Het OSB-KEURMERK: de start Roadshow Amsterdam, 10 april
Programma 1.Welkom, door Rob Bongenaar 2.Waarom het OSB-Keurmerk, door Edwin Lokkerbol 3.Wat staat er in, door Nico Koch 4.De NEN en de audit, door Theo van Leeuwen 5.De implementatie, door Edwin Lokkerbol 2
Welkom Door Rob Bongenaar, directeur OSB 3
OSB wordt een KEURMERK Met eigen controle- organisatie Met heldere afspraken Met ondersteuning voor de leden Met maatregelen indien noodzakelijk Met een eigen communicatie campagne 4 De belofte aan de leden op 15/12/2010
Het OSB-Keurmerk Het hoe en waarom van het keurmerk, door Edwin Lokkerbol, projectleider 5
Inhoud 1.Waarom een OSB-Keurmerk? 2.OSB-Keurmerk; inhoud en proces 3.Timetable 6
Waarom een OSB- Keurmerk? 1.Branche is weinig onderscheidend, ‘zwakke broeders bepalen het corporate imago gehele branche’ Positioneringsonderzoek OSB wil voorop lopen, de naam moet de garantie zijn 3.Reputatie BOVAG als voorbeeld 7
Doel 1.Meer transparantie, meer kwaliteit 2.Een ontwikkeling in gang zetten; OSB implementeert een Code voor iedereen! 3.De goede en de slechte scheiden, durf een gele en rode kaart te geven 4.Communicatiekracht 8
Geleerde lessen 9
10 1.Niets extra’s ( geen dikke handboeken, administratie, ISO plus) 2.Eigen branding is belangrijk 3.Bestaande normen gebruiken! 4.Onafhankelijke controle 5.Kost nu geld, levert later veel op
De uitkomst na 1 jaar 1. Het moet wat voorstellen, duidelijke eisen 2. Harde controles 3. Zelfde maatregelen voor groot en klein 4. Binnen een jaar te realiseren 5. NEN (ABU hanteert dit), iets voor onze branche? 11
Wat door de leden is aangenomen •Inhoud –NEN onderdeel van het Keurmerk –Evenals Code Verantwoordelijk Marktgedrag –Integratie met lidmaatschapseisen OSB •Proces –Toetsing door certificerende instantie, dus extern •Implementatie –In 2012, vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden zijn geinspecteerd door een onafhankelijke inspecteur –Veel ondersteuning met software 12
Pro’s en contra Keurmerk op een rij Voordelen: –OSB wordt merk, veel marketinginspanningen ‘we hebben wat te melden’ –Stevige positie: we controleren, afscheid van de mindere broeders –Afspraken fiscus over controle-regime –Vermindering administratieve lasten –Combi audits, centraal inkopen Nadelen: –Extra inspanning wordt gevraagd –Kosten m.b.t. audit 13
Het OSB-Keurmerk Wat staat er in? Door Nico Koch, beleidssecretaris KAM en economie 14
Inhoud De inhoud van het OSB-Keurmerk 1.Code Verantwoordelijk Marktgedrag 2.NEN OSB plus eisen/huidige eisen die de OSB stelt –Geen systeemcertificatie! Geen ISO 9001 achtige eisen. 15
1. Code Verantwoordelijk Marktgedrag •Integraal opnemen in het Keurmerk •Vertalen, maak het bedrijfsspecifiek •Eerste brancheorganisatie die zichzelf controleert 16
2. Schoonmaak specifieke eisen •De eisen die gesteld worden aan een bedrijf dat lid wil worden van de OSB (w.o.verplichte WA/opzicht verzekering, etc.) •Naleving CAO, opleidingsplan •Controle van de kwaliteit •Communicatie van de opdrachtgever 17
3. NEN •Stelt financieel administratieve eisen •ABU heeft goede ervaringen •Goed in te voeren •Vermindering controledruk •‘Goed slapen’, imago versterkend •Stelt eisen aan onderaannemers 18
Proces • Toetsing door certificerende instanties • Preffered suppliers (Cicero/Dekra, Crop, Qualitatis), op basis van kostenvoordelen en aanpak • Kosten laag houden voor kleinere bedrijven 19
Implementatie –Invoering start voorjaar 2012 •Digitale ondersteuning/helpdesk •Veel communicatie •Maatwerk advies en ondersteuning •Proefaudits/inspecties –Veel leden voldoen al aan veel eisen 20
Timetable –April: roadshows en lezen alle informatie –Mei: •implementatie handboek lezen en actieplan maken voor je eigen organisatie, vul de OSB quickscan in op –Juni: •Volg de website geregeld voor alle ondersteuning •Zoek een auditor uit die bij je past, zie de preffered suppliers –Vanaf Juni •Bel/mail de speciale OSB-Keurmerk backoffice voor al je vragen •Plan de audit in de zomer en werk hier naar toe •Check de schoonmaakspecifieke eisen, opstellen zelfverklaring Code •Check de vereisten in de en verzamel gegevens voor de audit 21
Timetable Januari 2013 –DE UITREIKING VAN HET OSB-KEURMERK AAN LEDEN NA INSPECTIE Vanaf Januari -Communicatie campagne waarin het OSB-Keurmerk stevig wordt gepromoot -Aparte logo voor leden -Gerichte communicatie richting opdrachtgevers 22