Businesstoepassingen Hoofdstuk 2, Interactieve marketing Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Businesstoepassingen Hoofdstuk 2 Businesstoepassingen Met online activiteiten inspelen op behoeften van klanten E-business en e-commerce Verdienmodellen Verdienmodellen en marketingdoelstellingen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-business en e-commerce Businessprocessen die zich richten op het onderzoeken, ondersteunen en faciliteren van e-commerce. E-commerce Alle transacties, al dan niet betaald, over een netwerk. E-business en e-commerce E-business vormt een laag om e-commerce. E-commerce is onderdeel van e-business. Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-business en e-commerce HRM marketing e-commerce e-procurement finance administratie etc r&d Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Online kopen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Online organisatie Geen sluitingstijden Anonieme reactieve bezoeker Volledig vrije markt Meten Interactiviteit Samenwerking Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Online organisatie Nieuw online bedrijf starten www.luisterrijk.nl Bestaande producten ook online verkopen Verzekeraars ontwikkelen nieuwe merken: Ditzo Rechtstreekse online verkoop www.klm.com Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Nog niet zo lang dat rechtstreeks boeken mogelijk is Disintermediatie e-business Tussenpersonen Nog niet zo lang dat rechtstreeks boeken mogelijk is Disintermediatie Dus op wie richt je je met je marketingboodschap? Tio Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Cybermediatie Tussenpersonen Cybermediatie Verdienmodellen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Verdienmodellen Uitgeefmodel Verkoopmodel Advertisingmodel Hoofdstuk 2 Uitgeefmodel Verkoopmodel Advertisingmodel Affiliatemodel Brokeragemodel Utilitymodel Verdienmodel bepaalt de wijze waarop de inkomsten worden gegenereerd Verdienmodel is bepalend voor de doelstellingen van de ondernemingsstrategie Verdienmodel bepaalt de marketingdoelstellingen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Uitgeefmodel Hoofdstuk 2 Verdienmodel bepaalt de marketingdoelstellingen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Uitgeefmodel nieuwe vormen door opkomst van online social media Hoofdstuk 2 nieuwe vormen door opkomst van online social media Bezoekers kunnen stemmen op de verschillende nieuwsitems en zo de inhoud beinvloeden Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Uitgeefmodel nieuwe vormen door opkomst van online social media Hoofdstuk 2 nieuwe vormen door opkomst van online social media Tijdschrift Smaak combineert een gedrukt tijdschrift met een website Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Advertisingmodel Illustratie: homepage van telegraaf.nl toevoegen Telegraaf verdient zowel met de gedrukte krant als met de website aan advertenties. Portal Startpagina.nl Spele.nl Hoofdstuk 2 Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Verkoopmodel Hoofdstuk 2 Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Verkoopmodel Hoofdstuk 2 Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
E-Affiliatemodel Hoofdstuk 2 Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Marketingmodellen Brandingmodel Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Marketingmodellen Informatie- en service model Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Marketingmodellen Complexe modellen Nieuwe verdienmodellen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010