Uitdagingen Wat gebeurt er allemaal? In de bibliotheek (en archief?) sector? Hans Jansen Noordwijk, 24 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Koninklijke Bibliotheek – Nationale bibliotheek van Nederland.
Kennismakingsvergadering Standbeelden.be vzw Statua.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Analyse klantgerichte websites
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Depot-aan-Zee de bakens verzetten in de digitale wereld
Vaktherapie in zicht 3 november 2011 Profileren van vaktherapie Welkom bij de Workshop van Marianne Verfaille.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Basis van digitaal collectiemanagement
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Het verleden en de toekomst van muziek.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
D4A en Toegankelijkheid
Toekomst van de e-Infrastructuur
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Kansen voor Samenwerken
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
De Leeszaal van Nederland Elsbeth Kwant, 25 november 2004.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
Bibliotheek vredespaleis digitale bibliotheek
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
e-Depot & KB digitalisering
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Daar staat een informatieprofessional voor
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Ontwerpsessie: Game changers ‘Anders denken anders doen’
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Iedereen gebruikt social media.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
Bibliotheek GGz Breburg Jaarverslag 2013 en jaarplan 2014 Van nu tot dan, van oud naar nieuw.
Universiteitsbibliotheek Gent ___________________ MeerCat en Google books FLW, 27 januari 2009.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Uitdagingen Wat gebeurt er allemaal? In de bibliotheek (en archief?) sector? Hans Jansen Noordwijk, 24 oktober 2008

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Wat speelt? •Data, data, data, … •Verwachtingen van de Google-generatie •Slagveld auteursrechten •Het gebouw •Gebruik en gebruikers •Web 2.0/3.0 •Open En wat vraagt dat van ons?

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Data, data, data (1) •Wetenschap, overheid, cultuur, bedrijfsleven •Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid NCDD wie bewaart wat en hoe? •Onderzoeksgegevens, digitale administraties, digitale en gedigitaliseerde objecten en teksten •Digital preservation behandeling / lange termijn beheer / kosten •Nieuwe instrumenten voor onze gebruikers

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Data, data, data (2) Digitaliseren: het moet ! Selectie, (nationaal) samenwerken Wat kost het en wie betaalt? Kranten (KB, M€ 12,5) Boeken (KB, M€ 3) Tijdschriften (…) (Archief)collecties (KB/NA, Metamorfoze (M€ 5 per jaar); KB, Geheugen van Nederland (M€ 1 in 2009) Audio-visueel (B&G, M€ 170)

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Data, data, data (3)

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Google generatie (na 1983 geboren) Onderzoek OCLC (2006): 86% studenten beginnen bij een search engine om een informatievraag te stellen(maar 2% bij een bibliotheeksite) 93% is (erg) tevreden over ervaringen met zoekmachine (tegen 84% met ondersteuning vanuit bibliotheek) Zoekmachines passen beter (‘almost perfect’) bij life style van studenten dan fysieke of digitale bibliotheken Studenten gebruiken nog de bibliotheek, maar minder sinds opkomst van zoekmogelijkheden op internet Studenten denken nog steeds het eerste aan ‘boeken’ bij bibliotheken, ondanks soms enorme investeringen in digitale ontwikkelingen (die de studenten niet kennen)

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Slagveld auteursrecht De Wet: toestemming vragen; pas rechtenvrij 70 na dood auteur; of 70 na publicatie als rechten aan uitgever zijn overgedragen Voorbeeld: Databank Digitalisering Dagbladen (KB) De praktijk: 70% is wees; 15% rechtenvrij; 15% commerciële waarde Rechtenorganisaties regelen vrijwaring (sterke lobby), maar voor wie eigenlijk? Maatschappij moet tegenwicht bieden (onderzoekers, gebruikers) Ontwikkeling van nieuwe businessmodellen ipv handhaven oude Gebruikers pikken het niet

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Het gebouw De gebruikers hebben nog steeds behoefte aan inspirerende werk-/studieomgevingen Zorg dus voor gave, vette, stoere, multifunctionele werkplekken en zorg dat ze ‘gaaf’ blijven Dat betekent aanpassing aan wensen gebruikers en niet andersom Samenwerking met andere instellingen in de nabijheid; gezamenlijke voorzieningen; public private initiatieven…

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Gebruik en gebruikers (1) We zijn slecht op de hoogte van wat onze gebruikers willen Ontwikkeling van nieuwe diensten moet zijn gebaseerd op onderzoek naar gebruikers eisen en wensen Wat wordt hoe gebruikt?

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Gebruik en gebruikers (2) BL/JISC onderzoek (2008): gebruik van digitale bibliotheken: Horizontaal zoeken: 1-2 pagina’s en weer weg; 60% van e-journal gebruikers niet meer dan 3 pagina’s; 65% komt niet terug Navigatie: kost net zoveel tijd om te zoeken dan om het gevondene te bekijken Lezen: bezoek aan e-books en e-journal sites: resp. 4 en 8 minuten; ‘powerbrowse’: snel titels bekijken, inhoudsopgaven, abstracts op zoek naar de ‘quick win’. Echt lezen is er niet meer bij. Eekhoorngedrag: er wordt veel gedownload; geen bewijs van lezen achteraf Gemiddelde gebruiker bestaat niet: overal vandaan, m/v, alle soorten onderwijs en onderzoek Autoriteit: gebruikers stellen heel snel betrouwbaarheid van leverancier vast; en vertrouwen op bekende merken

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Web 2.0/3.0 Zorg voor interactie met gebruikers; de techniek is er Gemeentearchief Den Haag (foto’s) NA (Flickr) Metadata – correctie en aanvulling Overtikken van (klassieke) teksten OCR - correctie Enorme mogelijkheden voor bibliotheken en archieven de eigen organisatie: gratis deskundig (?) personeel Kwaliteitscontrole, validatie, authenticatie? OUR SKILLS WILL BE TESTED !

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Open Innovatie heeft openheid nodig Open Access Open software ontwikkeling Open modellen voor creativiteit De ‘klassieke’ industrie (Microsoft, IBM, Elsevier) schermt nog veel af

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven Wat vraagt dat van ons? Zes gedragsregels om de uitdagingen te lijf te gaan Forces for Good: the six practices of high-impact non- profits / Leslie Crutchfield, Heather McLeod (2007)

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven 1. Wees dienstbaar en een pleitbezorger Niet alleen nieuwe, nuttige en betrouwbare diensten en producten aanbieden en onderhouden, maar ook de overheid overtuigen dat het nodig blijft daarin te investeren en een lange termijnbeleid te ontwikkelen.

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven 2. Volg de markt Gedraag je niet als een liefdadigheidsinstelling en gebruik (voorbeelden van) profit organisaties om je doelen te bereiken

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven 3. Betrek buitenstaanders Zorg voor een sterke groep supporters die bestaat uit gebruikers, vrijwilligers en donateurs. Niet alleen om tijd en geld te krijgen, maar ook een emotionele betrokkenheid bij de organisatie. Verander buitenstaanders in evangelisten

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven 4. Netwerk Zoek samenwerking en geen competitie met collega- instellingen. Deel kennis en macht, daar wordt de eigen organisatie uiteindelijk beter van. Geef weg wat anderen als bijzonder bezit beschouwen

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven 5. Pas je aan Reageer op externe veranderingen door te innoveren en je tactiek aan te passen. Luister, leer en pas je aan. De huidige (informatie)technologie verandert oude processen, en het gedrag en de verwachtingen van gebruikers

Koninklijke Bibliotheek – National Library of the Netherlands Uitdagingen voor bibliotheken / archieven 6. Deel leiderschap “Leaders of high-impact nonprofits cultivate a strong second-in-command, build enduring executive teams with long tenure, and develop highly engaged boards to have more impact”