Knowledge Translation: Van wetenschap naar praktijk Powerpoint presentaties NCvB Knowledge Translation: Van wetenschap naar praktijk Drs. Martijn DF Rhebergen Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid; Nederlands Centrum voor Beroepsziekten
Powerpoint presentaties NCvB Onderzoek is de basis van kwalitatief hoogstaande zorg en beleid: kennis moet worden opgepikt en toegepast in de praktijk! Vaak wordt hiervan een 50% utilsatie percentage gehanteerd!? Of dat goed is een andere discussie…
Powerpoint presentaties NCvB Vandaag Achtergrond Kenniscreatie en verspreiding Kennistoepassing
Powerpoint presentaties NCvB Achtergrond (1) Waar praten we over: Kennis cyclus Implementatie Kennis disseminatie en utilisatie Kennis vertalen (Knowledge Translation: KT) Veel verschillende termen
Powerpoint presentaties NCvB Achtergrond (2) Knowledge Translation: an iterative, dynamic and complex process that includes the synthesis, dissemination, exchange and ethically sound application of knowledge to improve health, to provide more effective health services and products and strengthen the health care system. Canadian Institute of Health/WHO, 2010
Achtergrond (3) Powerpoint presentaties NCvB Research must be managed!!!! 7 7
Powerpoint presentaties NCvB Achtergrond (4) Op zekere hoogte doet iedere onderzoeker al iets aan KT: publiceert onderzoeksresultaten presenteert onderzoeksresultaten op congressen betrekt stakeholders bij creatie en verspreiden van onderzoeksresultaten
Powerpoint presentaties NCvB Achtergrond (5) KT-onderzoek gaat over: Het bestuderen van determinanten van het gebruik van kennis (onderzoek) en effectieve methoden die de opname van kennis vergroten. Straus et al., 2009 So what can we do?????
Powerpoint presentaties NCvB Nu KT achtergrond Kenniscreatie en verspreiding Kennistoepassing
Kenniscreatie en verspreiding(1) Powerpoint presentaties NCvB Kenniscreatie en verspreiding(1) Van onderzoeksresultaten naar artikel Van artikel tot product/tool
Kenniscreatie en verspreiding (2) Powerpoint presentaties NCvB Kenniscreatie en verspreiding (2) Wetenschappelijke kennis moet worden gedestilleerd tot kennisproducten en tools die aansluiten bij de behoeften van toekomstige gebruikers! Toekomstige gebruikers/doelgroepen: Arts/psycholoog/verpleegkundige/ ingenieur etc. Beleidsmaker Werkgever Werknemer
Kenniscreatie en verspreiding(3) Powerpoint presentaties NCvB Kenniscreatie en verspreiding(3) Verschillende generaties van kennis: 1e generatie: primaire studies 2e generatie: aggregatie primaire studies (in reviews, meta-analyses) 3e generatie: kennisproducten en tools (Synopsis, richtlijnen, beslissingstools, meetprotocollen, PMO, genetische test, website, wet- en regelgeving ) Graham et al., 2006 13 13
Kennisproducten en tools Powerpoint presentaties NCvB Kennisproducten en tools 14 14
Bedrijven (o.a. werknemer, werkgever, preventiemedewerker) Powerpoint presentaties NCvB Kennisinfrastructuur Wetenschappelijke artikelen en reviews Kennis producten en tools Richtlijnen, meetprotocollen, wet- en regelgeving, PMO, educatie materiaal Professionals Bedrijfsarts, veiligheidskundige, arbeidshygiënist, beleidsmaker Bedrijven (o.a. werknemer, werkgever, preventiemedewerker) Opslag en toegang: Online bibliotheken en portals, websites, vakbladen, etc. Opleiding en training 15 Van Dijk et al., 2010 15
Powerpoint presentaties NCvB Nu KT achtergrond Kenniscreatie en toepassing Kennistoepassing
Powerpoint presentaties NCvB Kennistoepassing (1) Veel aandacht voor toepassing: 63 modellen van kennistoepassing in verschillende velden (gezondheidszorg tot management) Ward, 2009
Powerpoint presentaties NCvB 1. Probleem 2. Onderzoek 5. Toepassen (evaluatie) 4. Interventies voor toepassing 3. Context (o.a. barrières) 1. Identificatie probleem, 2 Selectie onderzoek, 3. Aanpassen onderzoek aan context Ward et al, 2009 DYNAMISCH
Belangrijke acties of componenten voor de toepassing van kennis: Powerpoint presentaties NCvB Kennistoepassing (3) Belangrijke acties of componenten voor de toepassing van kennis: Identificatie probleem Groot aantal prikaccidenten specifiek ZKH 2. Selectie onderzoek Selecteer onderzoek/richtlijn over effectieve interventies die het aantal prikaccidenten kunnen verminderen. Graham, 2006; Ward, 2009 (Samenvattingen onderz. modellen) 19 19
Belangrijke acties of componenten voor de toepassing van kennis: Powerpoint presentaties NCvB Kennistoepassing (4) Belangrijke acties of componenten voor de toepassing van kennis: Aanpassen aan de context Onderzoek of deze richtlijn (en aanbevelingen) op deze wijze kan worden toegepast in ZKH. Identificeer barrières gerelateerd aan product en context (overleg met stakeholders!!). Graham, 2006; Ward, 2009 (Samenvattingen onderz. modellen) 20 20
Belangrijke acties of componenten voor de toepassing van kennis: Powerpoint presentaties NCvB Kennistoepassing (5) Belangrijke acties of componenten voor de toepassing van kennis: 4. Selecteren, “tailoren” en implementeren van interventies die toepassing van onderzoek promoten educatie, email (herinneringen), beloningen etc. 5. Toepassing en uitkomsten evalueren wordt richtlijn toegepast, mogelijke problemen, vermindering prikaccidenten? Graham, 2006; Ward, 2009 (Samenvattingen onderz. modellen) 21 21
Powerpoint presentaties NCvB Slechts 15% van het onderzoek bereikt de praktijk. En daarbij 22 Balas & Boren, 2000 22
Creatie en verspreiding (7) Powerpoint presentaties NCvB Creatie en verspreiding (7) Barrières gerelateerd aan: Het onderzoeksproduct De context (sociale, organisatorische, economische) Strategieën voor kennisverspreiding of toepassing (Damschroder et al., 2009; Greenhalgh et al., 2004; Grol & Wensing, 2004; Rogers, 2003) Heel algemeen wordt het proces vertraagt door… 23 23
Barrières in het KT proces Powerpoint presentaties NCvB Research evidence Praktijk Barrières Barrières in het KT proces Identificeren en wegnemen van barrières 24 24
Powerpoint presentaties NCvB Kennistoepassing (7) Er is een gebrek aan kennis/onderzoek naar effectiviteit van methoden van toepassing! Zoals bv: Netwerken van gebruikers en onderzoekers Knowledge brokers Participatie stakeholders Maar misschien nog wel belangrijker!!!!!! Het proces wordt bemoeilijkt door…
Vragen/opmerkingen? M.d.rhebergen@amc.uva.nl Powerpoint presentaties NCvB Vragen/opmerkingen? M.d.rhebergen@amc.uva.nl 26 26
Powerpoint presentaties NCvB Kennistoepassing (8) Let op: Geen voortijdige toepassing van kennis!!! Contraproductief en soms gevaarlijk. Reaume et al., 2005
Powerpoint presentaties NCvB Twee stellingen: Snel implementeren van onderzoeksresultaten is onwenselijk en zelfs gevaarlijk. Wetenschappers zijn wetenschappers en geen implementatiedeskundigen. Zij zijn niet geschikt om (eigen) onderzoekresultaten te implementeren. M.d.rhebergen@amc.uva.nl