JONGENS IN NOOD(t) OVER HET WERKEN MET JONGENS IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
• Mezelf situeren • Onderzoeksvaststellingen • Elementen die een rol spelen • Wat kunnen we doen ?
• Met welke bril kijk ik naar jongens ? • Hoe verschillend voelt het werken met jongens aan? • Met welke jongens lukt het om stimulerende samen te werken ? • Met welke jongens lukt het veel minder ?
Onderwijzen in het bed van Procrustes
GENDERVERSCHILLEN interpreteren
SCHOOLACHTERSTAND
Schoolse vertraging JONGENSMEISJES SO 1 e jaar22,5%17,6 % SO 2 e jaar27,9 %20,6 % SO 3 e jaar37,7 %26,2 % SO 6 e jaar44,7 %30,6 %
Instapleeftijd in SO Autoch- toon Turks origine N-Afrika Jongens 12j of jonger 88,9 %63,4 %53,5 % Meisjes 12 j. of jonger 91 %48,3 %58,1 %
Van Landeghem (2007) Geboorte Jaar/ 22 e verjaardag JongensMeisjesTotaal 1977/199914,3%8,9%11,6% 1980/200214,89,012,0% 1983/200516,610,013,3 1985/200717,910,714,4
Peiling Eindtermen Frans 1e SO (A-stroom) 2007 JongensMeisjes ET Lezen Hoofdzaken begrijpen 49%59% ET Luisteren Info opzoeken 59%74% ET Schrijven Samenhang tekst 60%69%
Genderevenwicht instroom ASO PopulatieUitgereikte diploma’s Jongen Meisje Ratio
Definitieve uitsluitingen (2008/9) GeslachtDefinitieve uitsluitingen % totale school- bevolking Jongens6020,3 Meisjes1660,1 Totaal7680,2
Disciplinaire straffen ( ) Straffen & disciplinaire sancties Geweldpleging Jongens75,7 - 84,2%84,2-97,6 % Meisjes24,3-15,8 %15,8 – 2,3 %
Wat heeft invloed ? Jongens – zijn later rijp – houden van experimenteren – houden van risico’s nemen – kunnen niet stilzitten – zijn minder goed met woorden – blijven jongens
Wat heeft invloed ? Evoluties in de marge • Maatschappelijke verwachtingen & evoluties • Vervrouwelijking van het curriculum • Vervrouwelijking van het lerarenkorps • Anti-schoolgedrag van jongens
EIGENTIJDSE JONGENS
• enten-strijken-niet-deel-1_news enten-strijken-niet-deel-1_news
Jongens houden van experimenteren
• RuW2Y RuW2Y
VERWERKING ERVARINGEN Hoe voelt dat aan ? Wat zie ik ? Wat denk ik daarover ? Hoe ga ik er mee om ?
We worden geboren, en we leren spreken en lopen. Dan gaan we naar school. Daar wordt ons gezegd te zwijgen en stil te zitten.
Met jouw taalontwikkeling MET JOUW TAAL- VAARDIGHEID HAD JE EEN MEISJE MOETEN ZIJN
• enten-strijken-niet-deel-1_news
Jongens blijven jongens
Evoluties in de marge • Maatschappelijke verwachtingen • Vervrouwelijking van het curriculum • Vervrouwelijking van het lerarenkorps • Anti-schoolgedrag van jongens
MAN worden in een veranderende maatschappij.
% vrouwelijke leraren VlaanderenAndere landen Kleuter99%80-99% Lager75%64-95% Secundair57%41-69% Hoger35%29-41%
Lerarenopleiding Ba O Generatie studenten Uitgereikte diploma’s 2000/012005/062000/012005/06 Man Vrouw Ratio
Lerarenopleiding SO Generatie studenten Uitgereikte diploma’s 2000/012005/062000/012005/06 Man Vrouw Ratio
Bestuurspersoneel ( ) MannenVrouwen kleuter % % Lager onderwijs % % Secundair onderwijs % %
Verschillen qua inschatting Bij succesBij mislukking JONGENSBevestiging van eigen kunnen Verwijzen naar gebrek aan inzet MEISJESBevestiging van eigen inzet Bevestiging van gebrek aan eigen capaciteiten
Het geven van antwoordbeurten Vraagtype JongensMeisjes Standaard Wie weet het Doorvragen Herhalen 24% 25% 13% 3% 20% 11% 6% 37%
Opvoeden met een gevoel voor genderverschillen • Gemengd onderwijs: terug naar af ? • Ruimte voor talentontwikkeling • Elk leraar doet er toe
BOOT CAMPS
SINGLE SEX CLASS SINGLE-SEX CLASSES ?
Ik kan pudding via de neus opzuigen en het via de ooghoeken naar buiten blazen, maar ze willen me nog steeds niet in de klas voor meerbegaafden plaatsen !!
• Discussies over LERAREN DOEN ER TOE
ONDERZOEKSVRAGEN • In welke mate is onze school een voldoende uitdagende en inspirerende plek voor jongens ? • Hoe zetten we onze ervaringsdeskundigheid in ? Hoe gaan we om met de uitschuivers en overdrijvingen van jongens ? • In welke situaties zien wij de jongens op hun best ?