Winkels in de Zuidas Shoppen en waarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
mei 2010 Woningfonds Apeldoorn De 3 woontorens in Apeldoorn.
Advertisements

Informatieavond Actieplan Wonen
Welkom bij de intake voor De Detmerskazerne, de langzame lijn
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
BINNENSTAD DELFT naar een actueel bestemmingsplan voor de binnenstad
ABCC 16 december Kingma school Delta Forte Vrije Universiteit Rochdale Amsta Stadsdeel Amsterdam ZO Medisch Centrum Wijkcentrum Bonte Kraai ABCC.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
M55 IJmeerlijn Perspresentatie Mott MacDonald
Presentatie door Gerrit van Woudenbergh
Studiereis Hongkong Retail concepts & design 7 – 12 december 2008; kleine groep, max deelnemers Reissom: € 2.950,- De reissom is per persoon en.
Promotie Orchidee Nederland Vivien Zweekhorst 16 juni 2011.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Kulturhus De Bijenkorf Borne
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
Kunstwerk Diepenheim wat, waar en hoe?. V E R N I E U W E N D D E N K E N, V E R N I E U W E N D D O E N 2 Wat willen we? beleven en maken van kunst en.
DEZE PRESENTATIE LOOPT AUTOMATISCH.
Centrumontwikkeling Stein
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
AHOLD AAN DE GALGESLOOT Gedachtenwisseling omwonenden Naarden, 5 februari 2001.
bevolkingskrimp en beleid
Ondergronds inzamelen Zoetermeer
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Toepassing van vierkantstatistieken
Knooppuntontwikkeling in Tokio VerDuS-congres Amsterdam, 19 november 2012 Dr.ing. Paul Chorus 1.
Breedband in het OV: architectuur 11 Mei 2005 GVB, Amsterdam.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
EEN DAGJE naar gisteren oprichting 1941 Rijksmuseum voor Volkskunde 1991 verzelfstandiging 2000 nieuw Entreepaviljoen 2005 Europees museum van het.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Spoorzone, ambitie-niveau
Muziekgebouw Eindhoven
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
ZUIDAS, BEWONERS EN STADSDEEL ZUID
Informatiebijeenkomst gebiedsontwikkeling NDSM-werf
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
Mr L.E. Visserhuis nieuwe stijl. Visie Een zorgcontinuüm voor joodse ouderen Joden van alle gezindten Vraaggerichte dienstverlening ( ook wat betreft.
EISEN Ontwerpproject en eindwerkstuk "Het initieel ontwerp“ BK6100RTim den Dekker & Johannes van Ussel april 2005 RANDVOORWAARDEN EISEN OPGAVE INTRODUCTIE.
Welkom.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Ing. J.A. Jean van Zeeland Senior beleidsadviseur ruimtelijke ontwikkeling/ Programmamanager Brainport Avenue Oirschot, 16 november 2010.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Openbare ruimte als trekker Pitch werkbijeenkomst “Retail in middelgrote Gemeenten” 26 juni 2015.
ZONDAGOPENSTELLING WINKELS GEMEENTE DE BILT BEHOUD VAN DIVERSITEIT, LEEFBAARHEID & VEILIGHEID.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
CENTRUMPLAN SCHAIJK Centrumplan Schaijk
Meer stille autobanden
Made by : Levi, Ruben, Bram, Morris
Nationaal Parkeercongres 2017
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 1-3
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
planning, branches & beleving
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Transcript van de presentatie:

Winkels in de Zuidas Shoppen en waarden

Winkels in de Zuidas Winkels Zuidas Concurrentie tussen de steden: Amsterdam in 2004 op 5e plaats, in 2005 op 6e plaats, ingehaald door Barcelona! Discussie Gemeente – Consortium Zuidas Dok CV 20.000 m² Plint versus 40.000 m² Connector

Welk winkelconcept zal de beste keuze voor de Zuidas zijn ? Probleemstelling Welk winkelconcept zal de beste keuze voor de Zuidas zijn ?

Onderzoeksvragen Literatuurstudie: Welke factoren maken een internationale toplocatie aantrekkelijk? quality of life, architectonische schoonheid, bereikbaarheid & parkeren, imago / identiteit / exclusiviteit, multifunctionaliteit, veiligheid en geborgenheid, diversiteit, marktaspecten en zichtbaarheid Doelgroepen: Management Elite c.a. en Culturele Elite

Onderzoeksvragen (vervolg) Welke winkelconcepten horen hierbij? Winkelontwerpen: passage, warenhuis, winkelcentrum, woonboulevard, virtuele winkel, winkelstraat Winkelformules: Designer boetiek, merkwinkel (brand store), discount winkel

Theoretisch kader Winkelontwerp Imago, winkelformule, marktsegment Winkelconcepten Randvoorwaarden Aantrekke-lijkheid-factoren Concurrentie tussen internationale toplocaties Aantrekkelijkheidfactoren & winkelontwerpen & doelgroepen & winkelformules

Case-onderzoek Welke winkelconcepten zijn aanwezig op andere toplocaties die vergelijkbaar met de Zuidas zijn?

Docklands Algemeen: Oud havengebied, nu int. sted. toplocatie 34,8 ha, 24 kantoortorens, 3 winkelcentra, hotel, light rail, metro, 5 openbare parkeergarages, wonen in Canary Riverside Ca. 65.000 werkenden

Docklands

Docklands Plattegrond winkels

Docklands Winkelconcept: Identiteitsbepalende winkels (C.E. c.a.): Waitrose, Montblanc, Cecil Gee, Church’s English Shoes, Austin Reed WINKELCONCEPT Internationaal, zakelijk, exclusief WINKELONTWERP (Ondergronds) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Deftig / top en hoger middensegment

Docklands Aantrekkelijkheidprofiel: Het aantrekkelijkheidprofiel van de Docklands Canary Wharf is als volgt.   Docklands Aantrekkelijkheidprofiel: Winkelconcept   Aantrekkelijkheidfactor Canary Wharf Docklands Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Canary Wharf  

Potsdamer Platz Algemeen: ‘Rest’gebied bij de ‘Muur, nu int.sted. Toplocatie 20 ha, kantoortorens,appartementen, 2 winkelcentra, theater, casino, bioscopen, metro,trein,tram, 3 openbare parkeergarages Ca. 3.000 werkenden

Potsdamer Platz

Potsdamer Platz

Potsdamer Platz Winkelconcept: Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment

Potsdamer Platz Winkelconcept: Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment

Potsdamer Platz Aantrekkelijkheidprofiel: Arkaden & Sony Plaza Winkelconcept   Aantrekkelijkheidfactor Arkaden & Sony Plaza Potsdamer Platz Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit - Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Potsdamer Platz  

Conclusies Casestudie Vergelijking Docklands & Potsdamer Platz: Winkelconcepten zijn verschillend ’Internationaal, zakelijk, exclusief ‘ versus ‘Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak’ Aantrekkelijkheidprofiel is vergelijkbaar Can. Wharf   Canary Wharf Docklands Arkaden & Sony Plaza Pots. Platz Quality of life (incl. Metropol. sfeer) + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Winkelconcept Pots. Platz Aantrekkelijkheidfactor

Conclusies Zuidas Welk winkelconcept? Winkelontwerp: De Plint versus Connector Plint   Plint Connector Quality of life (incl. metropolitane sfeer) ++ + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren Imago, identiteit, exclusiviteit * Multifunktionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Connector

Conclusies Zuidas

Conclusies Zuidas Imago / mix van winkelformules Management Elite c.a. & Culturele Elite Exclusief, representatief: Kleine designer flagstores Kunst, nieuwe ideeën: Museumwinkels, galeries, verkoop- en expositiepunten voor kunstenaars

Conclusies Zuidas Designer Flagstores

Conclusies Zuidas Programma 20.000 m² versus 40.000 m² : D.P.O: 7.400 m² dagelijks, max. 9.800 m² niet-dagelijks Parkeernorm: 4 p.p./100 m² (800 p.p. bij 20.000 m²) Getz: 20.000 m² , 5 miljoen bezoekers per jaar Londen: 7,2 Berlijn: 3,4 A’dam:1,3 miljoen inwoners   Docklands Potsdamer Platz Winkelprogramma 60.000 40.000 Parkeren 3.500 4.000 Bezoekers 125.000] 100.000 Verzorgingsgebied 5.000.000 4.000.000

Conclusies Zuidas Winkelconcept: Aantrekkelijkheidprofiel: Int., zakelijk, exclusief, cult.sted.vermaak WINKELONTWERP (Halfoverdekte) winkelstraten IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Designer flagstores & kunst / top en hoger middensegment Aantrekkelijkheidprofiel: Canary Wharf Potsdamer Platz Connector Plint

Conclusies Zuidas Eindconclusie Zet in op de ontwikkeling van 20.000 vierkante meter bruto winkelvloeroppervlak in een halfoverdekte Plint, met kleine designer flagstores, kunstgaleries, museumwinkels en expositie/verkooppunten van kunstenaars.

Aanbevelingen Begrip winkelconcept verder uitwerken Aantrekkelijkheidfactoren wegen Uitkomsten objectiveren door expertmeetings, enquêtes en dergelijke en Val d’Europe, La Défense, Euralille toe te voegen Horeca en leisure betrekken Toekomstvisie: Vintage leisure en Aziaten