Interactieve content van websites

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Door goede gesprekken groeien
Hoe maak ik een goed online cv?
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Een startersgids voor innovatie
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Cross Media.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Marketing Werkgroep 6.
De strategie van een webconcept
Strategie en Indelingsprincipes
De strategie van een webconcept
concept en indelingsprincipe
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Communicatie met ouders
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Social media presentatie
Online marketing Expert (in een week)
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Social work Week 2.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Een vergadering organiseren
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Van Opdracht tot Website
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Presentatie bedrijfsplan
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Vergadering Personeelsdienst
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Interactieve content van websites Marianne Meijers m.b.meijer-meijers@hva.nl 2 uur hoor-/werkcollege

Wat is content? Wat is content? Definitie: Content is de inhoudelijke bijdrage van een webpagina. De inhoud kan bestaan uit teksten, geluid en/of beelden. (Wikipedia)

Wat is interactieve content? Definitie: Interactieve content is de inhoudelijke bijdrage van een medium die bestaat uit tekst, (bewegend) beeld, geluid en interactie. Het is een omgeving waarin deelnemers kunnen participeren en communiceren (one to one, one to many, many to many) en zowel synchroon als asynchroon ervaringen kunnen opdoen en berichten kunnen uitwisselen.

Dus… Dus… Er is sprake van interactie als de gebruiker: Kan communiceren Kan participeren Ervaringen kan opdoen Berichten kan uitwisselen

En… Er is sprake van succesvolle interactie (voor de initiatiefnemer) als: De content optimaal aansluit op de belevingswereld van de gebruiker Als tekst, (bewegend) beeld, geluid en interacties elkaar versterken. Als de content daadwerkelijk door de gebruiker wordt ‘ervaren’. Als het thema/de centrale boodschap ‘tot leven komt’

Hoe leg je een goede basis? Hoe kom je daar? 1. Door goed na te denken over: Wie je wilt bereiken (doelgroep). Wat je uiteindelijk met de content wilt bereiken (doelstellingen). Welke centrale boodschap je daarvoor moet overbrengen. 2. Door goed onderzoek te doen naar: Wensen en behoeften van je doelgroep en hun gebruikersgedrag De online omgeving waarin de site zich gaat bevinden Door, op basis van stap 1 en 2, een concept te ontwikkelen die hier optimaal op aansluit.

In dit vak ligt de focus op: Onderzoeken, structureren, integreren (conceptualiseren) Afbakening: Interactieve content voor websites. Organisatiegestuurde (interactieve) content

Focus in dit vak: Focus komende 8 weken: eerste 4 weken: Onderzoek naar interactieve content van corporate websites! Focus laatste 4 weken: Concept ontwikkelen voor de interactieve content van een online magazine. Interactieve content, 1 september 2008

Corporate communicatie Interne communicatie Bedrijfscommunicatie beeldvorming hele organisatie Marketingcommunicatie product- dienstgericht (gericht op beeldvorming over de gehele organisatie) (personeelsblad, mededelingen directie, intranet, feestjes etc.) Interactieve content, 1 september 2008

Interne communicatie Interne communicatie

bedrijfscommunicatie Organisatie als merk Identiteit en imago Doelgroepen én publieksgroepen Huisstijl Bedrijfscultuur Public relations Public affairs Investor relations Issuemanagement Crisiscommunicatie Financiële communicatie Arbeidsmarktcommunicatie Imago: beeld dat de publieksgroepen van de organisatie hebben Gewenste imago: beeld dat de organisatie wenst te vestigen bij haar publieksgroepen Identiteit: feitelijke beeld, de persoonlijkheid van een organisatie (wat de organisatie is en wat zij uitstraalt) Public affairs: (beïnvloeden besluitvormingsprocessen, lobbyen) Issuemanagement: (herkennen en bepalen van trends in de publieke opinie) Interactieve content, 1 september 2008

Bedrijfscommunicatie

Bedrijfscommunicatie

Bedrijfscommunicatie

marketingcommunicatie Merken op product- en dienstniveau (maar ook organisatie als merk!) Doelgroepen! marketingcommunicatiemix Reclame Direct marketing Internet Sponsoring Events Beurzen Marketing-pr Sales promotie Persoonlijke verkoop Etc. Cross-media Interactieve content, 1 september 2008

marketingcommunicatie

Marketingcommunicatie

Wat maakt een corporate site succesvol? Wat maakt een site succesvol? Als alle uitingen op de site één herkenbaar (door de org. gewenst) beeld oproepen. Als alle uitingen elkaar aanvullen en versterken. Als de content optimaal aansluit op de wensen en het gedrag van de gebruiker. Als tekst, (bewegend) beeld, geluid en mogelijke interacties elkaar versterken. Als de content daadwerkelijk door de gebruiker wordt ‘ervaren’. Interactieve content, 1 september 2008

Succesvol? Succesvol?

Succesvol? Succesvol?

Herkenbaar beeld?

Herkenbaar beeld?

Focus op dit vak.. Focus op dit vak Onderzoek naar: De mate van succesvolle content van een corporate website De wensen en behoeften van de doelgroep/gebruiker De (online) marktomgeving van een site. Structureren Het kunnen ontwikkelen van een communicatiestrategie voor een website. De student ziet het belang van passende informatiestructuren op macroniveau (indelingsprincipes) en kan deze ook zelf toepassen bij het ontwikkelen van een content-concept. Integreren Het ontwikkelen en visualiseren van een concept voor interactieve content. Een thema door tekst, (bewegend) beeld, geluid en interactie voor een doelgroep tot leven kunnen brengen. Interactieve content, 1 september 2008

Opdracht week 1 t/m 4 Maak een team van drie personen. Kies een branche . Selecteer binnen die branche drie verschillende corporate websites van grote organisaties. Analyseer deze websites (zie stappenplan). Presenteer een conclusie en advies in week 4. Interactieve content, 1 september 2008

Opdracht week 1 t/m 4 3 nov.: Team maken, branche kiezen. Alle drie een site binnen die branche kiezen (de organisatie achter die site wordt ook je ‘opdrachtgever’) Start onderzoek. 10 nov.: Evaluaties bespreken per team AVV (document inleveren) voorbereiden gebruikerstest. 12 nov: Instructie Sanne (2 teamleden per groep) 17 nov.: Testen van de websites! Twee teams per drie uur 24 nov.: Persoonlijke einddocument inleveren met conclusie en advies voor je opdrachtgever. Interactieve content, 1 september 2008

Voorbeelden Voorbeelden Verzekeringsmaatschappijen Vliegtuigmaatschappijen Banken Ziekenhuizen Universiteiten/Hogescholen Steden Energiemaatschappijen Fast movers (Unilever, Mars etc.) Telecom Projectontwikkelaars Etc. Zorg dat er veel verschil zit tussen de websites!! Zoek de grotere bedrijven/organisaties! Interactieve content, 1 september 2008

Stap 1: doelgroepen Stap 1: Doelgroepen Op wie richt de organisatie zich (welke doel- en publieksgroepen kun je onderscheiden?) Wat zijn de kenmerken van deze doelgroepen? - Met welke doelen bezoeken zij de site? Wat zijn hun verwachtingen (Informatie, ontspanning?). Hoeveel interesse hebben zij in de content? Interactieve content, 1 september 2008

Stap 2: doelstellingen Stap 2: Doelstellingen Wat wil de organisatie met de site bereiken? Welke belangrijke waarden wil de organisatie middels de site communiceren? Welke reactie wil men (denk je) bij de verschillende doel- en publieksgroepen oproepen? Voorlichten? Overtuigen? Kennis vergroten? Vertrouwen wekken? Amuseren? Bepaalde ideeën versterken of veranderen? Zo ja, welke ideeën en hoe doet men dat? Interactieve content, 1 september 2008

Stap 3: De content Informatie Interactie Incentive Structuur op macro niveau Structuur op micro niveau

Stap 3: De content - informatie Bevat de site goede, feitelijke informatie over de organisatie? Biedt de site voor de doelgroep interessante informatie? Informeert de site voldoende over wat hij te bieden heeft qua content? Is de info concreet en feitelijk? Kloppen de teksten (let ook op verouderde info, spelfouten)? Zijn zij feitelijk juist en spreken zij elkaar niet tegen? Missen er belangrijke informatieonderdelen?

Stap 3: De content - interactie Is er sprake van interactiviteit op de website? Welke vormen van interactie zijn te onderscheiden? Kan de bezoeker op een of andere manier een 'teken van leven' achterlaten? Wordt de doelgroep opgeroepen tot een vorm van actie, een ervaring? Komt het thema tot leven door de interactie?

Stap 3: De content - incentive Wat is de reden voor bezoekers om vaker naar deze website terug te keren? Wat is het voordeel voor de gebruiker om de website te raadplegen en niet de telefoon te pakken? Levert het gebruik van deze website de bezoeker een duidelijk voordeel op (meerwaarde ten opzichte van overige media)?

Stap 3: De content – structuur MACRO NIVEAU Is er gekozen voor een duidelijk indelingsprincipe (licht toe!)? Is er een sitemap met een goed overzicht van de rubrieken en pagina’s? Is het duidelijk wat er onder de ‘hoofdknoppen’ te vinden is? Zijn de vorm en de functie van de knoppen duidelijk? Is op iedere pagina de naam van de organisatie te zien? Kun je goed zien waar je je binnen de website bevindt?

Stap 3: De content – structuur MICRO NIVEAU Heeft iedere pagina een kop die duidelijk aangeeft waarover de pagina gaat? Staat de kern van de informatie altijd op het beginscherm van de pagina? Is direct duidelijk waar de tekst over gaat? Wordt de belangrijkste info goed in beeld gebracht? Is de tekst scanbaar? Bevat een (lange) pagina voldoende informatieve kopjes? Is de tekst (van een lange pagina) opgedeeld in korte alinea’s (5-6 regels) met witregels? Wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van puntsgewijze opsommingen? Regels niet te lang?

Stap 5: sfeer en toonzetting Look & Feel: Is de vormgeving van de website helder en duidelijk? Begrijpt de bezoeker van uw website 'intuïtief' waar welke informatie en functies te vinden zijn? Sluit de vormgeving aan bij de doelgroep en het thema? Is het beeldmateriaal relevant en spreekt het de doelgroep aan? Past de gekozen vormgeving bij de door de onderneming gevoerde huisstijl? Staan de navigatieknoppen op een logische plek? Biedt de gekozen vormgeving ruimte voor toekomstige uitbreiding? Interactieve content, 1 september 2008

Stap 4: sfeer en toonzetting Tone of voice: Is de informatie actueel en gesteld in een taal die de doelgroepen (her)kennen? Is de toon feitelijk in plaats van promotioneel? Is de stijl actief (geen lijdende vormen)? Bevat de tekst zoveel mogelijk alledaagse woorden? Bevat de tekst uitsluitend jargon waar de doelgroep volledig mee vertrouwd is?

Stap 6: omgevingsanalyse: Bespreek de evaluaties van de 3 websites met je team Stel de grote overeenkomsten en verschillen vast. Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Welke ideeën zouden jullie gebruiken voor een nieuwe corporate site binnen deze branche? Interactieve content, 1 september 2008

Stap 6: omgevingsanalyse: Stap 6: doelgroeptesten Test de drie websites bij je doelgroepen (gebruik hiervoor jullie bevindingen uit stap 6). wat is het gedrag van de gebruikers op de drie verschillende homepages? Kunnen ze vinden wat ze zoeken? Begrijpen zij wat er onder de knoppen zit? Zien zij de belangrijkste onderdelen? Begrijpt de bezoeker van uw website 'intuïtief' waar welke informatie en functies te vinden zijn? Lezen ze de teksten? hoe reageren ze op de look en feel? Etc. Interactieve content, 1 september 2008

Stap 7: conclusie en advies Stap 7: advies Stap 7: conclusie en advies Gebruik het onderzoek voor je evaluatie en adviesrapport aan je opdrachtgever (de organisatie van de door jou gekozen site). Schrijf een individueel evaluatie en adviesrapport voor je opdrachtgever. Lever je document in, in week 4 (document opleveren en ppt) De documenten worden individueel beoordeeld! Interactieve content, 1 september 2008

Volgende week: Stap 7: advies Maak een (uitgebreide) evaluatie volgens het stappenplan uit dit college (stap 1/m 4). Neem je evaluatie document volgende week in print mee (AVV). Interactieve content, 1 september 2008