Onprofessionele Professionalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
“Euregionaal wordt MVV Maastricht als mooie en traditierijke club beschouwd. MVV Maastricht neemt haar economische, competitieve en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Regulering van artsen in Belgie
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De resultaatmanagement-paradox
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Nederlandse School voor Onderwijsmanagement
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Co-creatie in academische werkplaatsen van Tranzo
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Lezing voor Divosa 12 juni 2009 Margo Trappenburg
Opleiden van medewerkers
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Het opleidingsprofiel:
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Deel II Samenwerking in de watersector
De vrije wil als filosofisch probleem
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Dossier Empowerment.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Leren van lastige kwesties
Actief burgerschap in en door sport
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Eberhard Dijkhuis | Dijkhuis Aannemersbedrijf. Duurzame aannemer Duurzame aannemer ?
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Evenwicht in sturing.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Normatieve professionalisering Bijeenkomst 2
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Hoe leren professionals?
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Zin in meten??.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Margo Trappenburg Sociaal werk Nederland 30 november 2016
Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort
Consumenten-gedrag Mondige consument
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
“De vertaalsector zou verder
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Al doende leren we! Hans de Bruin Margot Tempelman 16 mei 2017
Transcript van de presentatie:

Onprofessionele Professionalisering

Professionaliserings-theorieën Structureel functionalisme (Parsons, Weber) Samenleving steeds complexer Gespecialiseerde kennis noodzakelijk Universiteiten ontwikkelen kennis (=zuivere wetenschap) die door professionals wordt toegepast Nadruk op cognitieve rationaliteit en gilde-karakter van professionals

Attributiebenadering Freidson 1970 Systematische theoretische fundering Wetenschappelijke beroepsopleiding Beroepsvereniging Beroepscode en schorsingsrecht Wettelijke bescherming Maatschappelijke erkenning Esprit de corps en eigen jargon

Machtsbenadering Illich: Disabling Professions Professionals willen macht uitoefenen (professional power) maken cliënten afhankelijk (dependency cultures) en snijden die af van eigen probleemoplossend vermogen (disabling)

5 mythes Hoogste doel van mens is diensten kopen Complexe maatschappij rechtvaardigt primaat van professional Effectiviteit van middelen kan alleen door professionals worden vastgesteld Professionals zouden in staat zijn consumptieve vraag te verminderen (tegendeel) Zelfhulp vergroot autonomie van burger (maar professionals bepalen hulppraktijken) NB Ook Illich gaat uit van cognitieve basis van de professional

Reflectieve Professional David Schön: The Reflective Practitioner Professional heeft ervaringskennis Professionele handelen zelf is daarmee bron van nieuwe kennis. Impliciete intuïtie van belang (knowing in action) Zie ook Taylor & White: Making Knowledge Zie ook Gibbons: Modus 1 en modus 2 leren.

Professionals onder druk Freidson 2001 Controle mechanismes vanuit Bestuur/managers (bureaucratie) Markt (klanten) Collegiale controle Professional bekneld tussen markt en management (?)

Professional als hoeder van waarden Baart: Een theorie van de presentie (aanwezigheid) Dalrymple: professional heeft eigen beslissingsopdracht op grond van normatieve opvattingen Tonkens: democratisering van de moraal (beraadslaging over moraal staat voorop) Wierdsma: co-creatie

Onderwijsprofessional Klassemanagement & interpersoonlijke competentie Deskundig op vakgebied en innoveert voortdurend Goede lijnen met andere vakken en schoolorganisatie Gaat niet alleen voor succes in cijfers maar gaat ervoor het kind/student iets mee te geven voor het leven (pedagogisch competent) Is niet bang om verantwoording af te leggen en neemt kritiek serieus Blijft levenslang leren