Marise Born born@fsw.eur.nl De SWOT van het Assessment Center, de opkomst van de Situational Judgement Test: Ontwikkelingen sinds 2000 NIP 12 september 2013 Marise Born born@fsw.eur.nl
Onderzoeksresultaten geïntegreerd van 85 jaar Schmidt& Hunter 1998: Onderzoeksresultaten geïntegreerd van 85 jaar Meting Validiteit (r) Gecorrigeerd Multipele R ΔR % toename Intelligentie .51 Work sample .54 .63 .12 24% Interview (< struc) .38 .55 .04 8% Interview (> struc) ACM .37 .53 .02 4% Integriteit .41 .65 .14 27% Conscientieusheid .31 .60 .09 18%
SWOT-analyse Kolk, Born & Van der Flier, De Psycholoog (2000) Sterktes: voorspellende kracht Zwaktes: interne begripsvaliditeit Kansen: onafhankelijkheid/ aantal dimensies (overload), procedurele aanpassingen (beoordelingsmoment) Bedreigingen: het ‘situatieve’ AC, hoge kosten (-> ‘uitkleden’ AC?)
Het eigen onderzoek 10 jaar geleden
Het eigen onderzoek 10 jaar geleden
Anno 2013 Moderne technologie en opkomst nieuwe multimediale selectiemiddelen: situationele beoordelingstests Webcamtests Doorlopend onderzoek naar het AC
Anno 2013: 1. Moderne technologie
Situationele beoordelingstest (Situational Judment Test SJT)
Webcamtest
Populariteit multimediatests? Technologische ontwikkeling (internet, multimedia) Reacties van kandidaten(functierelevantie, rechtvaardigheidspercepties)
Kenmerken multimediatests Simulaties waarin belangrijke aspecten van de baan worden gepresenteerd Videoclips om situaties te presenteren
Kenmerken multimediatests 3) Antwoordformat meerkeuze (SJT) of open vragen (webcamtest) 4) Scoringsmethoden. SJTs: vergeleken met antwoorden referentiegroep (automatisch). Webcamtest achteraf beoordeeld door experts
Oostrom, Born, & Van der Molen (2013) AC Multimedia SJT Webcam Afnamegemak Laag Hoog Realisme situaties & responsen Adverse impact Gemiddeld Predictieve validiteit Relatief Hoog Standaardisatie Laag-gemiddeld Kandidaat-reacties Positief Kosten Ontwikk: hoog, Afname : gemidd, Beoordelen: laag Hoog; Afname: gemidd
Onderzoek multimediatests SJT review door Christian et al. (2010) Concept Percentage 1 Leiderschap 37.50% 2 Heterogeen 33.09% 3 Interpersoonlijke vaardigheden 12.50% 4 Persoonlijkheids-trekken 9.56% 5 Restcategorie 7.35%
Christian et al. (2010)
Onderzoek multimediatests Oostrom et al. (2010) Webcamtest toegevoegde waarde boven kennistest bij voorspellen effectiviteit werkadviseurs Oostrom et al. (2011) Webcamtest toegevoegde waarde boven cognitieve capaciteitentest en persoonlijkheid bij voorspellen studiesucces Christian et al. (2010) Video-SJT voorspelt beter dan papieren SJT
Anno 2013 2. Doorlopend onderzoek naar het AC: Model van Jackson et al. (2010): TBAC vs DBAC Kuncel & Sackett (in press, JAP): 1 algemene AC-factor?
Jackson et al. (2010): TBAC
Kuncel & Sackett (in press, JAP) 1 algemene AC-factor - Kolk et al., 2004 -> geen triad? ATIC (e.g., Konig et al., 2007): Ability to identify criteria? Kolk et al., 2004 -> niet-transparant AC? Test wiseness? Bepaald door traditionele intelligentie- en persoonlijkheidsfactoren?
Uitstapje: Video CV Social Network Sites (Facebook) Identity claims (Hiemstra, 2013) Social Network Sites (Facebook) Identity claims Behavioural residues
De toekomst AC en multimediatests: richt je op het concept, niet op de methode. SJT/Webcam: Veelal sociale en leiderschaps-vaardigheden Te voorspellen werkgedrag: contextual en managerial
…