Over consumenten, gedrag en marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Asymmentrische informatie
Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Integrale opdrachten STW
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Onderzoekscompetentie
Een lessenserie van drie lessen
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Marketing presentatie
Gods betrokkenheid bij je vriendenkring
Marketing vandaag en morgen
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Let’s get started Marketing? Marketing!
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
MedMec01-2 Les schema per week
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
HS 3 Het verkoopgesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opvoeden.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Drugs.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Consumentengedrag Beslissen
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Over consumenten, gedrag en marketing Consumer Behaviour Over consumenten, gedrag en marketing

Twee werkgroepsessies Vandaag Definitie consumentengedrag (consumer behaviour). Beschrijven van consumentengedrag “Surplus - Terrorized into Being Consumers” In kaart brengen van invloeden Voorbereiden volgende week

waarom consumentengedrag? Maar eerst waarom consumentengedrag?

Waarom? Om succesvol te zijn in de marketing van ieder product of dienst, moet een organisatie zijn klanten en de principes omtrent het gedrag van de consument begrijpen.

Definitie

Opdracht Schrijf individueel drie woorden / termen / begrippen op die jij associeert met het begrip “consumenten gedrag”

Verzamelen uitkomsten

Een definitie “Alle fysieke en mentale handelingen van personen (in groep of alleen) die te maken hebben met de voorbereiding tot aanschaf, de aanschaf zelf, het gebruik en het na-gebruik van goederen, diensten of ideeën, met de bedoeling een bepaalde behoefte te bevredigen.”

Vijf stadia van aankoopbesluit

Stadium 1 “Problem Recognition: Perceiving a Need” Alle aankoopbeslissingen beginnen met het onderkennen van een probleem Als mensen realiseren dat ze iets nodig hebben wat zij niet bezitten, iets wat zij kunnen kopen Je kunt een behoefte waarnemen als je honger hebt (Ik heb eten nodig) of als je over een lange periode veel en hard hebt gewerkt (Ik heb vakantie nodig) Advertenties moedigen consumenten in dit stadium aan om behoeften te herkennen waarvan men zich niet bewust was

Stadium 2 “Information Search: Seeking Value” Na het onderkennen van het probleem, gaan consumenten over het algemeen opzoek naar informatie over de producten en diensten die aan de behoefte voldoet. Informatie komt uit: Persoonlijke ervaring Persoonlijke bronnen (vrienden, familie) Publieke bronnen (rapporten, magazines), Marketingen gerichte bronnen (websites, verkooppersoneel).

Stadium 3 “Alternative Evaluation” Als consumenten informatie zoeken, ontwikkelen zij criteria van waardering die zij gebruiken om tussen merken te kunnen kiezen. Criteria kunnen zijn: objectieve criteria (over kwaliteiten van het product / dienst), of subjectieve criteria (“look or feel” van het product). Een aantal factoren zijn hierbij van belang: Tijd: de gespendeerde tijd in dit (en vorige) stadium is afhankelijk van de betrokkenheid van de consument bij de aankoop van het product; dus de persoonlijke, sociale en economische belangen met betrekking tot de aankoop (bijvoorbeeld een het kopen van een riem t.o.v. het kopen van een pak). Risico: een consument kan meer of minder betrokken zijn als de aankoop serieuze persoonlijke consequenties heeft, ofwel de mogelijke negatieve uitkomsten van een aankoop (bijvoorbeeld een huis kopen). Zelfbeeld: betrokkenheid hangt af van wat de aankoop van een product / dienst zegt over hoe de consument zichzelf ziet of hoe hij gelooft dat anderen hem zien (bijvoorbeeld merken en identiteit).

Stadium 4 “Purchase Decision: Buying the Product” Uiteindelijk neemt de consument de aankoopbeslissing – waar wordt het product gekocht en wanneer.

Stadium 5 “Postpurchase Behavior” Het proces van aankoopbeslissingen houdt niet op bij de aankoop zelf! Consumentengedrag omvat ook de acties en houding van de consument na aankoop. Dit is met name belangrijk voor bedrijven die zich focussen op “customer satisfaction” (klanttevredenheid). Waarom? Merkloyaliteit Voorkomen van “buyer’s remorse”

Nogmaals waarom? Om succesvol te zijn in de marketing van ieder product of dienst, moet een organisatie zijn klanten en de principes omtrent het gedrag van de consument begrijpen. Dit omvat onder andere de vijf stadia van het aankoopbesluit, dat voor de meeste consumenten geldt in het maken van keuzes om producten of de diensten aan te schaffen.

Maar zijn er meer factoren van invloed op het proces?

<video>

Opdracht Wat zou een belangrijke factor kunnen zijn die van invloed is op het consumentengedrag van de persoon uit de video?

Socioculturele invloeden

Is dit alles? Nog meer factoren?

<video>

Opdracht Wat zou een belangrijke factor kunnen zijn die van invloed is op het consumentengedrag van de persoon uit de video?

Psychologische invloeden

Er is meer tussen hemel en aarde… Welke factoren zijn er nog meer?

Situationele invloeden

Marketing invloeden

Een allerlaatste waarom Om succesvol te zijn in de marketing van ieder product of dienst, moet een organisatie zijn klanten en de principes omtrent het gedrag van de consument begrijpen. Dit omvat onder andere het vijf-stadium proces van het aankoopbesluit, dat voor de meeste consumenten geldt in het maken van keuzes om producten of de diensten aan te schaffen. In ieder stadium van dit proces, zal een koper door diverse factoren (zoals psychologische, socioculturele, situationele en marketing factoren) worden beïnvloed.

Even een tegenreactie…

Voorbereiden volgende week Doorgrond het CB-schema en zoek meer info. Observeer consumenten en (koop)gedrag in een winkel naar keuze. Maak aantekeningen en let vooral op de situationele factoren Zoek naar online voorbeelden van marketing invloeden op consumenten. Noteer vooral hoe de marketing factoren de consument proberen te beïnvloeden Bereid over de uitkomsten van bovenstaande een 1 minuut presentatie voor.