DE ONDERWIJSDAGEN, WOENSDAG 14 NOVEMBER Trends in open educational resources in binnen- en buitenland Ria Jacobi (Hogeschool van Amsterdam), Hester Jelgerhuis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Wat komt er zoal bij kijken?
Learning analytics: de docent
Innovatie en stakeholders in VO
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Active ageing en social media Evert jan de Voogt.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Toekomst van de e-Infrastructuur
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Geef een tip, krijg een tip
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.

Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Inbound Marketing Plan
Een digitaal leerplatform
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Honoursonderwijs in HBO
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10.
OPEN brainstorm.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Presentatie EduCheck SOML
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Open Badges en microcredentialing
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
December 25, 2018.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Open online aansluitingsmodules statistiek
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Open Universiteit Nederland
The Future Teacher 3.0.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

DE ONDERWIJSDAGEN, WOENSDAG 14 NOVEMBER Trends in open educational resources in binnen- en buitenland Ria Jacobi (Hogeschool van Amsterdam), Hester Jelgerhuis (SURF), Nicolai van der Woert (UMC St Radboud)

2 Opbouw en Nicolai: deze dia hoeft niet in uiteindelijke presentatie, is meer een richtlijn voor onszelf bij de voorbereiding] 1.OER-Hollands landschap: context en stand van zaken OER in NL HO, OER-landkaart 2.Top 10 OER-trends wereldwijd 3.Inzoomen op drie OER-trends voor NL HO > zaal kiest 4.Discussie over OER-trends: waar liggen kansen voor het NL HO?

Een OER-Hollands landschap Onderzoek stand van zaken OER in Nederlandse hoger onderwijs: • Nederlands hoger onderwijs zet stappen met open leermaterialen. • 25% geeft aan dat er binnen hun instelling al (collecties) met open leermaterialen bestaan. • 50% geeft aan dat er binnen hun instelling geen OER- beleid is, 42% zegt dat er nu wel OER-beleid wordt ontwikkeld. • Motieven voor OER-beleid: profilering onderwijsinstelling (86%), aantrekken juiste studenten (57%), bereiken van nieuwe doelgroepen te bereiken. • Duidelijk verschil tussen hogescholen en universiteiten> universiteiten zijn actiever. •Andere prioriteiten op onderwijsgebied ‘verdringen’ aandacht voor OER. > meer info op SURFspaceSURFspace

RUG: voornemen OCW? Hanzehogeschool: voornemen iTunes U? OU: OpenER, iTunes U, OpenU, studiecoach UU: open webcolleges, scripties TUD: OCW, iTunes U, open webcolleges, open study UL: OCW, scripties, (open) weblectures HRO: ontwikkeling OCW landelijk: -Groen Kennisnet -medischonderwijs.nl -Neuroblend - hbo kennisbank -- Netwerk Open Hogeschool Informatica -- Nationale Kennisbank Basisvaardigheden Wiskunde - en ook: uitzending gemist, beeldmateriaal culturele instellingen etc. UvA: (open) webcolleges een voornemen iTunes U VU: (open) webcolleges en iTunes U HvA: voornemen iTunes U Politieacademie: open leermateriaal m.b.t. politievak NHTV: open weblectures en kennisclips OER-landkaart NL

Tien wereldwijde OER-trends 1.Wereldwijde groei aanbod OER (OpenCourseWare, MOOC’s, iTunes U, Youtube EDU, TED ED etc.); overheden investeren fors in OER. hier ook OER Declaration noemen]iTunes UYoutube EDU TED ED 2.Internationale verschuiving van open leermaterialen naar open onderwijs en opening up education > HO-instellingen kiezen eigen positie 3.MOOC’s als grote katalysator voor open education. 4.Kloof tussen believers versus pragmatici > parallellen met duurzaamheidsbeweging? zie ook blog Robert)blog Robert 5.Explosieve groei van certificering van open onderwijs (certificaten MOOC’s, badges etc.) en erkenning daarvan door gerenommeerde universiteiten. 6.Explosieve groei open tekstboeken vanuit oogpunt kostenbesparing (USA, Polen) en veranderende rol uitgevers 7.Toenemende aandacht voor OER en learning analytics en datavisualisatie. 8.Toenadering OER- en open access beweging en rol bibliotheken. 9.Opkomst 'open education ecosystems' en leernetwerken (waaronder Open Study) 10.Ontsluiten van open leermaterialen via mobile devices en apps.

Tien Nederlandse OER-trends 1.Toename collecties open leermaterialen, bij HO-instellingen, vanuit instellingsoverstijgende initiatieven, en externe initiatieven als voorbeelden kunnen we noemen: Wikiwijs, hbo kennisbank, Universiteit van Nederland, Khan Academy NL etc.). 2.OER staat op bestuurlijke agenda HO als voorbeelden kunnen we noemen: Frans van Kalmthout, bestuursreis SURF, video-interviews, strategieworkshops etc.). 3.Beginnende vraag naar instellingsoverstijgende open leermaterialen rondom specifieke domeinen (‘made in Holland’). 4.Studenten als katalysator van OE > naast consument ook producent. 5.TU Delft: verschuiving naar open online education, met certificering van open onderwijs. 6.Kansen voor koppeling open education – open access. 7.Open e-books. 8.Learning analytics en OER: analyse van gebruik en impact. 9.Meerwaarde van OER voor kennisvalorisatie.

Preview thema’s trendrapport OER 2013: vijf trends uitgelicht 1.Open tekstboeken: trends en kansen 2.MOOC’s: trends en kansen 3.OER, toetsen en certificering: trends en kansen 4.OER en learning analytics: trends en kansen 5.Businessmodellen voor OER 6.OER, Open Access en uitgevers 7.Opkomst van 'open education ecosystems' en leernetwerken  Kiest u maar!

Preview thema’s trendrapport OER 2013: (1) open tekstboeken Trend: • van lineair (docent bepaalt) naar niet-lineair (studenten bepalen mede) • andere rol docent: curator • steeds meer multimedia inhoud Kansen: • brede toegankelijkheid onderwijs • variatie aan leermaterialen • snelle update • mogelijkheid: naast digitale beschikbaarheid ook printversie Vragen: • kwaliteit van de e-teksten? • de beschikbaarheid (denk bijv. aan taal) • interesse in ‘bootcamp’ om in een weekend een open tekstboek te maken?

Preview thema’s trendrapport OER 2013: (2) MOOC’s Trends en kansen: • Focus op kwaliteit van MOOC’s. • Uiteindelijk leidend tot accreditatie van “direct-to-students education”? • Certificering van non-formeel leren via een MOOC gaat waarde krijgen. • Ontstaan van variëteit aan MOOC’s (qua topics, leermateriaal, didactiek). • Gebruik van Learning Analytics om lerenden in een MOOC beter te kunnen ondersteunen (geautomatiseerd). Vragen: • Hoe kun je als instelling voor hoger onderwijs MOOC’s gebruiken? Kun je het negeren? • Hoe gaan bedrijven certificaten van de topuniversiteiten waarderen? Als ze waarde krijgen, is dat dan een bedreiging voor je eigen instelling? • Worden de MOOC’s van de Ivy League universiteiten de Google en Facebook van hoger onderwijs (Paul Rullmann, TU Delft)? K •omt er een top-x van cursussen in vakgebieden die online te volgen zijn? •Wat is dan de toegevoegde waarde die je als instelling levert? Hoe kun je je onderscheiden? • Zijn MOOC’s sustainable te krijgen? Wat zijn de verdienmodellen?

OfferingFeedbackCertificatePaceDidactic s EdXCourseInstructor/ automated AchievementPacedInstructor led UdacityCourseInstructor/ automated Achievement/ Participation PacedInstructor led CourseraCourseInstructor/ Automated/ Peer Achievement/ Participation PacedInstructor led Ted EdLecture--Self- directed Instructor led Khan Academy Lecture-BadgesSelf- directed Instructor led cMOOCCoursePeerNone/Achievement/ Badges PacedConnec- tivism MMOOCCoursePeer / instructorBadges / Recognition PacedConnec- tivism Saylor.or g Programs--Self- directed Instructor led OERuPrograms-DiplomaSelf- directed - Robert Schuwer & Fred Mulder, Open Universiteit NL; MOOCs: disruptive for Open Universities? OpenEd12: Beyond Content

Preview thema’s trendrapport OER 2013: (3) OER, toetsen en certificering Trend: • MOOC’s met certificering (o.a. Coursera) • Opkomst van badges Voorbeeld: Siyavula, Saylor foundationSiyavulaSaylor foundation • meer samenwerking tussen onderwijsaanbieders en toetsende instelling Kansen: • persoonlijk arrangement (flexibiliteit) • ook buiten reguliere onderwijsprogramma’s om • toetsorganisaties van competenties (e.a.) Vragen: • …?

Preview thema’s trendrapport OER 2013: (4) OER en learning analytics Trends en kansen: 1.In beeld brengen kwaliteit OER door gebruik van OER te monitoren (hoe vaak, wanneer, hoe lang, hoe verhoudt dit gebruik zich tot studentprestaties). 2.Aan de hand van prestaties en gedrag van studenten proberen te bepalen welke open leermaterialen geschikt kunnen zijn voor studenten, bijvoorbeeld om hiaten in kennis weg te werken > met LA bepalen welke OER voor welk type student werken (de een vindt webcolleges fijn, de ander apps) > hier kun je achter komen door het gebruik te analyseren.

Preview thema’s trendrapport OER 2013: (5) OER, Open Access en uitgevers Trends en kansen: • uitgevers twijfelen of zien kansen • uitgevers zoeken naar nieuwe toegevoegde waarde: -zorgen voor kwaliteit -services aanbieden -duurzaamheid van materialen -opschaling •zoeken naar ruimte in de wet -vernieuwing wetgeving gewenst -copyright en IP niet hetzelfde -uitlokken rechtszaak ( Vragen: •

Preview thema’s trendrapport OER 2013: (6) businessmodellen voor OER Trends: • MOOCs: grote aantallen • Snelle opkomst van commerciele bedrijven (i.c.m. non-profit) • Investment bankers, miljardairs, durfkapitaal: nu investeren, later (?) ROI • Combi van gratis “toegang” en betaalde services (assessment, certificaat of badge, netwerk) • Trajecten aanbieden •Hoe open is open? Kansen: • EU-samenwerking • Aansluiten bij ontwikkelingen USA (Leiden) • Didactisch rijk of arm? • Waar zijn we sterk in?

Preview thema’s trendrapport OER 2013: (7) Opkomst van 'open education ecosystems' en leernetwerken • Ecosystemen -Duurzaamheid -Flexibiliteit: inspelen op veranderingen in de markt en klantvraag -Concurrentie voorblijven: marketing -Steeds meer voorzieningen voor studenten en docenten (interactie, communicatie/social media, portfolio, peer feedback, auteurstool, content curation tool) -Het werkveld wordt volwassen -Soms binnen één merk, soms combinatie van meerdere applicaties •Leernetwerken -Open StudyOpen Study -…

Discussie •Welke OER-trends zien jullie in het Nederlandse hoger onderwijs? •Waar zitten verschillen tussen het Nederlandse hoger onderwijs en de internationale context? •Waar zien jullie OER-kansen?

W Ria JacobiNicolai van der WoertHester Jelgerhuis Ria JacobiNicolai van der WoertHester Jelgerhuis Ria JacobiNicolai van der WoertHester Jelgerhuis beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland.