GfK expertise bijeengebracht Alle GfK kennis en ervaring binnen en buiten Nederland gebundeld Panel, meetmethodiek en rapportage in één GfK huis Voor optimale onderlinge afstemming Panel experts Technologische experts (digital measurement solutions) Kennis van media en bereiksonderzoek Software en marktexperts (media planning tools) Statistische experts
DDMM De uitgangspunten 1 Vliegende start op basis van bestaand consumer panel met internet meting 2 Aangepast aan eisen van internet bereiksonderzoek 3 Versnelde uitrol mobiele meting 4 Optimalisatie rapportages en planning via GfK Probe Adware (W4)
DDMM panel bouwt op het GfK consumenten panel Panelleden zijn geworven uit de consumenten panels van GfK; elk lid heeft een eigen aanmeldnaam in het inlogscherm Online panel wordt actief gemanaged, helpdesk bij installatie en technische problemen Panelstructuur is goed gebalanceerd en wordt waar nodig aangevuld met extra werving, ook uit andere GfK panels Extra demo’s verzameld via vragenlijsten
DDMM en MEP hebben dezelfde basis, maar verschillend doel De currency voor online bereiksonderzoek MEP Cross mediale campagne bereik – customer journey
Groeiend belang mobiel internet: tablets en smartphones Mobile PC
Mobiel nu echt onderdeel van de meting 1. Eerste testresultaten in november 2013: Mobiele URL en app-metingen vanaf oktober bij panel (minimaal 600 smartphones/tablets (Android); Eerste tabellen van de testresultaten in november. -> Rekrutering: uitbreiding naar 1500 devices. 2. Uitrol tot 1.500 devices, iOS en Android: Uitrol gereed begin januari; tablets en smartphones Metingen verwerkt tot integraal mediaplanningsbestand; Eind februari resultaten – één DDMM voor vast en mobiel
DDMM is aangepast aan de eisen van internet bereiksonderzoek Alle websites in het onderzoek opgenomen Versnelde rapportage mobiel surfgedrag – geïntegreerd met fixed Weging naar MSS en Gouden Standaard normen voor mediabereiksonderzoek Extra recruitment gericht op evenwichtig panel De relevante achtergrondvariabelen beschikbaar Verbreding populatie: Aanvulling met 6-12 jarigen Aanvulling met niet-internet huishoudens Vergroting van het panel naar n=9.250 (8.500 internetters)
Nu beschikbare doelgroepkenmerken Geslacht, Leeftijd Hoogst gevolgde opleiding (7- en 3-deling) Provincie Huishoudgrootte Aantal kinderen 0-17 jaar Sociale klasse Positie in het huishouden Stedelijkheid GfK Lifecycle (9-deling) Uren werkzaam/arbeidscontract Werkzaamheid Soort beroep Surfpopulatie Uit te breiden met 100 doelgroep- kenmerken per januari 2014
Geavanceerde meettechnologie GfK nurago is onze digitale unit, technologische innovaties, mobiel sinds 2009. 2002 Cookie-based Ad tracking en –cookie manipulatie voor Duitse uitgevers 2004 Een van de leveranciers voor de Duitse Online JIC AGOF 2007 Wereldwijd de eerste online Ad tracking via panels 2008 Media Efficiency Panel in Duitsland 2010 Kijkduur en zichtbaarheids- meting 2011 SENSIC Stream meting voor Online video 2006 Remote Usability Testen LEOtrace® voor User-centric metingen met meetsoftware 2009 Beta versie mobiele meter 2010 Onderdeel van GfK 2012 Lancering iOS en Android- meet-apps 2013+ Cross-Platform-metingen (hybride) SENSIC stream agent, nieuwe Online Video currency in Oostenrijk) 10
LEOtrace® for Windows Operating systems Browsers LEOtrace® for Windows Het platform voor user-centric online meting van PC’s van panelleden. Software nu meer dan 5 jaar in gebruik en geïnstalleerd bij circa 80.000 panelleden in verschillende landen. Operating systems Windows XP Windows Vista Windows 7 Windows 8 Mac OS (roadmap) Browsers Google Chrome 6+ Mozilla Firefox 3+ Microsoft Internet Explorer 7+ LEOtrace® for Windows
Smartphones en Tablets LEOtrace® mobile … is een extensie van de LEOtrace® technologie: user-centric meten van smartphones en tablets van panelleden, door middel van een geïnstalleerde GfK app Smartphones en Tablets Android Android 2.1+; support voor Tablets, Smartphones, Mini Smartphones, Kindle Fire en Nook Tablets. iOS iOS 5; support voor iPhones en iPads
Het individu wordt gemeten, niet de browser Elk online gedrag wordt aan een specifieke persoon toegekend doordat bij de start van elke nieuwe sessie van de browser de gebruiker wordt gevraagd zich aan te melden. Elk huishoudlid heeft een eigen aanmeldnaam. 13
DDMM ondersteunt mediaplanning en analyse sitebezoekers 1. PMA 2. VINEX initiators: Sanoma, Telegraaf, NPO, RTL, Persgroep, Marktplaats 3. Vinex-leden: Reed Business, ANWB, Wegener, Weekbladpers, NRC Media, Cebuco, Gamehouse, FD Mediagroep 4. Google 5. Gesprek met netwerken, funda, Facebook, etc. 6. Gesprekken met nieuwe partijen, banken, webshops, etc.
Grote gebruiksvriendelijkheid DDMM – geïntegreerde software Dataverrijking Alle URL’s Classificaties (van deelnemers): Owner, Brand, Channel, Section, Saleshouse Resultaattypen Bereik per dag/week/maand; pageviews, overlap Netto duur op de site, tijdsaandeel, aantal dagen op de site geweest GfK Probe software tool Software voor analyse en mediaplanning Directe datatoegang en flexibele doelgroepanalyse
Contact Marion Appel Suzan Hoogland +31 356 258 419 +31 653 339 520 Directeur Media Onderzoek +31 356 258 419 +31 653 339 520 marion.appel@gfk.com Suzan Hoogland Directeur GfK Adware +31 356 258 411 +31 651 557 586 suzan.hoogland@gfk.com