NEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Treasury: een verhaal met een plot en een clou
Wat is goed onderwijsonderzoek?
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Inbedding van eTwinning in onze school
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Nijmeegs Kenniscentrum Neurorevalidatie
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht leren vmbo
Jaap van Lakerveld Directeur
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
NEUROVERPLEEGKUNDIGE
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Projectmanager.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Minor Project- en Programmamanagement
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Jaap van Lakerveld Directeur
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Community Nurse Specialisation
Open Universiteit Nederland
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

nEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen

Klein onderzoekje Wie is er van mening dat een pas afgestudeerde verpleegkundige nog bijkomende opleiding nodig heeft om goed op een gespecialiseerde afdeling te werken? Wie is er van mening dat verpleegkundigen tijdens hun loopbaan zich verder moeten kunnen bekwamen in hun specialiteit?

Even nadenken… Competentiegericht onderwijs Vereniging: Opleiding door deelname aan congressen Tijdschrift Eventueel een specialisatiecursus Bijscholingen in ziekenhuis Opleidingsstrategie????? E-learning????? Life-long learning?????

Klein onderzoekje in BVNV Wie is van mening dat het verplegen van patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening extra deskundigheid vraagt van de verpleegkundige? Wie krijgt er voldoende extra scholing om als neuroverpleegkundige te werken? Wie is van mening dat neuroverpleegkunde een specialiteit is?

neuroverpleegkunde Even verder kijken ….. Afdeling patiënten

Wat is zo bijzonder aan neuro patienten? Het gaat vaak om chronische aandoeningen Patienten hebben hulp nodig bij ADL, mobiliteit, slikken etc. Het gaat om patienten die ernstig beperkt en invalide worden

Wat is zo bijzonder aan neuro patienten? Patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening kunnen vitale functiesstoornissen hebben en hebben vaak een mix van sensomotorische, cognitieve en psycho-emotionele stoornissen. Dit maakt dat neuroverpleegkundigen competent moeten zijn in een wijde schakering van hulpverlening, van levensbedreigende situaties, via begeleiding bij herstel tot zorg in chronische en langdurige situaties.

Drie specifieke domeinen voor de neuroverpleegkundige Acute neurozorg Neurorevalidatie Neuropalliatieve en lange termijn zorg A R P

European Function Profile of a neuroscience nurse Oktober 2005 www.eann.net

nEUroBlend

Community Vocational Training Action Programme, Second phase: 2000-2006 nEUroBlend European competence based blended learning framework for life-long vocational training of neuroscience nurses. Europees curriculum  competentie gericht leren Goed gevuld e-learning inhoud en contactonderwijs  Blended Learning Life long learning Leren op de werkplek

competence?? Levels Criteria, Reflection A competence describes behaviour needed to be successful in a professional context. Criteria, Reflection

nEUroBlend Competentie gericht leren Leren is gericht op het aktief construeren van kennis in een betekenisvolle en relevante omgeving Een competentie is gelinkt aan betekenisvolle taak-specifeke leeromgevingen Ontwikkeling van competenties vereist het gebruik van kennis, vaardigheden en attitudes op een geintegreerde wijze in een authentieke leeromgeveing (e.g. patient video cases, virtual company) Geintegreerd leren is gericht op coherentie in plaats van losse feiten Actieve reflectie Waar mogelijk samenwerken zoals op de werkvloer Flexibele leerroutes,  afgestemd op behoeftes en elders verkregen competenties van individuele studenten Competenties kunnen niet geleerd worden in een moment, het zijn groeiprocessen Individuele studenten zijn verantwoordelijk voor het eigen leerproces De docent faciliteert het leerproces en is coach

Competence based learning Competence development requires the use of knowledge, skills an attitudes in an integrated way within an authentic learning environment Different every time   standards & routines Anticipate Plan care or treatment situation Meta-action Result/product action Knowledge Skills Attitudes roles Criteria for action Reflection Justify actions Explain why Product criteria

nEUroBlend Context van het project: Europese Unie: meer dan 13.500.000 patiënten Enorme vergrijzing 125.000-1.500.000 verpleegkundigen (# opleidingen) Zeer groot opleidingsvraagstuk en –behoefte Specialisatie en opleiding neuroverpleegkundigen Noord en West Europa: leiders Zuid en centraal Europa: volgers nieuwe EU lidstaten: situatie onbekend Grote verschillen in wet- & regelgeving Verscheidenheid in onderwijssystemen Uiteenlopende cultuur Europese Identiteit: neuroverpleegkunde is specialiteit acute neuro care neuro rehabilitation neuro palliative/longterm care

Het project: Partners Silent Partners Mikkelli University Radcliffe infermary, Oxford Heilig Hart Ziekenhuis, Roeselare-Menen University medical center St Radboud, Nijmegen Univerity Hospital, Helsinki Oulu Polytechnic, Oulu Lund University Hospital Landspitali University Hospital Reykjavik Örebro Universität, Jonkoping University St. Luke’s hospital, Malta Mikkelli University Silent Partners (European Associations) EANN EFN (nurses EU) FINE (nurse educators) (National Associations) BE: BVNV/ABIN DK: DANN UK: BANN FI: FANN SE: SANN NL: NVNV IS: IANN IT: ANIN SW: SGNP

Kost veel tijd en geld om goed onderwijsmateriaal te maken The project: context Competence based training is een rising star, maar nog nergens echt geimplementeerd Kost veel tijd en geld om goed onderwijsmateriaal te maken Schaarse expertise We moeten wel samenwerken: EU & tijd/geld problemen Halen en brengen principe Creative commons licentie Delen van herbruikbare leerobjecten (via repository)

nEUroBlend doelstelling van het project Een competentiegericht Europees curriculum Een digitale virtuele leeromgeving en repository Lessen en modules (geen opleidingen!) Op 11 gebieden Blauwdrukken voor het maken van lessen/modules Een projectplan voor train de trainers

Hoe ziet het nEUroBlend project er uit? Project Board Full Partners Project Management Project Advisory Group Silent Partners Work package 1: Curriculum Development Work package 2: Conferences & Publications Work package 3: Evaluation, Surveys, and Monitoring of Effects Work package 4: Educational Design and Development Work package 5: ICT Support and Production Follow up projects: Train the trainer Quality assurance, accreditation and certification Adding more training materials

European function profile Taakgericht, geeft praktische tips European competence profile Competentie georiënteerd, informatie over de rollen, context, out-comes & product en hun criteria, reflectie European Learning Plan Informatie over de filosofie van leren en les geven Module Descriptions Inhoudelijke gebieden in relatie tot de competenties Flexible Learning Paths Alternatieven voor individuen om competenties op een bepaald niveau te halen Blended Learning Plan Alternatieven voor het gebruik van verschillende leermodi Educational Organisation Alternatieven voor instellingen of scholen om het ECP in te implementeren in lessen en leren Plan for Professionalising Teachers Train de trainer plan Implementation plan Strategie, ‘do’s and don’ts’ voor verschillende context Virtual Patient Cases De mogelijkheid om competenties te ontwikkelen met echte patiënten in Real life situaties, authentieke leeromgeving Virtual Ward Cases Om competenties te ontwikkelen in coaching, mentoring, managing op de afdeling en visie op de verdere ontwikkeling van het beroep

e-Tools overzicht 2. Virtual Learning Environment Learning Objects/ Digital Repository 3. Virtual Patient Case/ Virtual Ward Case 4. Community of Practice for teachers

Repository of Reusable Learning Objects Repository for reusable learning objects Opslaan, zoeken, ophalen Multimedia Peer reviewed Repository of Reusable Learning Objects Rating mogelijk Informed Consent Metadata beschrijving Creative Commons

Virtual Learning Environment

nEUroBlend VLO en Virtuele Patiënten Casuïstiek voor competentie gericht Blended Learning Virtuele Leer Omgeving: tijd en plaats onafhankelijk leren, actuele materialen uit de repository, mix van E learning en contactonderwijs Virtuele Patiënten Casuïstiek: authentieke leermaterialen, verschillende niveaus, systematisch opgezet voor verpleegkundigen Virtuele Ziekenhuis Simulator: e-coach, echte situaties en interventies, oefenen zonder risico, werken in groepen en multidisciplinaire samenwerking is mogelijk. MIX ! F2F en e-learning, werken in groepen, thuis,op het werk of in de klas, video’s, boeken, protocollen, andere bronnen

Community of practice for teachers and educators: a virtual workspace Community of Practice / website Community of practice for teachers and educators: a virtual workspace www.neuroblend.eu Nieuws Documenten Kennis basis samenwerking Discussie Focus Groepen Design & ontwikkeling Surveys Subprojecten kalender … Open source! Website open 31 oktober 2006

nEUroBlend Community of Practice voor docenten: een virtuele werkruimte

nEUroBlend belangrijke beperkingen van het project Tijdsduur ‘maar’ 2 jaren Alles minimaal in de Engelse taal, andere talen kan ook maar veel zal nog vertaald moeten worden Niet alle ziektebeelden Beperkt aantal materialen, wel sjablonen voor maken van nieuw materiaal Niet alles kan in volle omvang tegelijkertijd gebeuren, vervolgprojecten zijn nodig

Enkele voorbeelden Verschillende mogelijkheden om patiëntencasussen te maken: Observatie patiënt op verschillende tijdstippen Bevindingen noteren Testen uitvoeren Vragen stellen aan peers, coach of andere Care plan opmaken, verpleegkundige interventies bepalen Systematische aanpak van problemen

nEUroBlend Virtuele Patienten Casuistiek

Virtual Patient Case PDP  portfolio learning outcomes Info & learning resources videocase, digital patiënt record, guidelines, handbooks, opinion of collegues or other disciplines websites Case intro Patient & care problem Assignment Products, learning outcomes Competences Learning outcomes, criteria Processing Work out the case Reflection Learning outcomes, products, performance Feedback Teacher, coach, peer Products  portfolio Diagnosis, Care plan, etc Digital Portfolio Store products, reflection, and assessment, Learning outcomes, adapt PDP Assessment product, coach, peers, test, portfolio,products

Virtual ward case Opzetten van mentor en coaching systeem Introductie van nieuwe methoden van verpleegkundige interventies bij revalidatie op de afdeling Starten met evidence based practice Maken van een training plan voor de afdeling Budget cut, reorganisatie: veranderd management Ontwikkeling van een beleid voor de 3 volgende jaren Management: planning Introductie van de multidisciplinaire approach

vragen??

nEUroBlend Contact drs. Nicolai van der Woert drs. Paul van Keeken n.vanderwoert@neuro.umcn.nl p.vankeeken@neuro.umcn.nl Winny Depaepe wdepaepe@hhr.be Tel. 051 233925 www.neuroblend.eu

www.bvnv.be www.eann.net www.neuroblend.eu