Succesvol studeren met

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Een stoomcursus financiën voor scholieren, studenten en hun ouders.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Welkom.
Digitale Studiemaatjes
Moeders Informeren Moeders
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Platform gehandicapten
Gaan studeren met een functiebeperking
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Hans Everhardt – MBO Groningen
Ouderavond 2014 Maatschappelijk werk: Aletta Mast
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Een ambitieuze studiecultuur
Maken ze meer mogelijk? Studeren met een functiebeperking Conferentie Toegankelijk Hoger Onderwijs Utrecht 24 november 2011 Anja van den Broek & Jeroen.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Het werken met portfolio
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Studeren met een functiebeperking Gaan studeren met een functiebeperking Stephanie Meulemans, studentendecaan bij Student & Career Support.
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Welkom bij DUO Sonja van Amelsfort Servicekantoor Utrecht.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
23 mei Welkom bij de VSV Conferentie Eem.
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Functiebeperking of Talent? Workshop
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Rob Grünefeld, studentendecaan Rob Grünefeld, studentendecaan
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Wageningen University and Research Centre
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Transcript van de presentatie:

Succesvol studeren met een handicap Liesbeth Geling 2011

Programma Introductie Facts & Figures Wettelijk kader Hulpmiddelen en ondersteuning Wat maakt een student succesvol? Het verhaal van een student Vragen en discussie

handicap + studie expertisecentrum voor onderwijs en handicap bezoekadres: Christiaan Krammlaan 2 postbus 222, 3500 AE Utrecht tel. 030-2753300 fax 030-2753309 e-mail: algemeen@handicap-studie.nl internet: www.handicap-studie.nl

Missie handicap + studie handicap + studie, expertisecentrum voor onderwijs en handicap, stimuleert de succesvolle deelname van jongeren met een functiebeperking aan de opleiding van hun keuze* in het hoger onderwijs *mits talent aanwezig

4 expertisegebieden wettelijke inkadering sociale zekerheidswetgeving onderwijswetgeving onderwijskwaliteit instroom studieaanpassing en begeleiding uitstroom hulpmiddelen   ict-hulpmiddelen informatie en communicatie digitale toegankelijkheid communicatieadvies  

Handicap of (functie)beperking? studiebeperking

Hoeveel studenten met een functiebeperking binnen het hoger onderwijs ondervinden belemmeringen in het onderwijs? a. ca. 14.000 b. ca. 35.000 c. ca. 60.000 d. ca. 97.000

Omvang landelijk Totaal ca. 600.000 studenten in H.O. Statistisch (Onderwijsraad 2007, Risbo/SEOR 2009): ruim 16% (ca. 97.000) met functiebeperking(en) Bijna 10% (ca. 60.000) ondervindt belemmeringen 59 % van die 60.000 (ruim 35.000 studenten!) loopt vertraging op of valt voortijdig uit Uitval onder eerstejaars in het HBO: zonder fb 17,6% met fb 23,6%

Voorbeelden van handicap of (functie)beperking - Zintuiglijk (horen, zien …) - bewegingsapparaat / extremiteiten - chronische ziekten (diabetes, cara, CF, …) - dyslexie/ dyscalculie - psychose, depressie, angst, borderline Eetstoornissen - ASS, AD(H)D, …

Bron: gebruikerstoets ´studeren met een handicap 2010´, CHOI 2010 (onderdeel van NSE)

Waarom aandacht? Omdat studenten met een functiebeperking vaker uitvallen Omdat onderwijsinstellingen nog niet volledig zijn ´ingericht´ op het opleiden en begeleiden van studenten met een functiebeperking Omdat het past in de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onderwijsinstellingen Omdat studenten met een functiebeperking recht hebben op gelijke kansen.

Wettelijk kader HO Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. (WGBh/cz) Wet op het Hoger onderwijs en het Wetenschappelijk onderzoek (WHW) Wet Studiefinanciering (WSF2000)

WGBh/cz De onderwijsinstelling moet, naar gelang de behoefte, doeltreffende aanpassingen verrichten, tenzij deze een onevenredige belasting vormen. geldt voor álle onderwijssectoren!

WHW in de onderwijs- en examenregeling(OER) moet zijn opgenomen hoe lichamelijk of zintuiglijk gehandicapte studenten redelijkerwijs in de gelegenheid worden gesteld de tentamens af te leggen

Studeren met een functiebeperking in accreditatie Lobby richting Tweede Kamer (2008) Onderzoek Inspectie v.h. Onderwijs Rapport cie Maatstaf (afronding PvA) Overname advies Maatstaf door stscr. van Bijsterveld (nu minister!) Aanpassing WHW

WSF 2000* Studenten met een functiebeperking hebben recht op een jaar extra studiefinanciering. (aan te vragen via studentendecaan) *kabinetsbeleid???

Waar lopen studenten met een handicap het meest tegenaan? a. bestuderen van schriftelijk materiaal b. volgen van practica c. samenwerken met anderen toegang tot onderwijsgebouwen

belangrijkste onderwijs-gerelateerde belemmeringen Vlgs. onderzoek 2005: bestuderen schrift. materiaal 54 % voorbereiden tentamens 47 % maken tentamens / examens 45 % volgen hoorcoll. / bijeenk. 45 % maken werkstukken / scripties 41 % uitvoeren van stages 25 % samenwerken met anderen 21 % volgen studierooster 16 % volgen van practica 14 %

Hulpmiddelen en ondersteuning Individuele voorzieningen zoals: brailleregel, spraaksoftware, speciale bureaustoel, gebarentolk of vervoer naar en van de opleiding aanvragen bij het UWV.

Hulpmiddelen en ondersteuning Onderwijsgebonden voorzieningen zoals: voorleessoftware, tentamentijdverlenging, gedigitaliseerd onderwijsmateriaal, weblectures, aangepaste werk- /tentamenvorm, extra begeleiding aanvragen bij studentendecaan.

Wat kan er ‘mis’ gaan? fysieke en digitale toegankelijkheid!

Wat kan er ‘mis’ gaan? De inhoud De werkvorm / studieactiviteit De omvang De planning De toetsing

Voor een eerlijke selectie krijgen jullie allemaal dezelfde test: Klim in die boom! Gelijke behandeling is niet gelijke kansen Voor gelijke kansen kan het zijn dat er ongelijke behandeling nodig is. Voor een eerlijke selectie krijgen jullie allemaal dezelfde test: Klim in die boom!

Een goede voorbereiding Wat maakt een student succesvol? Een goede voorbereiding Buiten talent en kwaliteiten? Wat kan een student er zelf aan doen. Uit onderzoek van Adviescommissie Maatstaf (in opdracht van OCW) > "Meer mogelijk maken, studeren met een functiebeperking in het hoger > onderwijs, 2010 blijkt dat een verkeerde studiekeuze tezamen met de > belemmeringen die studenten ondervinden door hun functiebeperking > belangrijke argumenten zijn voor het afbreken van de studie. Het wordt > belangrijk gevonden dat in een vroeg stadium van de studiekeuze wordt > nagegaan wat de arbeidsmogelijkheden zijn van studenten met een > functiebeperking uitgaande van de talenten en met inachtneming van de > beperkingen en de mogelijke aanpassingen. >  > Het hebben van een functiebeperking betekent niet automatisch dat het > studeren erdoor belemmerd hoeft te worden. Voorzieningen, aanpassingen > en hulpmiddelen kunnen (een deel van de) belemmeringen ondervangen of > verminderen. Want er is heel veel mogelijk zowel tijdens de studie als > in het beroepenveld.

Vroegtijdige, zorgvuldige studiekeuze en beroepskeuze Competenties, interesses en talenten Vergelijk onderwijsinstellingen Knelpunten, belastbaarheid, oplossingen, studieplan Ken je rechten Gesprek studentendecaan Meld je diagnose Needassessment evt. training studievaardigheden Regel alle zaken voordat je studie start

voor uw leerlingen betekenen? Wat kan u voor uw leerlingen betekenen?

Tips: Laat aankomend studenten met een functiebeperking zich altijd vóór aanvang van de studie melden bij de studentendecaan.

naar gelang de behoefte, Want WGBh/cz: onderwijsinstelling moet, naar gelang de behoefte, doeltreffende aanpassingen verrichten, tenzij deze een onevenredige belasting vormen. De Behoefte moet je dus uiten!!!

Tips: Laat aankomend studenten met een functiebeperking zich altijd vóór aanvang van de studie melden bij de studentendecaan. Stimuleer dat ze een ‘lijstje’ meenemen met hun vragen en wensen … … en vooral met de voorzieningen/hulpmiddelen/ begeleiding waarvan zij in het VO met succes gebruik maken. Dring aan op ‘bemiddeling’!

Tips: En…… Biedt ondersteuning bij studie- loopbaankeuze, warme overdracht, needassessment, werk samen met alle betrokkenen, kennis en voorbereiding op het Hoger Onderwijs en voorbereiding hoger onderwijs Tips: Laat aankomend studenten met een functiebeperking zich altijd vóór aanvang van de studie melden bij studentendecaan. (namen in de Anders/Om) Wees waakzaam bij studiekeuzegesprekken. Bij vragen of problemen: Bel, mail of MSN met helpdesk (zie ook www.handicap-studie.nl)

Tips: Laat aankomend studenten met een functiebeperking zich altijd vóór aanvang van de studie melden bij de studentendecaan. (namen in de Anders/Om of website) Wees waakzaam bij studiekeuzegesprekken en maak er optimaal gebruik van. Bij vragen of problemen: Bel, mail of MSN met helpdesk (zie ook www.handicap-studie.nl) Tips: Laat aankomend studenten met een functiebeperking zich altijd vóór aanvang van de studie melden bij studentendecaan. (namen in de Anders/Om) Wees waakzaam bij studiekeuzegesprekken. Bij vragen of problemen: Bel, mail of MSN met helpdesk (zie ook www.handicap-studie.nl)

voor u en uw leerlingen betekenen? Wat kan handicap + studie voor u en uw leerlingen betekenen? Wat kan handicap + studie voor u betekenen?

contacten met (groepen) studenten met een fb: Helpdesk Trainingen Platforms service- en informatiepunt voor de onderwijsinstellingen: Beleidsontwikkeling Advies Campagnes belangenbehartiging, beïnvloeding: OCW (en andere ministeries) Parlement HBO-raad, VSNU NVAO CGB etc. Voor meer info: www.handicap-studie.nl

Studiekeuze: Studiekeuze 123 ICARES Professional

Brandende vragen? Bij vragen of problemen: Bel, mail of MSN met helpdesk (zie ook www.handicap-studie.nl)