Optimaliseren van het assortiment Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 5
Assortiment aanpassen door: Artikelen uit het assortiment verwijderen of saneren Artikelen uit het assortiment toevoegen of opnemen
Artikelen saneren Betekenis: zuiveren, verbeteren, ordenen, opruimen Omdat: Artikel verkoopt niet meer goed Heeft een te kleine bijdrage aan het resultaat (lage omzet of marge) Hoort bij het randassoritment
Regels: Alleen artikelen saneren waarin keuze is Vooral in de diepte saneren (bijvoorbeeld 1 kleur) Gesaneerde artikelen direct uit de winkel verwijderen of met korting snel verkopen
Artikelen opnemen Stel de volgende vragen: Past het nieuwe artikel in het assortiment? Zal dit artikel voldoende omzet halen? Levert het artikel voldoende winst op? Is de afdeling ruimte voor het artikel Voegt het artikel iets toe aan de diepte of breedte van het assortiment
Verdiepen: artikelen in je assortiment opnemen (meer keuze), mogelijkheid tot specialisatie Trading up: artikel opnemen uit hogere prijsklasse Trading down: artikel opnemen uit lagere Assortimentshoogte: het gemiddelde prijs niveau van het assortiment Verbreden: nieuwe artikelgroep toevoegen aan het bestaande assortiment
Tijdelijk wijzigen van het assortiment
Criteria voor saneren en opnemen Kwantitatieve criteria - winkelformule - doelgroep - concurrentie Kwalitatieve criteria - marge - prijs
Kwantitatieve criteria Winkelformule Assortimentsconsistentie Branchevervaging Doelgroep - Registreer je nee-verkoop om gaten te ontdekken Concurrentie
Kwalitatieve criteria Marge Margemix: soms verkoopt een winkel artikelen met verlies om klanten te trekken Omzetsnelheid: aantal keer dat de gemiddelde voorraad verkocht wordt - Prijs: goede verhouding tussen prijs en kwaliteit
De levenscyclus van een product
Innovation adoption curve
Soorten consumenten In de introductie fase kopen met name de “innovators” het product (2,5%) In de groeifase (Growth) van het product kopen de “Early adopters” het product (13,5%) In de rijpheidsfase en de verzadigingsfase (Maturity) kopen de meeste klanten het het product (Early Majority 34% en Late Majority 34%) In de neergangsfase (Decline) zijn het de “Laggards”die het product kopen