Digital Marketing Live

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
Over consumenten, gedrag en marketing
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
MMT.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Wat is interactieve marketing?
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Internationale Multi Channel Campagnes Marketing Pioneers Martin Boschhuizen.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Onthaal en service.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Social media presentatie
Presentatie Agrio ‘’Verrijk jezelf & klanten van meer kennis over online”
Online marketing Expert (in een week)
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Loyaliteit begint met een warm welkom
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Gerichte campagnes om conversie en klantwaarde te verhogen.
Jouw Bibliotheek (website)bezoekers aan de e-books met online advertising Caspar van der Woude (Agile) en Karlijn van der Lelij (KB) 19 november 2015.
Onderzoeksvaardigheden 3
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Online Marketing Plan OW 3 Display Advertising. Opdracht in duo’s Onderzoek de online advertentiemogelijkheden van: - Groep 1: Facebook - Groep 2: Sanoma.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
LET’s get Social.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Google Analytics Statistieken over je website
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Wie is wie? Roze = Ik ben Laura Ophof – Bosch, Marketing- en communicatiemanager NPO Zapp en Zappelin Geel = Ik ben Liesbeth Demmenie – Lergner, Productmanager.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Minor Digital Marketing
Kanaalstrategie ANWB retail
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Digital Marketing Live

Digital Marketing Live Evoluerende bannercampagnes

Michèlle Theeuwen Key Accountmanager Youri Harmsen Projectmanager Even voorstellen Michèlle Theeuwen Key Accountmanager Youri Harmsen Projectmanager /adlantic /michelletheeuwen /youriharmsen

Ouderwetse channelmarketing werkt niet meer De consument is verbonden via tal van devices (tablet, smartphone, etc.) Integrale marketingstrategie is nodig; touchpointfocus ipv channelfocus Denk in contactmomenten, niet in kanalen Dus hanteer een cross mediale benadering inclusief een cross mediale meting

Het Multi Touchpoint model Forrester Model van onderzoeksbureau Forrester Het model laat verschillende fases zien waarmee een klant in aanraking komt tijdens een aankoopproces Buitenste cyclus geldt voor nieuwe klanten Tweede cyclus geldt voor bestaande klanten Derde cyclus geldt voor trouwe klanten Bron: http://stephaniefierman.com/wp-content/uploads/2011/06/Welcome-to-the-Age-of-Agile-Commerce-Forrester-3-11.pdf

Rol Display Welke rol speelt online display in dit model? Het is de kunst om de juiste bezoeker op het juiste moment de juiste boodschap te tonen.

Het meetprobleem Het probleem met het model is dat veel contactmomenten niet meetbaar zijn (branding), dus valt men terug naar Last Click-meting. Brandingcampagnes hebben een lage conversieratio, dus niet rendabel. Daardoor wordt bijv. een contactmoment als discover uitgesloten. Rendabele campagnes blijven dan over; dus terug bij af. Gevolg is dat je geen integrale marketingstrategie meer hebt, maar over gaat naar “silo-marketing”.

De oplossing De oplossing voor het meetprobleem is drieledig: Gebruik van conversie attributie modellen Cross Mediale Effectmetingen: Effect van het ene marketingkanaal op het andere marketingkanaal Multi touch point metingen: KPI’s bijstellen per contactmoment; Laat de banner evolueren

Grafische weergave model en oplossingen Voor uitleg: zie volgende sheet

Uitleg grafische weergave Blauwe lijn staat voor het kanaal display Oranje lijn staat voor andere marketingkanalen De pijlen in het model zijn bezoekersstromen Zo kunnen bezoekers van het ene contactmoment naar het andere contactmoment geraken via een behaalde KPI in kanaal display Bezoekers kunnen ook verdwijnen naar andere kanalen en in een willekeurig andere fase weer in aanraking komen met display Bezoekers kunnen ook lost gaan. Deze converteren niet of converteren bij een concurrent

Oplossing 1: Conversie Attributie Met ouderwetse last click counts zou de conversie in het plaatje volledig toegekend worden aan Social Media. Maar je wil ook inzicht in welke kanalen nog meer bijgedragen hebben aan de conversie. Analyseer dus ook wie de opbouwende verdediger en middenvelder is.

Contactmomenten per afzonderlijke conversie Dit is het conversiepad van een klant die een reis geboekt heeft Eerste contactmoment via Zoover op 31 januari Laatste contactmoment via Google

Tijd tot conversie per kanaal Met conversie attributie wordt inzicht vergaard in waar een marketingkanaal in het multi-touchpoint model geplaatst kan worden De grafiek geeft de periode tussen het eerste contactmoment (via het specifieke kanaal) en de daadwerkelijke aankoop weer Hoe korter deze time to conversion hoe later in het aankoopproces het kanaal van waarde is

Oplossing 2: Cross Online Mediale Effectmeting Analyseer de effecten van display op de andere marketingkanalen Bovenstaande grafiek geeft de conversieratio weer van bezoekers die geconverteerd hebben via Adwords De bovenste lijn is de conversie ratio van diegenen die wel banner gezien hebben De onderste lijn is de conversie ratio van diegenen die geen banner gezien hebben

Cross Online Mediale Effectmeting De bovenste (gele) lijn geeft het aantal extra conversies weer dankzij een display campagne, zowel post click als post view Op deze manier meet je de effecten van de displaycampagne, ook postview en via andere marketingkanalen

Oplossing 3: de banner laten evolueren Per contact een andere strategie op basis van 4 handvatten: Targeting/doelgroep; wie moet bereikt worden? Creatives; waar moeten de display uitingen aan voldoen? KPI; met welke doelstelling ga je werken? Technieken; welke technieken kunnen ingezet worden?

Het Multi Touchpoint model Forrester

1. Discover Fase Brede doelgroep, maar met targeting-technieken te specificeren. Creatives moeten inspireren en onderscheidend zijn om een latente behoefte triggeren. Verschillende KPI’s mogelijk. Multivariate testing; testen met tientallen variabelen in een banner. Placement optimalisatie; de banner tonen op plaatsen waar hij het beste rendeert.

Voorbeelden Drie inspirerende en interactieve voorbeelden Klik op de banners om te openen

2. Search fase Bezoekers hebben lage koopintentie. Doelgroep in te kopen via audience of te herkennen aan laag aantal pageviews Creatives laten producten op categorie niveau zien en zijn interactief Verschillende KPI’s mogelijk Met behulp van de Recommendation Marketing System kan op basis van historische data bepaald worden welke product- categorieën in de banner worden geladen

Voorbeeld Banner met categorie Reizen GOA en interactieve video Klik op de banner om te openen

3. Research fase Doelgroep is bezoekers die meerdere producten bekeken hebben en een gemiddelde koopintentie hebben. Creatives laten producten zien die de klant bekeken heeft aangevuld met andere producten (met behulp van Recommendation Marketing System). KPI is klik, want de klant moet verder onderzoek doen naar jouw product

Voorbeeld Banner met specifiek product Klik op de banner om te openen

4. Compare fase Doelgroep is bezoekers die dezelfde producten meerdere keren bekeken hebben en dus een hoge koopintentie hebben. Deze bezoekers weten wat ze willen en zijn nu aan het vergelijken (bijv. leveranciers). Creatives laten alleen de bekeken producten zien waarin de USP duidelijk naar voren komt. KPI kan klik zijn, maar ook een x aantal impressies. Je wil immers top of mind blijven in deze fase. Dat kan ook met een impressie.

5. Decide fase Doelgroep zijn de bezoekers die al weten dat ze willen kopen. Ze zijn echter afhankelijk van externe factoren zoals geld, toestemming partner etc. Deze bezoekers zijn te herkennen omdat ze bijv. in de winkelwagen zijn geweest of contactformulier hebben ingevuld. Creatives tonen alleen de bekeken producten met extra korting om de klanten te triggeren. De KPI is een conversie, omdat dit de laatste fase voor de daadwerkelijk aankoop is.

Klik op de banner om te openen Voorbeeld Banner met specifiek product en USP “Altijd GRATIS verzending en retour!” Klik op de banner om te openen

6. Purchase fase In deze aankoopfase speelt display advertising geen rol meer. Om conversies te meten is het goed om te geconverteerde bezoeker naar een http-omgeving te sturen om zich bijv. te registeren voor garantie. Op deze manier kunnen ook offline aankopen gemeten worden.

7. After sales Dit is de tweede cyclus van het multi touchpoint-model. De doelgroep is bezoekers die al geconverteerd hebben en tevreden klanten zijn (te meten met bijv. een enquête) In de creatives worden upsell-producten getoond en/of social buttons zoals een like-knop van Facebook De doelstelling is extra conversies en/of sociale koppelingen (afhankelijk van aangeboden product/dienst)

Banner met korting bij aankoop extra game en sociale knop Voorbeeld Banner met korting bij aankoop extra game en sociale knop

8. Evangelize Dit is de derde cyclus van het multi touchpoint-model. De doelgroep is bezoekers die al vaak een aankoop gedaan hebben en sociaal actief zijn met betrekking tot het merk/product. In de creatives wordt een speciale propositie getoond. Kortom; deze trouwe klanten worden als VIP’s behandeld. De doelstelling is sociale conversies. Deze trouwe klanten moeten “ambassadeurs” worden van het merk.

Voorbeeld Banner met speciale aanbieding voor de trouwe klanten. Als extra service wordt direct contact met de klantenservice aangeboden

De 3 oplossingen in het model Meet de KPI per contactmoment door Meet de effecten van display op andere kanalen door (cross online mediale effectmeting) Meet het proces van het eerste contactmoment tot en met het laatste (conversie attributie) De doelstelling is sociale conversies. Deze trouwe klanten moeten “ambassadeurs” worden van het merk

Resultaten integrale marketingstrategie De bovenstaande cijfers zijn het resultaat van enquêtes die Forrester gehouden heeft onder organisaties die werken op basis van een integrale marketingstrategie

Bedankt voor de aandacht!