Ilonka Boomsma Brenda Kouwenhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontmoeting van mens tot mens.
Advertisements

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie
Herstelondersteunende zorg
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Workshop Knallende ruzie
Rouw in de derde levensfase en de behandeling
Module 2: verschillende soorten trauma
Verbonden.
Posttraumatische Stress-stoornis
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Wiegendood Oorzaak van verdriet of trauma?
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
HOE OMGAAN MET OORLOGSTRAUMA’S
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Angststoornis.
Preek thema: Zeker weten?.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Behandeling van getraumatiseerde kinderen:
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Post Traumatic Stress Disorder
Posttraumatische stress stoornis
POWERPOINT MARIJ Muziek Palau Ambon.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Angststoornissen.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Psychosociale begeleiding bij kanker
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Ronald Rijnders NIFP - PBC
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Marit Dhondt Master PMT
Angststoornissen 1.
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Omgaan met de gevolgen van trombose
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Naam: Siri Kruit med.hro.nl/krusr
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
MS, denken en voelen (Naam org
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
Nucleus College Nederland
POP poli Traumatische partus
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Agressie Les 2.
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Verschillende probleemgedragingen
Introductie Casuïstiek trauma? Ervaringen in de praktijk?
Intensieve begeleiding
Breek me de bek niet open
15 januari 2019 Tineke Vos, psychiater
Transcript van de presentatie:

Ilonka Boomsma Brenda Kouwenhoven Zingeving en trauma Ilonka Boomsma Brenda Kouwenhoven

Opbouw workshop Inleiding Oefening Theorie: trauma, verschil type1/type2; gevolgen Zingeving in therapie: Betekenis van klachten Zin van het leven na trauma Wat heeft het opgeleverd Zingeving therapeut Oefenen casuïstiek

geheimoefening

Viktor E. Frankl De zin van het bestaan ….“Lijden vormt een onuitwisbaar deel van het leven, evenals het noodlot en de dood. Zonder lijden en dood is het leven van de mens onvolledig. De wijze waarop de mens zijn noodlot en alle daaruit voortvloeiend lijden aanvaardt, de wijze waarop hij zijn kruis draagt, biedt hem ruimschoots de gelegenheid om- zelfs onder de moeilijkste omstandigheden- een diepere betekenis te geven aan zijn leven… (blz. 88)

…. …”Niet ieder conflict hoeft per definitie neurotisch van aard te zijn. Een bepaalde hoeveelheid conflicten is normaal en zelfs gezond. Ook lijden is niet steeds een pathologisch verschijnsel, lijden is soms veeleer een menselijke prestatie dan een neurotisch symptoom, vooral wanneer het lijden voortkomt uit existentiële frustratie”…(blz. 129)

…. ..”Ik herinner mij een persoonlijke ervaring. Haast huilend van pijn (ik had mijn voeten stuk en beurs gelopen in mijn kapotte schoenen) strompelde ik kilometers lang voort in de rij gevangenen,……….Ik dwong mezelf aan iets anders te denken. Plotseling zag ik mezelf op het podium staan van een goed verlichte, behaaglijk warme intieme collegezaal. Voor mij zat een aandachtig publiek in gemakkelijke fauteuils. Ik hield een lezing over de psychologie van het concentratiekamp…( blz. 95)

Trauma Schokkende gebeurenis Intens gevoel van machteloosheid Ontwrichting van het leven Intense angst,

Historie theorievorming Oorlogstrauma’s Trauma’s tgv seksueel geweld ( in de jeugd)

Reacties op trauma’s verbijstering, ongeloof Afwisseling herbeleven en ontkenning Diversiteit van psychische en lichamelijke klachten In gunstige gevallen: doorwerking of acceptatie

Gevolgen Trauma Herbeleven Vermijden Fysieke arousal acceptatie

Type 1 trauma (Terr, 1991) Eenmalige traumatische gebeurtenis

Type 2 trauma (Terr, 1991) Langdurig herhaaldelijk misbruik (traumatische ervaring)

Verschil tussen trauma op kinderleeftijd en op volwassen leeftijd. Misbruik door iemand van wie het kind afhankelijk is Eventueel langdurig en herhaald Persoonlijkheidsontwikkeling is nog niet voltooid Steun en herkenning ontbreekt

Omgangsstrategie van volwassenen na trauma Het vinden van een oorzaak Vergelijken met anderen Isolatie: beperken betekenis Veiligheidsmaatregelen Zoeken van emotionele steun Cursus zelfverdediging etc.

Omgangsstrategie kind (afhankelijk van leeftijd) (veelal beperkter) Ontkenning Dissociatie

Gevolgen van trauma in de jeugd Posttraumatische stressstoornis Dissociatieve verschijnselen eetproblemen Stoornissen in de impulscontrole (alcohol, automutilatie, ..) Depressie Angststoornis Relatieproblemen slaapstoornissen Persoonlijkheidsstoornis combinatie van deze

Posttraumatische stressstoornis eventueel chronisch en met verlaat begin Hyperactiviteit: spanningsklachten Herbeleven: nachtmerries, flash-backs Vervlakking: depersonalisatie, derealisatie, dissociatieve verschijnselen, bewuste vermijding

Gevolgen type 1 en type 2 trauma Type 1: PTSS, fobie Type 2 trauma: Persoonlijkheidsstoornissen, ernstige dissociatieve stoornissen, combinatie.

Stelling Behandeling zonder het thema zingeving/ betekenis een plaats te geven heeft veel minder waarde

Zingeving en Trauma Betekenis/ zin van klachten Zingeving van het leven na een trauma Zin/ betekenis van het trauma Zingeving/betekenis voor hulpverleners

Symptoom: herbeleven Therapiedoel: Verleden plaats geven Scheiden heden/verleden Betekenis/zin herbeleving

Symptoom:Vermijden Therapiedoel: Betekenis/zin benoemen Overlevingsmechanisme

Symptoom: Slachtofferpositie Therapiedoel: Cognitieve herstucturering Positief labelen Aandacht positie in gezin en in maatschappij Zin/onzin positie

Symptoom: Laag zelfbeeld Therapiedoel: Zelfzorg verbeteren Zin van het leven

Symptoom: Onteigenen van het lichaam Therapiedoel: Lichaam toe-eigenen: PMT Betekenis onteigening/ overlevingsmechanisme

Symptoom: Isolement, leven met geheim Therapiedoel: Delen met lotgenoten Verandering betekenis Niet te veel individualiseren Aandacht voor maatschappelijke positie/ machtsverschillen Aandacht voor socialisatie Ruimere keuzemogelijkheden

Symptoom: Langdurige machteloosheid Overleving: bevriezen, dissociëren Contact lichaam/hoofd wordt verstoord Therapiedoel: Contact herstellen hoofd/emoties/lichaam Leren controle hervinden over eigen leven Zin oplossings- en overlevingsmechanisme Bronnen van inspiratie/zingeving

video

Wat staat de zin van het leven in de weg? Verloren eigenwaarde? Lijf ontnomen? ( bv. Onbegrepen lich. Klachten) Geschaad vertrouwen? Vermogen lief te hebben dat geschaad is? …

Video

Wat heeft het je ook geleerd? Laatste fase – moeilijkste Dat ik een betere moeder ben Belang van respect voor anderen Dát ik nog leef/ kan genieten Dat ik niet waardeloos/ vies ben Dat ik weer voel Dat ik niet afgewezen wordt als ik mijn geheim prijsgeef. …

Video

Zingeving hulpverlener Secundaire traumatisering Woede verdragen Eigen socialisatie Voorwaarden: Goed thuisfront Iets dat je eruit tilt relativering

Literatuur Judith Herman: “Trauma en Herstel”, wereldbibliotheek, 1993. Viktor E. Frankl:”De zin van het bestaan”. Ad Donker, Rotterdam, 9e druk 2005.

Ilonka Boomsma Brenda Kouwenhoven Zingeving en trauma Ilonka Boomsma Brenda Kouwenhoven