Vandaag: Hoofdpunten van behandelde stof Opbouw rapport? 2. Voorbeelden van conceptpresentaties Opbouw Kernboodschap begin of eind? Enthousiast teamlid Ondersteuning 3. Tentamenstof; Vragen?
Jullie werk tot op heden Briefing Marketing Communicatie Marktontwikkelingen 4 marketing P’s Doelgroep Boodschap off-/ online media Propositie Cultuur Techniek/design Actuele ontwikkelingen in maatschappij, in IAM, onder de doelgroep Functionaliteiten Stijl – identiteit content Doelstellingen
Presenteren van je concept(en) Briefing Werktitel Wat is het idee Per concept Hoe werkt het - Visuals - content - scenario Onderbouwing onderzoek Strategie Doelstellingen
3. Presentatie materiaal - Kern vd briefing - onderzoek resultaten – Conceptmap - Strategisch model - Propositie Strategische visie Persona’s Programma format Bestaande concepten / apps Spel concept/format Functionaliteiten Moodboards Banners – e-mailing Advertentie - posters e.d. story board Interactie ontwerp Communicatieplan Businessplan Concept identiteit Campagne voorstel Mediaplan…offline en/of online Operationeel plan Design voorstel Schermontwerpen Flowchart - wireframes User scenario In elk geval een VISUALISATIE van het concept + CONTENT en USER SCENARIO
Waaraan moet je denken! Wat is interessant voor de toehoorders Schrijf een verhaal niet voor jullie maar voor hen …maak verschil tussen doc. voor de opleiding en onderbouwing Concept!! Presentatie-strategie Wat presenteren we in welke volgorde? Wanneer en hoe presenteren we concept(en) Hoe gaan we de argumenten onderbouwen (beeld, geluid, vraag aan de zaal enz.) WAT je niet weet of niet helder hebt Beloof je niet Check professionele standaarden bij vakdocenten! Zorg voor onderlinge afstemming en overeenstemming
Conceptpresentatie 1 ING Bank “concept research” 2. Van concept naar presentatie Conceptpresentatie 1 ING Bank “concept research”
Conceptpresentatie 1 ING Bank “extreme concepts” 2. Van concept naar presentatie Conceptpresentatie 1 ING Bank “extreme concepts”
Conceptpresentatie 3 Concept applicatie 2. Van concept naar presentatie Conceptpresentatie 3 Concept applicatie
Conceptpresentatie 4 Brand Bier: schermontwerpen 2. Van concept naar presentatie Conceptpresentatie 4 Brand Bier: schermontwerpen
AraGear Case: Sportmerk The Moving KlantDuo: Jelle en Guus Door Andrew Karijodimedjo en René Dawson KernIAM 2004-2005.Interactieve Media.HvA
Presentatie inhoud Case opdracht en Debriefing Onderzoek: Aanpak, Resultaten Strategisch model Doelgroep: Beschrijving en Visualisatie Propositie Conceptuitwerking: Merk ID, Designvoostel Communicatieplan Creatief campagne voorstel Mediaplan: Mediavoorstel, Mediamix
Case opdracht Een concept bedenken voor de reclamecampagne van The Moving. The Moving te promoten. Dit concept moet een online aspect hebben (website). Andere soorten media voorstel: mobileadvertenties, posters etc. Het doel is om de naamsbekendheid en de huidige afzetmarkt te vergroten.
Debriefing .part1 Organisatie: The Moving Nieuw, revolutionair, grootschalig bedrijf uit Haarlem. Maakt sportkleding specifiek voor mensen van Arabische afkomst. Eén vestiging in Nederland en 3 fabrieken in verscheidene Arabische landen. Visie The Moving staat voor Sportiviteit, modieusheid met respect voor culturele normen. Missie/doel Een moderne uitstraling voor hun organisatie creëren waarmee mensen van Arabische afkomst zich kunnen identificeren, zonder dat zij in conflict komen met culturele waarden en normen.
Debriefing .part2 Marketing doelstellingen en Positionering Volgens statistieken ongeveer 600.000 Arabieren in Nederland. The Motion wil bij 30% bekend zijn ongeveer 180.000 mensen, ongeacht leeftijd, sekse etc. Dit wil The Motion dus voor februari volgend jaar bereiken. Er is rekening gehouden met degenen die geen internetverbinding hebben.
Onderzoek aanpak Onderzoeksvragen Markt: Welke concurrenten zijn er ? Doelgroep: Wat zijn hun interesses ? Communicatie Hoe bereik je de doelgroep ? Onderzoeksmethoden Desk Research Mondeling interview Schriftelijk interview
Onderzoek resultaten Analyse Markt: Meest gedragen merken Nike, Adiddas en Puma. Doelgroep: Sportieve producten, stijlvol, goede kwaliteit, prijs mag hoog, origineel design Communicatie Via t.v. reclames, billboards, celebrities die het merk ook dragen Conclusie Met ons concept kunnen wij een origineel en stijlvol product op de markt brengen. De vraag naar iets nieuws is er, nu een strategie bedenken hoe wij een effectief campagne kunnen voeren.
Strategisch model DOEL Succesvol reclamecampagne voeren – SportkledingMarkt Concurrentieanalyse Doelgroepbepaling (Arabische) jongeren; open voor andere culturen Creatief campagne voorstel Arabian Nights (shoppen op uitnodiging) Online/print campagnes Banners op jongeren gerelateerde websites, Billboards bij bus/tramhaltes/treinstations/winkelcentra Catalogus op verschillende media Websites, Cd-rom, Collectie boek OPLOSSING Naamsbekendheid is vergroot, vertrouwen is opgebouwd en de afzetmarkt is vergroot
Doelgroep beschrijving Jongeren (11-25 jaar) met een Arabische afkomst, wonend in NL. Bewust van Arabische normen en waarden, maar hebben ook een hoge interesse in de hedendaagse westerse mode. Ook andere bevolkingsgroepen zijn vrij in het dragen van Aragear. Bevorderend voor het merk en de verkoopcijfers. Arabische cultuur en mode beter geïntegreerd en geaccepteerd in wordt in de westerse samenleving. Kan een Hype worden. (“Bollywood hype”) Steeds meer Indiase elementen te zien op de catwalk in Parijs.
Doelgroep visualisatie
Propositie
Conceptuitwerking Merk ID .part1 Identiteit: voornamelijk Arabish, maar ook voor andere groepen. Merk Imago: sportief, modieus, respectvol, vrijheid, vrede. Product Imago: lekker zittende kleding en schoenen voor een betaalbare prijs. Users Imago: stadsmensen, sportief, modebewust, open voor andere culturen.
Conceptuitwerking Merk ID .part2 Identiteit: voornamelijk Arabish, maar ook voor andere groepen. Merk Imago: sportief, modieus, respectvol, vrijheid, vrede. Product Imago: lekker zittende kleding en schoenen voor een betaalbare prijs. Users Imago: stadsmensen, sportief, modebewust, open voor andere culturen.
Conceptuitwerking Designvoorstel website .part1
Conceptuitwerking Designvoorstel website .part2.1
Conceptuitwerking Designvoorstel website .part2.2
Communicatieplan Doelstellingen Kennis Overtuiging bij klanten van goede kwaliteit product. Ons imago: sportief en modieus. Waarvoor wij staan: respect voor culture waarden. Houding Goede banden met de doelgroep ontwikkelen duurzame vertrouwensbasis. Gedrag Meer aankopen van het merk door steeds meer nieuwe klanten te ontvangen.
Creatief campagne voorstel Arabian Nights “Happy hour” shoppen via uitnodiging/afspraak. Als eerste de nieuwste collectie te koop. Speciale korting bij bepaald aantal van aankopen.
MediaPan Voorstel/Mix .part1 Internet Banner Doelstellingen Bereik: Websites die te maken hebben met: jongerencommunities, sport, kleding, uitgaan, school, cultuur. Mediakosten: 10 € voor 1000 bannerviews Contact: Jongeren die regelmatig tot vaak op Internet zitten. Communicatiefvermogen: hoog, bereikt een groot gedeelte van de doelgroep, vrijwel niet te vermijden.
MediaPlan Voorstel .part2.1 Print Advertenties
MediaPlan Mix .part2.2 Doelstellingen Print advertenties Bereik: open, algemene omgevingen zoals bus/tramhaltes, treinperrons. Mediakosten: via JC Deaux, 72.500 € voor 130 vlakken in winkel/stadscentra. Contact: (11-25) jongeren, die modebewust zijn, sportief, open voor andere culturen. Communicatiefvermogen: heel hoog, vrijwel onvermijdbaar, bijna de hele doelgroep kan bereikt worden
AraGear Case: Sportmerk The Moving KlantDuo: Jelle en Guus Door Andrew Karijodimedjo en René Dawson KernIAM 2004-2005.Interactieve Media.HvA