Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG) Wetenschappelijke onderbouwing, Behandelprotocol en Implementatie Paula Sterkenburg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bevorderen van mentaal vermogen
Advertisements

1.INTRO 2.Evident? Obstakels? 1.‘Teveel bewijs’ 2.‘Te weinig (goed) bewijs’ 3.‘NVT’ 4.‘De anderen’ 5.‘Ikzelf’ 6.‘Verhaaltjes’ 7.‘Snel, sneller, snelst’
Behandeling en begeleiding
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Begeleiders in Beeld.
<Naam spreker en school/ gemeente
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
Onderwerpsverkenning
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Functiedifferentiatie: De verpleegkundige als Gedragstherapeutisch Medewerker
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Sociological Abstracts Zoeken via indexen Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Sociological Abstracts Zoeken via indexen Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
TOPGGZ: ‘wat heeft de professional aan TopGGZ?’ Prof.dr. Rutger Jan van der Gaag, voorzitter Woensdag 20 januari 2010.
Management development lectoren HRO
Succes- en faalfactoren
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Het Aspergersyndroom.
Binnenkomst Picto 0 Welkomswoord door Monique.
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Verstandelijke beperking
Minder vrijheidsbeperking in de verstandelijke gehandicaptenzorg
Ouderschapsproject InZicht 2 juni 2010.
Ontwikkelingen in de genetische diagnostiek van verstandelijke beperking Maya Wauters 1BaO B2.
Gedragsproblemen bij kinderen
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Professional Development Schools - Rijnmond
Lichaamsgerichte therapie bij SOLK Hans Knegtering, arts GGz – MSc. Integratieve Therapie
Inleiding Hechtingsproblematiek
SADANopdracht Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Michelle Vandenhende.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Kwaliteit vertaalt zich in CMC, de Certified Management Consultant Orde van organisatiekundigen en -adviseurs.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
VERPLAATSING VAN PLEEGKINDEREN Uit Kind en adolescent.
Ouderen in het vizier.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
psychische zorg voor kinderen en jeugdigen
De driehoeksverhouding
Eindopdracht kwaliteitszorg.
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Het kan wél Verslavingszorg voor mensen met een LVB
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Praktijk voor kindertherapie en intelligentieonderzoek
Transcript van de presentatie:

Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG) Wetenschappelijke onderbouwing, Behandelprotocol en Implementatie Paula Sterkenburg

Theorie: Emotie-regulatie VU-AMS PEP scores Minder stress De PEP scores voor de gehechtheidstherapeut duiden erop dat de cliënten over de loop van de tijd steeds minder stress lijken te ervaren tijdens het contact met de gehechtheidstherapeut. De resultaten voor de controle therapeut laat zien dat de cliënten inderdaad de gedragstherapie als stressvol ervaren (hoe lager hoe meer stress). De gehechtheidstherapeut lijkt de stress opgeroepen tijdens de gedragstherapie te bufferen. Meer stress Phase 2: F=7.15, df = 1.69, p< .01

Effect ITGG < probleemgedrag > gewenst gedrag > mogelijkheden voor gehechtheidsrelaties met anderen > affectregulatie: gehechtheidstherapeut een buffer voor stress > kwaliteit van leven Een getoetste behandelmethodiek te gebruiken indien reguliere gedragstherapie niet effectief blijkt te zijn.

Wetenschappelijk getoetst Behandelprotocol  18 jaar Visuele en ernstige verstandelijke beperking Verstoorde gehechtheidsontwikkeling  autisme Ernstige en hardnekkige gedragsproblemen (CEP  3) Wetenschappelijk getoetst

Implementatie: Video & Handleiding Nederlands & Engelstalig www.bartimeus.nl

Implementatie: Cursus Opgenomen in RINO opleidingsprogramma: Basiscursus Gehechtheids- therapie: theorie en behandeling (NVO-accreditatie aangevraagd, 10 dagdelen) Praktijkcursus ITGG met supervisie van NVO erkende supervisoren www.rinogroep.nl/opleidingen

Implementatie: e-learning pakket

Implementatie: Presentaties Nationaal Bartiméus symposium VU Open Dag VU symposia ZonMW Focus op Onderzoek VKJP-Congres NVvP Binnen instellingen op uitnodiging Internationaal IASSID ICEVI ISED SRCD Royal Blind School – Schotland, op uitnodiging NVvP = nederlandse vereniging voor psychiatrie

Implementatie: Publicaties Algemene publicaties Bartiméus magazine Wetenschappelijke publicaties Handboek Integratieve Psychotherapie (2003) Tijdschrift Kinder- & Jeugdpsychotherapie (2004) Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities (2006 -abstract, 2007- online) Disability and Rehabilitation (2007- online) Research in Developmental Disabilities (2007 - submitted) Development and Psychopathology (in voorbereiding) Handboek Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten (2007 - submitted) www.psy.vu.nl/fpp

Met dank aan: Alle cliënten, ouders & begeleiders Carlo Schuengel, Cees Janssen Francien Dekker, Hans Giltaij Jan IJzerman & Pien Eilander Anton Došen Pawel Jeczynskialle, assistenten & scriptiestudenten