Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Advertisements

H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Machtige internationale bedrijven
Kopen en verkopen les 74.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Bart Maes 2 Marketing Communicatieve vaardigheden.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
EMZ2 H1 De functionele indeling
Branche-analyse Boekenbranche
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Omzet.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Een startersgids voor innovatie
‘E-book readers voor advocaten’ 16 februari 2009 Uitgeverij Eburon Wiebe de Jager Ca. 60 academische uitgaven per jaar, sinds : Eerste experimententen.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Digitale signalen.
Goedemorgen H3b.
Webkwesties webquest.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
Business Marketing Management
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Alle kosten op een rij Kosten.
Niet storen ik maak een boek.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
Het probleem NSTC Nederlandstalige Standaard Tekst Code CB in samenwerking met Meta4Books Focus op leverbare A- en O-boeken Live vanaf november 2014.
Economie H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Manager Handel.
Serie/Parallel Schakelingen
Contactor schakelingen
Verkoopcijfers H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Eerste verkoper.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Uitgeven anno 2015 Rudy Vanschoonbeek. wikipedia 1981 Germaanse Filologie & aggregaat UIA Docent OLVC & Normaalschool, Contact, Dedalus 1988 Uitgeverijen.
Business IT & Management
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
van het moderne uitgeven? METADATA Jacqueline Remmers Informatiemanager VBKU
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Succesvol Publiceren op Amazon Hoe doe je dat? Liesbeth Heenk
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Hoofdstuk 6 Productie.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
1 Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit Den Haag, april 2011 Caroline Damwijk.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
Een goed product maken is niet genoeg …
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Distributiebeleid.
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Kluwer The end of Publishing
Welkom Havo/vwo 3..
Internationalisering
Online Marketing voor het MBO
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Afzet = Aantal verkochte producten
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Vakman ondernemer – Financieel plan
marten nubé uitgeverij digitalis
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7

Vragen Wat is belangrijker bij uitgeven, de commerciële waarde of de literaire of informatieve waarde van een boek? Wat zijn andere doelen van een uitgeverij dan winst? De boeken-'industrie' is niet een vraag- en aanbodmarkt als bijvoorbeeld de auto-industrie. Wat zijn de verschillen en waarom is het boek toch een commercieel product? Welk percentage van de verkoopprijs van een boek komt uiteindelijk is bestemd voor de uitgever? Wat doet een uitgever om de verkoop te bevorderen zodra een tekst in de handel is gebracht ? Op welke manier(en) kan een uitgever erachter komen of er interesse is voor de door hem uit te geven tekst?

•Advance Information Sheet •Blurb •Catalogi •BibliografieënBibliografieën •Review lists, Inspection copies •Free publicity •POS materials •Betaalde publiciteit •Cover •Direct marketing Marketing Afdeling

•“Andersoortig” product •Verschillende soorten titels •Auteursrecht •“Producer-driven”, niet “outlet-driven” •Winst niet altijd het enige oogmerk •Belang van backlist •Bescheiden winstmarges •Vaste boekenprijs Eigenschappen boekindustrie

Inkomsten: aantal verkochte exx. * prijs -Boekhandskortingen: 5% -Royaties auteur: 10% -Productiekosten (papier en drukken): 35% -Redactie, ontwerp: 20 % -Sales en distributie: 20 % Netto winst: ca. 10% Kosten en baten van de uitgever

Voorbeelden blurb-teksten (1) Voorbeelden blurb-teksten (2)

•In een gedrukte of handgeschreven tekst wordt de structuur van een tekst uitgedrukt door de typografie. •Onze huidige typografische convenies zijn arbitrair en historisch contingent.

Is het doel van uitgevers altijd financiëel? In hoeverre wordt de auteur van het werk betrokken bij het proces van uitgeven? Zijn er nog bepaalde soorten van uitgevers? In hoeverre is een uitgeverij bepalend voor het succes van een boek? Is uitgeven een proces in de beginfase, in de eindfase of in zowel de begin als eindfase van een boek? Is een uitgever noodzakelijk als schakel in het communicatieproces? Hoe ziet een uitgeversbedrijf van gemiddelde grootte eruit wat werknemers betreft (aantal, functies, enz)? Waarom worden teksten tegenwoordig nog steeds in boekvorm uitgegeven en niet rechtstreeks op Internet gezet? Waarom is er sprake van een veranderde rol van de uitgever in het tijdperk van digitale communicatiemiddelen en Internet? Wat is het verband tussen het intellectuele werk en de drager waarop het gedrukt kan worden? Wat maakt een werk bijvoorbeeld (on)geschikt voor digitale publicatie? Kan men mensen vinden die voor verschillende vormen van de zelfde inhoud betalen? Hoe? Kent het medium Internet ook een proces als uitgeven? In hoeverre komt dit overeen met het proces uitgeven bij een boek?

Waarom selecteert een uitgever teksten (m.a.w. waarom verkoopt hij (m/v) niet alles wat hij tegen komt? Op welke manieren komt een uitgever aan kopij voor een boek? is de distributie van digitale media goedkoper in vergelijking met boekvorm? Als informatie uitgegeven en beschikbaar gemaakt wordt in de vorm van medium-neutrale gegevensopslag is distributie, marketing en verkoop dan niet overbodig? Wat doet een uitgever om de verkoop te bevorderen zodra een tekst in de handel is gebracht Op welke manier(en) kan een uitgever erachter komen of er interesse is voor de door hem uit te geven tekst? Wat voor werkzaamheden heeft de uitgever nog nadat het boek van de drukker komt en in de boekhandel ligt? Wat is het belang van internet bij de boekverkoop? In hoeverre kan de uitgever gebruik maken van media als kranten? Is het publiek hetzelfde bij een boek of dvd? Hoe weet de redactie of datgene wat in een boek beschreven staat ook echt waar is (in non-fictie) en doet dit er toe?