NASCHOLING LERAREN (Annemie Borremans, maart 2006)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
De Humanistische Uitvaartbegeleiding
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Mag ik u voorstellen ....
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
OVSG, de gemeente maakt school
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Participatie op school & Vlaamse Onderwijsraad Participatie Beleidsprioriteit Historiek 1988Gemeenschapsonderwijs 1991Participatieraden gesubsidieerd onderwijs.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
EEN ENERGIESCHOOL
DPB Fysica Gent.
DAG VAN DE WISKUNDE 15 november 2003 DE ACTUALITEIT VAN ONS WISKUNDEONDERWIJS.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Klimop! - project Projectcoördinator: Karin Goosen Partners: CVO SOPRO, CVO Horito, Universiteit Antwerpen.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Handelingsgericht samenwerken
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Wisselstroom 24/02.
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
School of Education Bruggen bouwen en onderhouden.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Opleiding voor schoolsecretariaten
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

NASCHOLING LERAREN (Annemie Borremans, maart 2006) DECREET APRIL 1996

Wat is nascholing? Onderwijsactiviteiten die tot doel hebben de kennis, vaardigheden en attitudes de de personeelsleden tijdens hun opleiding hebben verworven te verbreden of te verdiepen, in functie van de verdere professionalisering in het licht van de verwachtingen geformuleerd in het beroepsprofiel

Functies nascholing Ondersteunen reflectieproces van leraren met koppeling theorie-praktijk Begeleiden van de school bij organisatieontwikkeling Hulp bij curriculumimplementatie = centraal en extern geplande vernieuwing

Doelgroepen nascholing Niet enkel leerkrachten Ook beleidsmensen Ook begeleidend en administratief personeel

Als leerkracht mag je steeds zelf kiezen Wat denk jij? Als leerkracht mag je steeds zelf kiezen welke nascholing je volgt? Als leerkracht moet je zelf je nascholing betalen?

Wie geeft nascholing? Universiteiten (met lerarenopleiding) Hogescholen (met lerarenopleiding) Vlaams Secretariaat Katholiek Onderwijs Departement onderwijs (projecten) Centra volwasseneneducatie Zie de elektronische versie van het Nascholingsrepertorium: http://www.ond.vlaanderen.be/nascholing/database/zoekscherm.asp

Vlaams Secretariaat Katholiek Onderwijs (VSKO) Dienst Nascholing en Internationalisering (DIN): eigen initiatieven bv. beginnende directies, leerlingbegeleiding publicaties in boekvorm bekendmaking van initiatieven katholieke hogescholen op VSKO-website en in tijdschrift FORUM

Departement onderwijs Ondersteuning en financiering projecten o.a. REN project

Waar kan je nascholingen consulteren? Websites van nascholingsinstellingen Websites zoals VSKO, REN Schriftelijke mailings Tijdschrift ‘Klasse’ ....

Nascholingen worden gegeven onder de vorm van een sessie. Eén sessie duurt.....uur.

Eén sessie kost voor de deelnemer? ...euro

Een lesgever wordt voor een sessie betaald? ...euro

Welke informatie kan je vinden per aanbod? Nascholingsorganisatie en cursuscode Doelgroep Voorkennis Inhoud Lesgever Vorm Data Prijs Plaats Groepsgrootte Inschrijvingsformaliteiten Eventuele nazorg

Wat denk jij? Wat is het verschil tussen aanbodgestuurde en vraaggestuurde nascholing?

Vraaggestuurde nascholing secundaire (e.a.) scholen beschikken over nascholingsbudget beslissen over welke nascholing ze nodig hebben beslissen bij welke nascholingsinstelling ze deze nascholing zullen volgen

Wat denk jij? Iedere school heeft een duidelijk nascholingsbeleid.

Nascholingsplan in functie van Behoeften personeel Verwachtingen maatschappij Prioriteiten overheid Beschikbaarheid en betaalbaarheid nascholing Prioriteiten schoolbestuur Opmerkingen schooldoorlichting

Wat is het verschil tussen? Individugerichte en schoolteamgerichte nascholing Vakgerichte en vakoverschrijdende nascholing Nascholing en nazorg

Wat wordt bedoeld met volgende uitspraak? Het rendement van de nascholing voor de onderwijspraktijk is soms klein? Wat zouden de redenen kunnen zijn?

Bij het organiseren en uitwerken van nascholing moet men rekening houden met volgende factoren? ........

Vormen van praktijkbegeiding binnen de school coaching collegiale consultatie werkoverleg intervisie supervisie mentorschap

Enkele bevindingen (Onderwijsspiegel) Directie beperkt zich vaak tot informatie geven 70 % aanbod vakgericht, 30 % algemeen 2/3 nascholing op eigen initiatief 2/3 nascholing buiten de lesuren Nascholing onevenwichtig gespreid over de vakken Nascholing onevenwichtig verdeeld tussen de leerkrachten van een bepaald vak 90 % tevreden over nascholing maar implementatie in de klas gering en ook verspreiding onder collega’s laat te wensen over

Regionaal Expertisenetwerk Vlaanderen (REN) Nascholing leerkrachten op gebied van omgaan ICT Initiatief Vlaamse regering, departement onderwijs Eén REN met één website en vijf regionale aanspreekpunten

Regionaal Expertisenetwerk Vlaanderen (REN) Vraaggestuurde en aanbodgestuurde nascholing En verdere indeling in: Pedagogisch bv. ICT in economie Technisch bv. installatie computers Organisatorisch bv. aankoopbeleid computers

Regionaal Expertisenetwerk Vlaanderen (REN) Voor directie, beleidsondersteunend personeel, leerkrachten en ICT- coördinatoren van: - Gewoon en buitengewoon basisonderwijs - Gewoon en buitengewoon SO - Centra volwassenenonderwijs - Deeltijds kunstonderwijs - Basiseducatie - CLB - Lerarenopleiding (geen docenten van andere departementen van het hoger onderwijs)

REN Enkele bevindingen (onderzoek 2003-2004) Slechts 48 % beschikt over ICT basisvaardigheden Tevredenheid REN nascholing goed; vraaggestuurde minder goed Voor de deelnemers inhoud van de nascholing op voorhand niet duidelijk (weten niet wat ze kunnen verwachten) Leraren willen ‘gesneden koek’

Zoek één of twee nascholingen (in verband met ICT) die jij zou willen volgen en beschrijf ze. http://www.renvlaanderen.be

Zoek één nascholing (geen ICT) die jij zou willen volgen en beschrijf ze (deel 1) Vlaams Secretariaat Katholiek Onderwijs http://www.vsko.be  zie bij nascholing Universiteit Antwerpen – Centrum Nascholing Onderwijs (CNO) http://www.ua.ac.be/cno Katholieke universiteit Leuven – Vliebergh-Sencie leergangen http://www.kuleuven.ac.be/avl/home/: Didactisch pedagogisch centrum Bisdom Brugge http://www.eekhoutcentrum.be Vrije universiteit Brussel – Interdisciplinaire Vakgroep voor Lerarenopleiding http://www.vub.ac.be/IDLO/  zie bij Nascholing Stichting Lodewijk de Raet (centrum volwassenenonderwijs) http://www.stichtingderaet.be/

Zoek één nascholing (geen ICT) die jij zou willen volgen en beschrijf ze (deel 2) Katholieke Hogeschool Kempen - Donchecentrum http://www.donche.be Ehsal –Groepscentrum Permanente Vorming http://www.ehsal.be/gpv/ Katholieke Hogeschool Leuven - Pedagogisch Didactisch Centrum Leuven http://www.pdcl.be Lessius -HW http://www.lessius-ho.be/hw/nascholingleerkrachten Lessius-Psychologie http://www.lessius-ho.be/psy/phv/ Katholieke Hogeschool Limburg - Lerarenopleiding http://lerweb.khlim.be/site/ En ook http://www.wordwatjewil.be

NASCHOLING LESSIUS (1) Voorbeeld Economie Webquests gebruiken in het kader van begeleid zelfstandig leren Boekhoudkundige toepassingen in Excel

NASCHOLING LESSIUS (2) Voorbeeld Wiskunde Wiskundige tekstverwerking met Word Beschrijvende statistiek met Excel Verklarende statistiek met Excel

NASCHOLING LESSIUS (3) Voorbeeld ICT EHBO voor PC Help! Waar is mijn puntenboekje gebleven? Voordeel van een elektronisch rekenblad als puntenboekje Efficiënt kritisch zoeken op het internet

NASCHOLING LESSIUS (4) Voorbeeld Vakoverschrijdend Leerproblemen in het secundair onderwijs Faalangst bij leerlingen secundair onderwijs Begeleid zelfstandig leren: een inleiding