Hoe online is De Lijn? Ingrid Lieten Directeur-generaal De Lijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
= 1 uur vóór zonsondergang uur
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
TED ted BasisonderwijsVoortgezet Onderwijs Hoger Beroepsonderwijs Wetenschappelijk Onderwijs Kidsweek Junior in de Klas Groep 5,6 en 7 Oplage
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Hoe online is De Lijn? Ingrid Lieten Directeur-generaal De Lijn

6 september 07Sms-ticketing Dia 2 van 35 Ik ben aanwezig op internet, dus ik besta

6 september 07Sms-ticketing Dia 3 van 35 Ik ben aanwezig op internet, dus ik besta

6 september 07Sms-ticketing Dia 4 van 35 Ik ben aanwezig op internet, dus ik besta

6 september 07Sms-ticketing Dia 5 van 35 Ik ben aanwezig op internet, dus ik besta

6 september 07Sms-ticketing Dia 6 van 35 Website De Lijn –Eerste stapjes: 1997 –Nu 4 e versie (2007) –300 pagina's – bezoekers / dag

6 september 07Sms-ticketing Dia 7 van 35 De Lijn in cijfers –1,4 miljoen reizigersritten per dag –waarvan abonnees (= trouwe klanten) – personeelsleden –Lijnen en haltes in alle 308 Vlaamse steden en gemeenten + aantal in Brussel –omwonenden stelplaatsen, trajecten en haltes –lokale overheden –Budget: € 1 miljard / jaar –Vlaams gewest + parlement –Per jaar meer dan x in de pers –persaandacht = parlementaire vraag en vice versa –publieke opinie + critici + belangengroepen  Mobiliteit en OV zijn issues die leven

6 september 07Sms-ticketing Dia 8 van 35 Nieuwe media en technologieën bij De Lijn –Website –eShop (online verkoop vervoerbewijzen i.sm. De Post) –online verkoop abonnementen (eID) –Rit betalen per gsm (sms-ticket) –Toekomstplannen –realtime reisinfo aan halte (gps) –reisinfo via sms –1 chipkaart voor 4 OV-netten

6 september 07Sms-ticketing Dia 9 van 35 Reisinformatieketen

6 september 07Sms-ticketing Dia 10 van 35 Corporate website De Lijn Vorige versie

6 september 07Sms-ticketing Dia 11 van 35 Corporate website De Lijn Gebruiksonderzoek vorige versie –Verbeterpunten –navigatie organisch gegroeid + niet-flexibele structuur –te veel (onlogisch) klikken / moeilijk om info terug te vinden –routeplanner niet prominent aanwezig –geboden info en opbouw applicaties vertrekken vanuit zender / niet gebruiker-gericht

6 september 07Sms-ticketing Dia 12 van 35 Corporate website De Lijn Aanbevelingen gebruiksonderzoek vorige versie –Duidelijker structuur –Routeplanner prominent aanwezig op homepage –Extra aandacht voor klantvriendelijkheid –teksten en navigatie plaatsen klant centraal

6 september 07Sms-ticketing Dia 13 van 35 Corporate website De Lijn Huidige versie

6 september 07Sms-ticketing Dia 14 van 35 Aparte website sterke merken Buzzy.be

6 september 07Sms-ticketing Dia 15 van 35 Reizigers zoeken informatie via verschillende kanalen

6 september 07Sms-ticketing Dia 16 van 35 Informatiebronnen verschillen volgens doelgroep

6 september 07Sms-ticketing Dia 17 van 35 Huidige imagocampagne –Nieuwe invulling imago De Lijn –slim + onder de mensen –Basis = tv-campagne –Geen gestuurde virale imagocampagne: spot alleen op –snel goede virale resultaten door kwaliteit spot

6 september 07Sms-ticketing Dia 18 van 35 Huidige imagocampagne Geplaatst op Youtube door reclamebureau

6 september 07Sms-ticketing Dia 19 van 35 Huidige imagocampagne Overname op blogs

6 september 07Sms-ticketing Dia 20 van 35 Web 2.0-campagnes Valentijnsactie Buzzy Pazz (2007) –Campagne vertrekt vanuit merkwaarden –functionele voordelen –vrijheid voor jongeren vertaald in valentijnsactie –zonder Buzzy Pazz: alleen lief in je dorp –met Buzzy Pazz: lief in elke provincie mogelijk – –Campagne op jongerenkanalen –Microsoft Messenger (MSN) –Studio Brussel

6 september 07Sms-ticketing Dia 21 van 35 Web 2.0-campagnes Valentijnsactie Buzzy Pazz (2007)

6 september 07Sms-ticketing Dia 22 van 35 Web 2.0-campagnes Valentijnsactie Buzzy Pazz (2007)

6 september 07Sms-ticketing Dia 23 van 35 Web 2.0-campagnes Valentijnsactie Buzzy Pazz (2007)

6 september 07Sms-ticketing Dia 24 van 35 Web 2.0-campagnes Valentijnsactie Buzzy Pazz (2007) –Resultaten – hits – pageviews – unieke bezoekers –4 300 liefdesbrieven –Persaandacht (De Morgen, … ) –Jongerenawards

6 september 07Sms-ticketing Dia 25 van 35 Web 2.0-campagnes Save your looks (2008) –Opnieuw vertrokken vanuit merkwaarden –vrijheid –functioneel voordeel = je blijft droog als het regent –Jongeren besteden veel zorg aan uiterlijk  zonde als regenbui of windstoot kapsel of make-up overhoop gooit –Actie ‘save your looks’ –Doelgroep: jongeren die met auto naar school gaan bij slecht weer

6 september 07Sms-ticketing Dia 26 van 35 Web 2.0-campagnes Save your looks (2008) –Basis campagne: Netlog (social networksite als Facebook, LinkedIn, …) –jongeren jaar –Brandpage op deze site –meer info –berichten achterlaten

6 september 07Sms-ticketing Dia 27 van 35 Web 2.0-campagnes Save your looks (2008) –Wedstrijd –plaats je beste ‘ik-ben-niet-met-de-bus-look’ op Netlog –win restyling –Actie aangevuld met –acties NMBS-stations –Boomerangcards –radiospot

6 september 07Sms-ticketing Dia 28 van 35 Web 2.0-campagnes Save your looks (2008) –Resultaten – unieke bezoekers –5 864 vrienden van Buzzy Pazz –2 478 gebruikers die Buzzy-skin hebben overgenomen op eigen pagina –4 872 deelnemers poll ‘wat is beste manier om looks te beschermen?’ –49,2 %bus & tram –30,3 %auto –20,5 %jas dragen –Significante toename verkoop Buzzy Pazz december (9 %)

6 september 07Sms-ticketing Dia 29 van 35 Nieuwe corporate communicatieomgeving –Compleet nieuwe communicatieomgeving –vroeger: drukpers of zender nodig om mensen te bereiken –nu: gsm / pc met internetverbinding –1988 –kranten + BRT-radio + 1 tv-journaal / dag –2009 –kranten (print + online + sms-alerts) –7 Vlaamse radiozenders + websites –8 Vlaamse tv-journaals + 10 regionale + nichezenders + websites –ontelbaar veel andere websites

6 september 07Sms-ticketing Dia 30 van 35 Gevolgen nieuwe media Evolutie online aandacht De Lijn

6 september 07Sms-ticketing Dia 31 van 35 Impact nieuwe media –Informatie heeft veel kortere doorlooptijd –(veel) vroeger: dagen / weken / maanden –nu: minuten –journalisten bellen met nieuws dat je zelf nog niet weet –4040 (VTM) / 4545 (HLN): klachten worden ter plekke verstuurd –gsm’s met camera: beelden paar minuten na incident online – iPhones / Blackberry’s –Iedereen journalist / burgerjournalistiek –blogs

6 september 07Sms-ticketing Dia 32 van 35 Gevolgen nieuwe media –Persdienst De Lijn: dagelijks te volgen media –knipselkrant Mediargus –Belga-berichten –sms-alerts De Standaard –radio- en tv-journaals –nieuwssites (Standaard online, HLN.be, deredactie.be, knack.be, …) –Google alerts

6 september 07Sms-ticketing Dia 33 van 35 Gevolgen nieuwe media –Veel moeilijker werken voor communicatiedienst –vaak onmiddellijke overname (RSS-feed) online berichten zonder check –geloofwaardigheid online bron? –‘men gelooft liever de anonieme bron dan de officiële woordvoerder’ –info offline gehaald maar blijft aanwezig in cached memory –wettelijk kader / deontologie online media? –rechtzetting / recht van antwoord?

6 september 07Sms-ticketing Dia 34 van 35 Gevolgen nieuwe media Geloofwaardigheid bron

6 september 07Sms-ticketing Dia 35 van 35 Gevolgen nieuwe media Geloofwaardigheid bron

6 september 07Sms-ticketing Dia 36 van 35 Gevolgen nieuwe media Geloofwaardigheid bron

6 september 07Sms-ticketing Dia 37 van 35 Gevolgen nieuwe media Geloofwaardigheid bron

6 september 07Sms-ticketing Dia 38 van 35 Gevolgen nieuwe media Geloofwaardigheid bron

6 september 07Sms-ticketing Dia 39 van 35 Aandachtspunten –Intern = extern –Snelle interne melding incidenten en problemen noodzaak –belang ingeoefende crisisprocedures –snelle externe reactie faciliteren –Belang degelijke voorbereiding op te voorziene problemen –minder tijd dan ooit om info te zoeken  Q&A’s, facts & figures, basisstatements –Permanente bereikbaarheid en mogelijkheid om te communiceren

6 september 07Sms-ticketing Dia 40 van 35 Aandachtspunten –Hoe omgaan met internetjournalistiek ? –vaak geen beroepsjournalist –VRT en VTM: alleen PB en PC voor websites met beroepsjournalist –op radio en tv is tijd beperkt, op internet niet –Nederland: geenstijl.nl = zeer machtig –minister weigert 3 min. te antwoorden  volledig uitgezonden  ontslag –filmpje minister Ella Vogelaarfilmpje minister Ella Vogelaar

6 september 07Sms-ticketing Dia 41 van 35 Aandachtspunten –Niet alleen persscreening klassieke media, maar ook online media en blogosfeer –snel detecteren foute info / interne kritiek / kwaadwillige uitspraken –afweging –laten weghalen (= mogelijk protest) of niet (= foute info laten bestaan)? –inbreuk op auteursrecht (logo, campagnemateriaal, …)

6 september 07Sms-ticketing Dia 42 van 35 Aandachtspunten Te screenen online media + blogs –Blogs –uitlatingen personeel + leveranciers –Groepen op Facebook –27 groepen over De Lijn (‘website DL is kaktraag’: 635 leden) –976 fans van De Lijn –Youtube –happy slapping –hoe een abonnement namaken –word een gezicht van De Lijn (om op te kloppen)word een gezicht van De Lijn

6 september 07Sms-ticketing Dia 43 van 35 Word een gezicht van De Lijn om op te kloppen

6 september 07Sms-ticketing Dia 44 van 35 Aandachtspunten –Internetpolicy personeel op maat web 2.0 –Deense website: 25 % werkgevers screent online privéleven kandidaat-werknemers  Facebookprofiel is interessanter dan CV –overal ter wereld ontslagen door Facebook

6 september 07Sms-ticketing Dia 45 van 35 Zij kreeg spijt van haar foute zet op Facebook / personeelslid –Negatieve blogposts stewardess Delta Airlines / ‘Queen of the sky’ –Where's the Glamour? –The Trip from Hell –The Joys of Commuting? Not Smart!

6 september 07Sms-ticketing Dia 46 van 35 Zij kregen spijt van hun foute zet op Facebook / personeel –13 leden boordpersoneel Virgin Atlantic ontslagen –geroddeld –reizigers beledigd

6 september 07Sms-ticketing Dia 47 van 35 Hij kreeg spijt van zijn foute zet door Facebook / bekende mens –Profielpagina meisjes: op de foto met Bono (U2) in St.Tropez –Bono = 26 jaar getrouwd

6 september 07Sms-ticketing Dia 48 van 35 Hij kreeg spijt van zijn foute zet door Facebook / medewerker bekende mens –Jon Favreau (hoofd speechschrijvers Obama) –Foto slechts 2 uur online

6 september 07Sms-ticketing Dia 49 van 35 Zij kreeg spijt van haar foute zet op Facebook / politica –Laura Pye: jongste gemeenteraadslid Groot-Brit. (18 jr) –‘Niet alle jongeren zijn lamzakken die zich de hele tijd lazarus zuipen'

6 september 07Sms-ticketing Dia 50 van 35 Zij kregen spijt van Facebook / politicus + personeelslid

6 september 07Sms-ticketing Dia 51 van 35 Hij kreeg spijt van zijn foute zet door Facebook / burger –DS 11 februari: Lierenaar richt groep op ‘voor de mensen die al last hebben gehad met (agente) Ons Annemie’ / ‘Er is niets mis met het Lierse politiekorps, alleen spijtig van die ene overijverige agent op de brommer aka Annemie!’ –Agente dient klacht in wegens smaad aan de politie

6 september 07Sms-ticketing Dia 52 van 35 Hij hoopt dat u spijt krijgt van uw foute zet op Facebook / belastingcontroleur

6 september 07Sms-ticketing Dia 53 van 35 Wat brengt de toekomst? –Online = dijkbreuk / revolutie –tsunami aan informatie –internet = jungle zonder wettelijk kader op maat? –dankzij online ontsnappen aan (overheids)censuur –nooit meer veilig –Wordt communicator wordt ook regisseur? –ziekenhuisfilmpjes Leterme en Morel –online beeldreacties en interviews topmanagement –vroeger: pour vivre heureux, vivons cachés  nu: bedrijven steeds meer glazen huizen