Winkels in de Zuidas Shoppen en waarden
Winkels in de Zuidas Winkels Zuidas Concurrentie tussen de steden: Amsterdam in 2004 op 5e plaats, in 2005 op 6e plaats, ingehaald door Barcelona! Discussie Gemeente – Consortium Zuidas Dok CV 20.000 m² Plint versus 40.000 m² Connector
Welk winkelconcept zal de beste keuze voor de Zuidas zijn ? Probleemstelling Welk winkelconcept zal de beste keuze voor de Zuidas zijn ?
Onderzoeksvragen Literatuurstudie: Welke factoren maken een internationale toplocatie aantrekkelijk? quality of life, architectonische schoonheid, bereikbaarheid & parkeren, imago / identiteit / exclusiviteit, multifunctionaliteit, veiligheid en geborgenheid, diversiteit, marktaspecten en zichtbaarheid Doelgroepen: Management Elite c.a. en Culturele Elite
Onderzoeksvragen (vervolg) Welke winkelconcepten horen hierbij? Winkelontwerpen: passage, warenhuis, winkelcentrum, woonboulevard, virtuele winkel, winkelstraat Winkelformules: Designer boetiek, merkwinkel (brand store), discount winkel
Theoretisch kader Winkelontwerp Imago, winkelformule, marktsegment Winkelconcepten Randvoorwaarden Aantrekke-lijkheid-factoren Concurrentie tussen internationale toplocaties Aantrekkelijkheidfactoren & winkelontwerpen & doelgroepen & winkelformules
Case-onderzoek Welke winkelconcepten zijn aanwezig op andere toplocaties die vergelijkbaar met de Zuidas zijn?
Docklands Algemeen: Oud havengebied, nu int. sted. toplocatie 34,8 ha, 24 kantoortorens, 3 winkelcentra, hotel, light rail, metro, 5 openbare parkeergarages, wonen in Canary Riverside Ca. 65.000 werkenden
Docklands
Docklands Plattegrond winkels
Docklands Winkelconcept: Identiteitsbepalende winkels (C.E. c.a.): Waitrose, Montblanc, Cecil Gee, Church’s English Shoes, Austin Reed WINKELCONCEPT Internationaal, zakelijk, exclusief WINKELONTWERP (Ondergronds) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Deftig / top en hoger middensegment
Docklands Aantrekkelijkheidprofiel: Het aantrekkelijkheidprofiel van de Docklands Canary Wharf is als volgt. Docklands Aantrekkelijkheidprofiel: Winkelconcept Aantrekkelijkheidfactor Canary Wharf Docklands Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Canary Wharf
Potsdamer Platz Algemeen: ‘Rest’gebied bij de ‘Muur, nu int.sted. Toplocatie 20 ha, kantoortorens,appartementen, 2 winkelcentra, theater, casino, bioscopen, metro,trein,tram, 3 openbare parkeergarages Ca. 3.000 werkenden
Potsdamer Platz
Potsdamer Platz
Potsdamer Platz Winkelconcept: Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment
Potsdamer Platz Winkelconcept: Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment
Potsdamer Platz Aantrekkelijkheidprofiel: Arkaden & Sony Plaza Winkelconcept Aantrekkelijkheidfactor Arkaden & Sony Plaza Potsdamer Platz Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit - Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Potsdamer Platz
Conclusies Casestudie Vergelijking Docklands & Potsdamer Platz: Winkelconcepten zijn verschillend ’Internationaal, zakelijk, exclusief ‘ versus ‘Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak’ Aantrekkelijkheidprofiel is vergelijkbaar Can. Wharf Canary Wharf Docklands Arkaden & Sony Plaza Pots. Platz Quality of life (incl. Metropol. sfeer) + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Winkelconcept Pots. Platz Aantrekkelijkheidfactor
Conclusies Zuidas Welk winkelconcept? Winkelontwerp: De Plint versus Connector Plint Plint Connector Quality of life (incl. metropolitane sfeer) ++ + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren Imago, identiteit, exclusiviteit * Multifunktionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Connector
Conclusies Zuidas
Conclusies Zuidas Imago / mix van winkelformules Management Elite c.a. & Culturele Elite Exclusief, representatief: Kleine designer flagstores Kunst, nieuwe ideeën: Museumwinkels, galeries, verkoop- en expositiepunten voor kunstenaars
Conclusies Zuidas Designer Flagstores
Conclusies Zuidas Programma 20.000 m² versus 40.000 m² : D.P.O: 7.400 m² dagelijks, max. 9.800 m² niet-dagelijks Parkeernorm: 4 p.p./100 m² (800 p.p. bij 20.000 m²) Getz: 20.000 m² , 5 miljoen bezoekers per jaar Londen: 7,2 Berlijn: 3,4 A’dam:1,3 miljoen inwoners Docklands Potsdamer Platz Winkelprogramma 60.000 40.000 Parkeren 3.500 4.000 Bezoekers 125.000] 100.000 Verzorgingsgebied 5.000.000 4.000.000
Conclusies Zuidas Winkelconcept: Aantrekkelijkheidprofiel: Int., zakelijk, exclusief, cult.sted.vermaak WINKELONTWERP (Halfoverdekte) winkelstraten IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Designer flagstores & kunst / top en hoger middensegment Aantrekkelijkheidprofiel: Canary Wharf Potsdamer Platz Connector Plint
Conclusies Zuidas Eindconclusie Zet in op de ontwikkeling van 20.000 vierkante meter bruto winkelvloeroppervlak in een halfoverdekte Plint, met kleine designer flagstores, kunstgaleries, museumwinkels en expositie/verkooppunten van kunstenaars.
Aanbevelingen Begrip winkelconcept verder uitwerken Aantrekkelijkheidfactoren wegen Uitkomsten objectiveren door expertmeetings, enquêtes en dergelijke en Val d’Europe, La Défense, Euralille toe te voegen Horeca en leisure betrekken Toekomstvisie: Vintage leisure en Aziaten