Het OSB-KEURMERK: de start Roadshow Amsterdam, 10 april 2012 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Menno Karres Lead Auditor
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
07 april 2014 OSB - AWOG NEN / SNA-Keurmerk.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom 1.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
HOOFDSTUK 12 Media.
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Business Marketing Sabine Vermuyten
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
door Thom Beuker WELKOM
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Welkom ledenbijeenkomst OSB-segment AWOG
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Keurmerk G&G ( uur) door Ilse Mariën Aanleiding vernieuwd Keurmerk G&G OSB Keurmerk Glas en Gevel sinds 2007 OSB Keurmerk sinds een.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
© de vries business consultancy, 2008
Samenwerkende Zorgboeren Zuid Het wordt mooi in het zuiden! FPG Jubileumstudiedag
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Spinoza-Lyceum Amsterdam
Van ‘’blind’’ vertrouwen naar ‘’ziend’’ vertrouwen Sandra de Bont Directeur Votob 15 mei 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
een nieuwe LEADER periode
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
alles over merk gekeurd
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Energiebesparing bij bedrijven
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
KAM – Integrale kwaliteitszorg
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

Het OSB-KEURMERK: de start Roadshow Amsterdam, 10 april

Programma 1.Welkom, door Rob Bongenaar 2.Waarom het OSB-Keurmerk, door Edwin Lokkerbol 3.Wat staat er in, door Nico Koch 4.De NEN en de audit, door Theo van Leeuwen 5.De implementatie, door Edwin Lokkerbol 2

Welkom Door Rob Bongenaar, directeur OSB 3

OSB wordt een KEURMERK Met eigen controle- organisatie Met heldere afspraken Met ondersteuning voor de leden Met maatregelen indien noodzakelijk Met een eigen communicatie campagne 4 De belofte aan de leden op 15/12/2010

Het OSB-Keurmerk Het hoe en waarom van het keurmerk, door Edwin Lokkerbol, projectleider 5

Inhoud 1.Waarom een OSB-Keurmerk? 2.OSB-Keurmerk; inhoud en proces 3.Timetable 6

Waarom een OSB- Keurmerk? 1.Branche is weinig onderscheidend, ‘zwakke broeders bepalen het corporate imago gehele branche’ Positioneringsonderzoek OSB wil voorop lopen, de naam moet de garantie zijn 3.Reputatie BOVAG als voorbeeld 7

Doel 1.Meer transparantie, meer kwaliteit 2.Een ontwikkeling in gang zetten; OSB implementeert een Code voor iedereen! 3.De goede en de slechte scheiden, durf een gele en rode kaart te geven 4.Communicatiekracht 8

Geleerde lessen 9

10 1.Niets extra’s ( geen dikke handboeken, administratie, ISO plus) 2.Eigen branding is belangrijk 3.Bestaande normen gebruiken! 4.Onafhankelijke controle 5.Kost nu geld, levert later veel op

De uitkomst na 1 jaar 1. Het moet wat voorstellen, duidelijke eisen 2. Harde controles 3. Zelfde maatregelen voor groot en klein 4. Binnen een jaar te realiseren 5. NEN (ABU hanteert dit), iets voor onze branche? 11

Wat door de leden is aangenomen •Inhoud –NEN onderdeel van het Keurmerk –Evenals Code Verantwoordelijk Marktgedrag –Integratie met lidmaatschapseisen OSB •Proces –Toetsing door certificerende instantie, dus extern •Implementatie –In 2012, vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden zijn geinspecteerd door een onafhankelijke inspecteur –Veel ondersteuning met software 12

Pro’s en contra Keurmerk op een rij Voordelen: –OSB wordt merk, veel marketinginspanningen ‘we hebben wat te melden’ –Stevige positie: we controleren, afscheid van de mindere broeders –Afspraken fiscus over controle-regime –Vermindering administratieve lasten –Combi audits, centraal inkopen Nadelen: –Extra inspanning wordt gevraagd –Kosten m.b.t. audit 13

Het OSB-Keurmerk Wat staat er in? Door Nico Koch, beleidssecretaris KAM en economie 14

Inhoud De inhoud van het OSB-Keurmerk 1.Code Verantwoordelijk Marktgedrag 2.NEN OSB plus eisen/huidige eisen die de OSB stelt –Geen systeemcertificatie! Geen ISO 9001 achtige eisen. 15

1. Code Verantwoordelijk Marktgedrag •Integraal opnemen in het Keurmerk •Vertalen, maak het bedrijfsspecifiek •Eerste brancheorganisatie die zichzelf controleert 16

2. Schoonmaak specifieke eisen •De eisen die gesteld worden aan een bedrijf dat lid wil worden van de OSB (w.o.verplichte WA/opzicht verzekering, etc.) •Naleving CAO, opleidingsplan •Controle van de kwaliteit •Communicatie van de opdrachtgever 17

3. NEN •Stelt financieel administratieve eisen •ABU heeft goede ervaringen •Goed in te voeren •Vermindering controledruk •‘Goed slapen’, imago versterkend •Stelt eisen aan onderaannemers 18

Proces • Toetsing door certificerende instanties • Preffered suppliers (Cicero/Dekra, Crop, Qualitatis), op basis van kostenvoordelen en aanpak • Kosten laag houden voor kleinere bedrijven 19

Implementatie –Invoering start voorjaar 2012 •Digitale ondersteuning/helpdesk •Veel communicatie •Maatwerk advies en ondersteuning •Proefaudits/inspecties –Veel leden voldoen al aan veel eisen 20

Timetable –April: roadshows en lezen alle informatie –Mei: •implementatie handboek lezen en actieplan maken voor je eigen organisatie, vul de OSB quickscan in op –Juni: •Volg de website geregeld voor alle ondersteuning •Zoek een auditor uit die bij je past, zie de preffered suppliers –Vanaf Juni •Bel/mail de speciale OSB-Keurmerk backoffice voor al je vragen •Plan de audit in de zomer en werk hier naar toe •Check de schoonmaakspecifieke eisen, opstellen zelfverklaring Code •Check de vereisten in de en verzamel gegevens voor de audit 21

Timetable Januari 2013 –DE UITREIKING VAN HET OSB-KEURMERK AAN LEDEN NA INSPECTIE Vanaf Januari -Communicatie campagne waarin het OSB-Keurmerk stevig wordt gepromoot -Aparte logo voor leden -Gerichte communicatie richting opdrachtgevers 22