Tankslag Leopoldsburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
Advertisements

Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Milieutrefdag 12 juni 2008 Zonder is gezonder. Inleiding workshop: Zonder is gezonder • Voorstelling Velt • Inleiding Zonder is gezonder • Link met Samenwerkingsovereenkomst.
(heeft niet als doel om winst te maken = overheid)
Informatieavond Belangstellenden
Digitaal platform voor Employability
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
H2O Goed wonen in H2O. H2O Programma 1.Verslag van 7 december 2.Na 7 december tot nu 3.Keukentafelgesprekken 4.Conclusies rapport 5.Vervolgstappen.
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
Dégage ! Dé Gedeelde Autovloot Gent Karel Lootens Februari 2014
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
De nieuwe zorgverzekering
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Streekvoedingswijzer Streekmarkten: Oud Rijswijk, Polderplaza, Zoetermeer Website en nieuwsbrieven Polderdag 2011 KOE Alert Digitale kaart en papieren.
ZZONNESLAG in Leopoldsburg. Het idee zBinnen de milieuraad groeide het idee om na de “Tankslag” rond het thema (duurzame) energie te blijven verderwerken.
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
voor de zomervakantie tot
Libost-Groep Provincie Antwerpen: opmaak van een ontwerp voor de aanleg van twee vispassages op de onbevaarbare waterloop Loeijens Neetje van tweede categorie.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Schilders- en Waddenbuurt Informatieavond 26 februari 2009
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
WilWegWeek oktober 2013 Over de grens studeren of stage lopen: een bijzondere ervaring… Lidwien Cluitmans Elly van der Borgh Faculteit der Letteren.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Welkom!.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Werkgroep Kavel overschrijdende investeringen
Werkgroep Kavel overschrijdende investeringen Onderwerp: Warmtepomp - Inhoudelijke toelichting: Techneco - Kostenschatting voor ons project - Besluit traject.
Praktijksessie Welzijn, aanbesteden of subsidiëren Hoe te kiezen?
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Doorstroomtraject art. 60
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Wandelen voor Water -Resultaten Wat gaan we doen in 2014.
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Samenaankoop zonne-energie Herentals – Heist-op-den-Berg - Hulshout.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
ontdek wat jij kunt bereiken
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Presentatie CPO Hultens End Voorlichtingsavond bouwen in Gilze-Rijen
Studeren in USA: I (nternational) S (tudent) E (xchange) P (rogram)
Gezamenlijke sanering stookolietanks - tankslag Hulshout, 18 februari 2015 Ellen Leys.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Beheer van rioleringen Zoneringsplan Centraal gebied Collectief te saneren gebied Individueel te saneren gebied Beheer grachten en waterlopen Wijkoverleg.
1 op de 2 e bewonersavond van het asbest- en energierenovatieproject WELKOM Dinsdag 8 maart 2016.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Regionale raadsbijeenkomst
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Q1 Q2 Q3 Q4 FINANCIËN & ICT Vaststellen lumpsumbedragen 2017
Tankslag Leopoldsburg
Tankslag II 2008 Achtergrondinfo Voorstel van aanpak Timing.
Collectieve aankoop/beheer IBA’s
Tankslag Leopoldsburg
“Tilia Cordata” Koning Leopold III laan: Nu of Nooit!
Informatieavond SKG 1 november 2018
ZONNESLAG in Leopoldsburg
Transcript van de presentatie:

Tankslag Leopoldsburg GEMEENTELIJKE ADVIESRAAD VOOR MILIEU EN NATUUR "ONS MILIEU" Tankslag Leopoldsburg Voorstelling Project Collectieve Tanksanering

Situering: De wetgeving voorziet spelregels: VLAREM - bij: plaatsing (keuzes uit diverse types) gebruik (periodieke controles - groene dop) stopzetting (buitengebruikstelling = project) Bodemsaneringsdecreet - bij: verontreiniging (goede huisvader, verzekering, bodemonderzoek)

Enkele Feiten: Een aantal tanks dreigt vergeten te geraken doordat: men niet weet hoe men verwijdering moet aanpakken men verwijdering uitstelt vanwege de kostprijs na verkoop: ligging tank niet gekend door nieuwe eigenaar Wat wel vast staat (o.a. PREMAZ-onderzoek): de ‘vergeten’ tank kan gaan lekken (doorroesten) de stookolierest kan de bodem verontreinigen opruimen stookolievervuiling véél duurder dan sanering

Doelgroep: NIET: WEL: Goedgekeurde stookolietanks die in gebruik zijn Tanks buiten dienst Niet goedgekeurde tanks Vergeten tanks WEL:

Collectief? DE MILIEURAAD WIL HELPEN! –> krachten bundelen voor een beter leefmilieu Grote keuze aan technieken, materialen en prijzen In de kostprijs van een sanering zit een belangrijk aandeel ‘vaste’ uitgaven: transport, reiniging materieel, analysekost, … Door collectief de sanering aan te pakken willen we deze vaste kosten drukken De lagere kostprijs en het aanbieden van hulp verlaagt de drempel voor inwoners om de stap te zetten naar een sanering

Tijdschema (1): 1. Opstart binnen milieuraad (sep-okt ‘04), overleg met milieuraad van Mortsel, voorbereiding via werkgroep 2. Aankodiging in infoblad december ‘04 3. Info-avond (21 februari ‘05) = ‘echte’ start 4. Geïnteresseerden verzamelen (maart-begin mei ‘05): inventariseren: namen en adressen + dossiers samenstellen (anoniem, restinhoud, … via formulier) 5. De deelnemers werden op werkvergadering samengebracht (vragen, procedureafspraken, uitleg subsidie, …) (20 april ‘05). De deelnemers werden continu op de hoogte van de vorderingen.

Informatieformulier

Tijdschema (2): 6. Offertes aanvragen (10 mei - 3 juni ‘05) 7. Offertes evalueren (juni ‘05): 12 offertes ingediend met 3 firma’s een gesprek op 21 juni ‘05 8. Keuze aannemer (werkvergadering 6 juli ‘05) 9. Tot eind sept’05: ondertekenen bestelbons 10. Uitvoeren van de werken (21 okt ‘05 - mei ‘06) 11. Project komt in de pers: massale belangstelling van particulieren en later ook collega-MA/DA 12. Verspreiding project over Limburg: milieuambtenaar gaat op pad doorheen Limburg (12 gemeentelijke infoavonden: feb-juni ‘06) 13. Evaluatie (februari ‘06)

Evaluatieformulier

Opmerking: De milieuraad treedt niet op als opdrachtgever: contracten, betalingen en geschillen worden afgehandeld tussen de tanksaneerder en de opdrachtgevende burger. De milieuraad treedt enkel op als organisatie om burgers bij elkaar te brengen zodat deze tegen de beste voorwaarden een tanksanering kunnen laten uitvoeren.

Subsidie: De gemeente Leopoldsburg geeft een subsidie voor het verwijderen van stookolietanks die: - vóór 1/6/1995 buiten werking gesteld zijn - toebehoren aan een woning - een maximale capaciteit van 10.000 liter hebben De subsidie bedraagt: - 150 € voor een bovengrondse stookolietank - 200 € voor een ondergrondse stookolietank Identieke regeling als in Mortsel. 15 betoelaagde dossiers in 2005 en 2006

Stand van zaken mei 2006: Watco Industrial Cleaning (thans Buchen) uit Olen werd door de werkgroep gekozen (6 juli ‘05) Watco ontving ruim 130 aanvragen bijna evenveel tanks werden gecleand eerste tank werd op 21 okt ‘05 gecleand (toen waren er 72 aanvragen bij ons gekend)

Prijzen: Gemiddelde prijs van alle binnengekomen offertes: 777 € Gemiddelde prijs van Watco voor alle tanks: 553 € Prijs Watco tank van 3000 liter: prijs situeerde zich tussen 420 en 450 €; gemiddelde in Leopoldsburg: 448 € Prijs Watco tank van 5000 liter: prijs situeerde zich tussen 530 en 560 €; gemiddelde in Leopoldsburg: 558 €

BTW-tarief: BTW = 21% bij overschakeling op een andere brandstof, veelal aardgas BTW = 6% indien een nieuwe tank werd geplaatst; kortom indien de verwarming op mazout blijft 6% voor woningen ouder dan 5 jaar geldt niet!

Resultaten enquête (1) 49 reacties op 75 verstuurde enquêtes Motivatie: gunstige kostprijs milieubewustzijn begeleiding milieuraad schrik voor bodemvervuiling Uitvoering door Watco: zeer tevreden wat beleefdheid personeel, uitvoering van de werken en werkschema betreft

Resultaten enquête (2) Begeleiding milieuraad: 60% van de deelnemers: minstens 1 vergadering info tijdens project: nuttig en noodzakelijk Hoe project leren kennen? via infoblad, vrienden en krant algemene beoordeling: ruim 90% omschreef de actie als goed tot zeer goed en zal de actie aanbevelen aan anderen

Meer info: milieuraad (via gemeentehuis, Koningin Astridplein 37, 3970 Leopoldsburg) milieuambtenaar: fabian.spreeuwers@leopoldsburg.be rechtstreeks op nummer 011/349 238