12 j. of jonger 91 %48,3 %58,1 %

Van Landeghem (2007) Geboorte Jaar/ 22 e verjaardag JongensMeisjesTotaal 1977/199914,3%8,9%11,6% 1980/200214,89,012,0% 1983/200516,610,013,3 1985/200717,910,714,4

Peiling Eindtermen Frans 1e SO (A-stroom) 2007 JongensMeisjes ET Lezen Hoofdzaken begrijpen 49%59% ET Luisteren Info opzoeken 59%74% ET Schrijven Samenhang tekst 60%69%

Genderevenwicht instroom ASO PopulatieUitgereikte diploma’s Jongen Meisje Ratio

Definitieve uitsluitingen (2008/9) GeslachtDefinitieve uitsluitingen % totale school- bevolking Jongens6020,3 Meisjes1660,1 Totaal7680,2

Disciplinaire straffen ( ) Straffen & disciplinaire sancties Geweldpleging Jongens75,7 - 84,2%84,2-97,6 % Meisjes24,3-15,8 %15,8 – 2,3 %

Wat heeft invloed ? Jongens – zijn later rijp – houden van experimenteren – houden van risico’s nemen – kunnen niet stilzitten – zijn minder goed met woorden – blijven jongens

Wat heeft invloed ? Evoluties in de marge • Maatschappelijke verwachtingen & evoluties • Vervrouwelijking van het curriculum • Vervrouwelijking van het lerarenkorps • Anti-schoolgedrag van jongens

EIGENTIJDSE JONGENS

• enten-strijken-niet-deel-1_news enten-strijken-niet-deel-1_news

Jongens houden van experimenteren

• RuW2Y RuW2Y

VERWERKING ERVARINGEN Hoe voelt dat aan ? Wat zie ik ? Wat denk ik daarover ? Hoe ga ik er mee om ?

We worden geboren, en we leren spreken en lopen. Dan gaan we naar school. Daar wordt ons gezegd te zwijgen en stil te zitten.

Met jouw taalontwikkeling MET JOUW TAAL- VAARDIGHEID HAD JE EEN MEISJE MOETEN ZIJN

• enten-strijken-niet-deel-1_news

Jongens blijven jongens

Evoluties in de marge • Maatschappelijke verwachtingen • Vervrouwelijking van het curriculum • Vervrouwelijking van het lerarenkorps • Anti-schoolgedrag van jongens

MAN worden in een veranderende maatschappij.

% vrouwelijke leraren VlaanderenAndere landen Kleuter99%80-99% Lager75%64-95% Secundair57%41-69% Hoger35%29-41%

Lerarenopleiding Ba O Generatie studenten Uitgereikte diploma’s 2000/012005/062000/012005/06 Man Vrouw Ratio

Lerarenopleiding SO Generatie studenten Uitgereikte diploma’s 2000/012005/062000/012005/06 Man Vrouw Ratio

Bestuurspersoneel ( ) MannenVrouwen kleuter % % Lager onderwijs % % Secundair onderwijs % %

Verschillen qua inschatting Bij succesBij mislukking JONGENSBevestiging van eigen kunnen Verwijzen naar gebrek aan inzet MEISJESBevestiging van eigen inzet Bevestiging van gebrek aan eigen capaciteiten

Het geven van antwoordbeurten Vraagtype JongensMeisjes Standaard Wie weet het Doorvragen Herhalen 24% 25% 13% 3% 20% 11% 6% 37%

Opvoeden met een gevoel voor genderverschillen • Gemengd onderwijs: terug naar af ? • Ruimte voor talentontwikkeling • Elk leraar doet er toe

BOOT CAMPS

SINGLE SEX CLASS SINGLE-SEX CLASSES ?

Ik kan pudding via de neus opzuigen en het via de ooghoeken naar buiten blazen, maar ze willen me nog steeds niet in de klas voor meerbegaafden plaatsen !!

• Discussies over LERAREN DOEN ER TOE

ONDERZOEKSVRAGEN • In welke mate is onze school een voldoende uitdagende en inspirerende plek voor jongens ? • Hoe zetten we onze ervaringsdeskundigheid in ? Hoe gaan we om met de uitschuivers en overdrijvingen van jongens ? • In welke situaties zien wij de jongens op hun best ?