Master in de bedrijfscommunicatie
Master bedrijfscommunicatie Profiel van de opleiding van onze studenten Programma met stage en masterproef Uitwisseling in België internationaal Beroepsuitwegen
Profiel van de opleiding MA BC Communicatie Theorie Taal Praktijk Interdisciplinair Theorie - praktijk
Profiel van de opleiding INTERDISCIPLINAIR Communicatie Theorie Taal Praktijk Interdisciplinair Theorie - praktijk
Profiel van de opleiding TOEPASSINGSGERICHT Communicatie Theorie Taal Praktijk Interdisciplinair Theorie - praktijk
Profiel van onze studenten Je hebt een academische bacheloropleiding gehad die je een brede initiatie heeft bijgebracht in de methodologie en problematiek van efficiënte communicatie OF een schakelprogramma na een professionele bachelor gevolgd met hetzelfde doel; affiniteit met de uitdagingen die zijn verbonden aan communicatie in (grote) organisaties; een goede beheersing van het Nederlands, een basisvaardigheid in minstens een van de volgende talen: Engels, Frans of Duits; basiskennis van relevante linguïstische en/of communicatiewetenschappelijke theorieën; basiskennis van methodologische en heuristische technieken, met inbegrip van informatietechnologische hulpmiddelen; een beperkt wetenschappelijk onderwerp bestudeerd en hierover gerapporteerd in een duidelijke en heldere taal.
Profiel van onze studenten Rechtstreekse toegang Bachelor in de taal- en letterkunde Bachelor in de communicatiewetenschappen Bachelor in de toegepaste taalkunde Na voorbereidingsprogramma (34-43 stp) Andere academische bachelors Na schakelprogramma (60-61 stp) Bachelor in het bedrijfsmanagement Bachelor in het communicatiemanagement Bachelor in het office management Bachelor in de journalistiek
Programma Groep Communicatie (18 stp) Groep Talen in bedrijfscontext (18 stp) Bedrijf en organisatie (6 stp) + Masterproef met stage (18 stp)
Communicatie 18 stp Basis (6 stp) Keuze (12 stp) Communicatie van bedrijf en overheid Keuze (12 stp) Veranderingsmanagement ICT voor interne en externe communicatie Taal en cultuur Consumentengedrag Reclameleer
Talen in bedrijfscontext 18 stp Basis (6 stp) Taalkundige aspecten van communicatietechnieken en –strategieën Keuze (12 stp) Nederlandse bedrijfscommunicatie I** of II* Engelse Bedrijfscommunicatie I** of II* Franse Bedrijfscommunicatie I** of II* Duitse Bedrijfscommunicatie I** of II* * II = academische taalopleiding ** I = middelbaar +
Bedrijf en organisatie 6 stp Keuze (6 stp) Economie Overheidsmanagement Mens en organisatie Organisatiesociologie
Masterproef met stage 18 stp Stage Masterproef
Masterproef met stage 18 stp Inbev Verantwoord drinken volgens Inbev: crossculturele analyse Kunstbende Een kwantitatief en kwalitatief publieksonderzoek als eerste stap naar een meer doelgericht communicatiebeleid Vlaams Parlement Geschiedenis van het communicatiemanagement van het Vlaams Parlement CJP Linguistischer Analyse der externen Kommunikation dreier kulturellen Jugendorganisationen VTM-nieuwsdienst Vergelijkende analyse van informatie en structuur in journaalberichten DHL Het gebruik van metadiscursiviteit in persberichten over DHL Vlaams centrum voor Alcohol Drugssymbolen in reclamevorming gericht naar jongeren en drugsgebruik Fortis Crisiscommunicatie: casestudy Fortis Masterproef
Stage: procedure Stageplaats Stageduur Stageperiode Stagerapport databank BC (beschikbaar vanaf start academiejaar / overzicht stageplaatsen: website BC) eigen keuze Stageduur minimum 30 werkdagen, 225 uren of 6 weken aaneensluitend / gespreid Stageperiode collegevrije/arme periode na lesvrije week 2e semester Stagerapport +/- 5 000 woorden Evaluatie pass/fail (+ stagerapport)
Materproef: procedure Masterproefthema's (algemene) thema's voorgesteld door promotor (beschikbaar vanaf start academiejaar / vb-lijst onderwerpen '09-'10: website BC) eigen voorstel Motivatiebrief + sollicitatie(s) 2 sollicitatierondes in oktober - november Voortgangsrapport stand van zaken onderzoeksrapport voor kerstvakantie Onderzoeksrapport +/- 15 000 woorden Evaluatie 3/4e onderzoeksrapport + 1/4e stagerapport
Uitwisseling In België Internationaal: Erasmus Stage in het buitenland Samenwerking met UCL: master en communication multilingue (http://www.uclouvain.be/prog-2009-mult2m.html) contactpersoon: Koen Jaspaert (koen.jaspaert@arts.kuleuven.be) Internationaal: Erasmus contactpersoon: Roger Janssens (roger.janssens@arts.kuleuven.be) Stage in het buitenland
Beroepsuitwegen Alumni 2008-2009: ... VRT (stafmedewerker communicatie) De Persgroep Publishing (Journalist Het Laatste Nieuws) Van Loock Partners (headhunting) (Research Consultant – Recruitment Consultant) Edison: Reclame- en communicatiebureau (Project Manager Edison Publishing) RCA (Junior Account Executive) Microsoft (Tele-Partner Account Manager) Philips (Communication Manager) Federale Verzekering (Externe communicatiecoördinator) Stad Leuven (Projectmedewerker Directie Cultuur (Erfgoedcel)) Uitgeverij De Boeck (Redacteur) Argenta Assuranties (Management Trainee) ...
Contact en info Prof. dr. Koen Jaspaert (programmadirecteur) Blijde Inkomststraat 21 bus 3308 (LETT 01.21) tel. 016 32 50 20 spreekuur: woensdag 14-16 uur Karen De Loenen Blijde Inkomststraat 21 bus 3308 (LETT 01.19) tel. 016 32 48 13 spreekuren: maandag 15u-17u, woensdag10u-13u, vrijdag 14u-16u Website: http://www2.arts.kuleuven.be/info/master_bedrijfscommunicatie ( daar vind je ook deze presentatie)