Optimaliseren van het assortiment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Advertisements

Kopen en verkopen les 74.
Weten wat je verkoopt Niveau 2 Kerntaak 2.
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Training Omgaan met service
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Verkoopsterke en –zwakke plaatsen
Business plan the Suitmaster Presentatie. The Suitmaster Introductie: Jong bedrijf Specialisatie in kostuums Uniek qua prijs kwaliteits verhouding Flexibel.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Besturing van (bedrijf)processen
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 1 Ken de (detail)handel
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
Detailhandelsmarketing
MARKETINGMIX.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Goederen H5 Derving Verkoper.
Goederen H4 Derving Eerste verkoper.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
functies detailhandel
Periode 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Assortiment dat wat er te koop is.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
De productiestructuur
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
4L week 18: ‘‘Boeken kopen, lezen, versturen,lenen...’ © JL.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom havo/vwo 3..
Prijssystematiek versie 9.3
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraad.
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Financieel 2.
Goederenstroom Hoofdstuk 4 Derving.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Goederenstroom en voorraadbeheer
308 Voorraadadministratie
Nederland en de rest van de wereld
Verkoopt en handelt verkoop af
Logistieke werkzaamheden coördineren
Transcript van de presentatie:

Optimaliseren van het assortiment Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 5

Assortiment aanpassen door: Artikelen uit het assortiment verwijderen of saneren Artikelen uit het assortiment toevoegen of opnemen

Artikelen saneren Betekenis: zuiveren, verbeteren, ordenen, opruimen Omdat: Artikel verkoopt niet meer goed Heeft een te kleine bijdrage aan het resultaat (lage omzet of marge) Hoort bij het randassoritment

Regels: Alleen artikelen saneren waarin keuze is Vooral in de diepte saneren (bijvoorbeeld 1 kleur) Gesaneerde artikelen direct uit de winkel verwijderen of met korting snel verkopen

Artikelen opnemen Stel de volgende vragen: Past het nieuwe artikel in het assortiment? Zal dit artikel voldoende omzet halen? Levert het artikel voldoende winst op? Is de afdeling ruimte voor het artikel Voegt het artikel iets toe aan de diepte of breedte van het assortiment

Verdiepen: artikelen in je assortiment opnemen (meer keuze), mogelijkheid tot specialisatie Trading up: artikel opnemen uit hogere prijsklasse Trading down: artikel opnemen uit lagere Assortimentshoogte: het gemiddelde prijs niveau van het assortiment Verbreden: nieuwe artikelgroep toevoegen aan het bestaande assortiment

Tijdelijk wijzigen van het assortiment

Criteria voor saneren en opnemen Kwantitatieve criteria - winkelformule - doelgroep - concurrentie Kwalitatieve criteria - marge - prijs

Kwantitatieve criteria Winkelformule Assortimentsconsistentie Branchevervaging Doelgroep - Registreer je nee-verkoop om gaten te ontdekken Concurrentie

Kwalitatieve criteria Marge Margemix: soms verkoopt een winkel artikelen met verlies om klanten te trekken Omzetsnelheid: aantal keer dat de gemiddelde voorraad verkocht wordt - Prijs: goede verhouding tussen prijs en kwaliteit

De levenscyclus van een product

Innovation adoption curve

Soorten consumenten In de introductie fase kopen met name de “innovators” het product (2,5%) In de groeifase (Growth) van het product kopen de “Early adopters” het product (13,5%) In de rijpheidsfase en de verzadigingsfase (Maturity) kopen de meeste klanten het het product (Early Majority 34% en Late Majority 34%) In de neergangsfase (Decline) zijn het de “Laggards”die het product kopen