} 15 minuten Samenwerkomgeving } 45 minuten Welk probleem lost het op

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Fred Beumer.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
Beste klant, Welkom op Modelovereenkomst.nl. Onder de knop ‘Documenten’ vind u al onze documenten geordend in mappen. Klik iedere keer op ‘pijltje naar.
onze nieuwe website.
Ga naar > Wegwijzer. 2 HOMEPAGE gemeenteraad Delft.
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
Handleiding voor het updaten van de Pupillen competitie website V (22april 2010)
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
AV de Liemers heeft een nieuwe website Een drie minuten durende presentatie over de nieuwe website 1.
De website van KBO-brabant
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Invullen e-profiel Ga naar
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
de ouderbetrokkenheid vergroten
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Sneak Preview Socious Neem een kijkje in de nieuwe community van Ngi-NGN.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Google Apps Implementatieproject binnen het team Toerisme ROC Aventus.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Uitleg Umbraco - Powerpoint Presentatie
Glenn Vanthournouthttp:// VV-Solliciteren - Wat / Waarom? - Algemene werking - Voordelen - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
LAM Forum LAM Forum : presentatie. LAM Nederland website Laatste keus in het menu „LAM Forum“ opent een nieuw tabblad met het LAM Forum.
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Onze ervaring met digitaal lotgenotencontact.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Social bookmarking Evy Mertens Maud Schyns Laurent Mulliez Lien Staelens.
Training: Inloggen en Zoeken
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
Training: Mijn netwerk
Training: Inloggen en Zoeken
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Training: Inloggen en Zoeken
Van Opdracht tot Website
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Handleiding Prodas-app
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Transcript van de presentatie:

} 15 minuten Samenwerkomgeving } 45 minuten Welk probleem lost het op Definitie Voorbeelden, schermontwerpen Discussie, vragen } 15 minuten } 45 minuten Wytze Koopal (info@koopaladvies.nl) Jan Jaap Wietsma (j.j.wietsma@utwente.nl) 17 juni 2010 NLT RSP bijeenkomst, Wageningen

Huidige problematiek Elk steunpunt heeft eigen digitale faciliteiten in beheer Versnippering Voor betrokken docenten: meerdere vakken, modules, omgevingen (“brengers”) Maar ook voor docenten die (les)materialen zoeken en willen gebruiken in hun les (“halers”) Versnippering voor coördinatoren (qua beheer) Vragen komen vaak niet bij juiste steunpunt terecht Drempels in contact tussen gebruikers, makers en beheerders Afgeschermd delen van bestanden lastig (bijv. toetsen) Geen of weinig mogelijkheden tot “besloten” discussies (behalve fysiek, of via e-mail) Docenten zijn bij meerdere vakken betrokken, dus meerdere modules, meerdere omgevingen Coordinatoren in regio krijgen vragen over modules, die ze niet in beheer hebben.

Samenwerkomgeving Wat is het? Wat kun je er mee? Een virtuele samenwerk-omgeving is in essentie een afgeschermd(e) (gedeelte van een) website. De samenwerk-omgeving is via internet bereikbaar, maar bepaalde functies en/of pagina’s zijn alleen bereikbaar als je als gebruiker bent ingelogd. Gebruikers en ontwikkelaars kunnen samenwerken (en eventueel leerlingen). Enkele mogelijke functies van een samenwerk-omgeving zijn: discussiefora groepen vormen over specifieke onderwerpen, of voor projecten documenten delen, zoals lesmaterialen, maar ook vergaderstukken besloten omgeving, dus mogelijk om toetsen gezamenlijk te ontwikkelen en beschikbaar te stellen Kort bij stilstaan

Enkele uitgangspunten Als je niet inlogt, kun je wel (les)materialen downloaden (leerlingen dus ook) Als je wel inlogt, kun je Feedback geven op materialen Meewerken aan ontwikkeling van materialen Aanvullingen, toetsen delen met anderen Zoveel mogelijk decentraal beheer (bij de eindgebruiker) Versterkte samenwerking landelijk en regionaal In principe voor alle bèta vakken: docenten, TOA’s, PAL’s, schoolleiders etc

Samenwerkomgeving Wat zijn de voordelen? Nadelen? Mogelijke voordelen zijn: overal en altijd kunnen werken (mits je internet hebt) inter-institutioneel samenwerken beschikking krijgen over groot netwerk, gericht op inhoud centrale voorziening, waardoor minder tijd en geld kwijt aan het terug zoeken van spullen van elkaar leren veiligheid, beslotenheid, vertrouwen, saamhorigheid integratie met e-klassen, en andere interactieve digitale lesmaterialen besparing op reiskosten inloggen via eigen website etc Nadelen? Mogelijke nadelen zijn: verandering werkwijze(s) nodig enige digitale vaardigheden zijn gewenst gedeeltelijk los laten van “eigen” identiteit meer vertrouwen op goed beheer (door anderen) onpersoonlijk, groot, ingewikkeld, duur systeem….. Kort bij stilstaan

Enkele uitgewerkte voorbeelden Het is zeker mogelijk om de samenwerk-omgeving benaderbaar en zichtbaar te maken via de huidige website(s). De ontwerpsuggesties zijn op deze gedachten gebaseerd (je ziet dus achtergrond-schermen van deze websites). Hierna volgen enkele ontwerp-suggesties voor de functionaliteit van de virtuele samenwerk-omgeving, te bereiken vanuit de websites van verschillende Bèta / NLT Steunpunten. Wat volgt is geen definitief of compleet ontwerp. Jullie input en feedback is van harte welkom. Samenwerkomgeving hoeft niet ten koste te gaan van je eigen identeit. Je eigen website blijft bestaan; samenwerkomgeving ligt er achter, door middel van inloggen. Hierna volgen enkele voorbeelden met bestaande vormgeving.

Startpagina – anonieme bezoeker van website (in dit geval www Startpagina – anonieme bezoeker van website (in dit geval www.beta-oost.nl) 2. nieuw menu – item Inloggen Nieuwe leden 3. overzicht van groepen en leden 1. nieuwe menu – items Laatste nieuws Veelgestelde vragen Lid worden? Login bestaat bij sommige websites al, bijvoorbeeld in Amsterdam. Op de homepage komen enkele nieuwe mogelijkheden: (1) waaronder een uitleg over hoe en waarom men lid kan worden. (2) verder komt er een knop om in te loggen, en (3) wordt ook een overzicht gegeven van de leden van het netwerk van het steunpunt, plus de groepen die er bestaan

Inloggen op samenwerk-omgeving Nieuwe leden Klikken op een profielfoto, brengt je meteen naar de profielpagina van de desbetreffende persoon. Op de inlog-pagina wordt informatie gegeven over nieuwe (werk)groepen en leden. Sommige groepen zijn “open”, wat betekent dat iedere anonieme bezoeker van de website alle informatie van deze groep kan bekijken. Andere groepen zijn “besloten”, wat betekent dat er ingelogd dient te worden om de informatie in deze groepen te kunnen bekijken en bewerken. Anonieme bezoekers hebben altijd alleen maar “leesrechten”, en alleen in een open groep. Ingelogde bezoekers die NIET lid van een groep, kunnen ook alleen maar lezen in die groep. Alleen leden van een groep kunnen documenten uploaden, discussies starten etc. Anonieme bezoekers hebben altijd alleen maar “leesrechten”, en alleen in een open groep. Ingelogde bezoekers die NIET lid van een groep, kunnen ook alleen maar lezen in die groep. Alleen leden van een groep kunnen documenten uploaden, discussies starten etc. Op de titel van een groep kan geklikt worden, om meteen naar de overzichtspagina van die groep te gaan. Bij een “open” groep, is dan meteen alle informatie beschikbaar. Bij een besloten groep, zal sowieso eerst ingelogd moeten worden.

Ingelogd, en lezen discussie in een groep Wiskunde D 22 leden besloten groep Agenda Forum Documenten U bent ingelogd als Wytze Koopal Leden Laatste forumberichten Getal & Ruimte – mooie video gezocht Gerard Pieterse 12 juni 2010 Video-conferencing 4 nieuwe documenten 25 berichten, 1 nieuw onderwerp Toetsvragen verzamelingen Piet Jansen 8 juni 2010 Toetsvragen optellen Piet Breuk 24 mei 2010 Simulaties breuken Peter Visser 14 mei 2010 Oefeningen breuken – uitwerkingen gevraagd Peter Visser 4 april 2010 Welke methode moet ik kiezen? Jan Kiezer 1 maart 2010 Abonnement op discussie Hef abonnement op Knooppunt Zuid-Holland heeft dit idee al opgepakt. Gebruiker is doorgeklikt naar de forumpagina van de groep Wiskunde D, waar hij lid van is (als hij geen lid is, kan hij het forum niet bezoeken). De nieuwste bijdrage, met nieuwe reacties, staat bovenaan (vet gedrukt). In de menubalk bovenin heeft men ook direct toegang tot de documenten van deze groep, de agenda en de leden. Een gebruiker kan zich abonneren op een specifieke discussie in het forum met de knoppen.

Ingelogd, met overzicht van groepen etc U bent ingelogd als Wytze Koopal Ga naar uw eigen profiel Uw groepen Laatste forumbijdragen Wiskunde D 22 leden besloten groep Alle groepen Alle groepen Alle groepen Uw groepen Uw groepen Uw groepen Nieuwe groepen Nieuwe groepen Wiskunde D 4 nieuwe berichten Onderwerp: getal & ruimte Module water 6 leden besloten groep Module water 8 nieuwe berichten Onderwerp: video-fragmenten Video-conferencing 55 leden open groep Laatste documenten Laatste nieuws 78 leden open groep Alle groepen Uw groepen Nieuwe groepen Hier nog even vormgeving verbeteren Wiskunde D 1 nieuw document Video-conferencing 4 nieuwe documenten Gebruiker is succesvol ingelogd en krijgt nu een overzicht van: de groepen waar hij of zij lid van is de laatste forumbijdragen in de verschillende groepen de laatste documenten die zijn gedeeld.

Ingelogd, agenda van de groep Wiskunde D 22 leden besloten groep U bent ingelogd als Wytze Koopal Documenten Forum Agenda Leden Maak nieuw agenda-item Vergadering Enschede Export agenda Gebruiker is doorgeklikt naar de agenda van de groep Wiskunde D, waar hij lid van is. Afhankelijk van de precieze rechten, kan de gebruiker ook zelf een item in de agenda plaatsen. Overleg Wiskunde D Vergadering Enschede Hier nog even vormgeving verbeteren Vakantie Wytze

Ingelogd, documenten delen Wiskunde D 22 leden besloten groep U bent ingelogd als Wytze Koopal Documenten Forum Agenda Leden Stel notificatie in Download alles Vergaderstukken Concept ontwerpdocumenten Urenbriefjes Nieuwsbrieven Goede voorbeelden Materiaal van uitgevers Hier nog even vormgeving verbeteren Gebruiker is doorgeklikt naar de documenten van de groep Wiskunde D, waar hij lid van is. Hier kunnen (in mappen) documenten met elkaar gedeeld worden. Dit kan natuurlijk van alles zijn, zowel inhoudelijk (les)materiaal, als ook meer projectmatig materiaal, zoals vergaderstukken.

Ingelogd, profiel van gebruiker U bent ingelogd als Wytze Koopal Uw groepen Wiskunde D 22 leden besloten groep Project TGT 6 leden besloten groep NLT Video 5 leden besloten groep Elke gebruiker kan een uitgebreid profiel aanmaken, met contactgegevens etc. Profielen kunnen ook vanaf de homepage benaderd worden. De gebruiker bepaalt zelf wat hij openbaar maakt voor de anonieme bezoeker van de website. VDTLS 16 leden open groep In je profiel kun je je interesses en projecten aangeven. Uw collega’s Elke gebruiker kan een netwerk met “collega’s” maken.

Samenwerkomgeving: meer mogelijkheden Andere mogelijke functies van een samenwerkomgeving zijn: foto's delen video's delen micro-blogging (a la Twitter) voor informeel leren wiki's, teksten, body of knowledge samen maken en beheren blogs video/audio conferencing chat bookmarks met elkaar delen (social bookmarking) polls en enquetes inkomende en uitgaande RSS feeds etc

Discussie (45 minuten) Graag horen we uw reacties en input Suggesties Wensen Waarom wel? Waarom niet? Wat is het meest wenselijk?

Afronding Als afronding: graag onze korte enquête invullen Dank! info@koopaladvies.nl j.j.wietsma@utwente.nl