Beeldende kunst na 2000 The end of the movements betekent ook het einde van het gebod van de avant-garde dat kunstenaars volstrekt origineel moeten zijn.
RE-kunst recreativiteit recycling re-enactment reproductie reprise remix remake en, indien r-kunst ook nog, ‘ripping’ Deze kunstenaars zetten zich niet af tegen hun voorgangers...integendeel: ze actualiseren oude(re) kunstuitingen. Het hele kunstsysteem staat op de tocht. Marjorie Perloff: “het niet-originele genie”
2012
Michael Najjar (1966), Bionic Angel, 2006-2008 Laocoön en zijn zoons ca. 30 v.C.
olie-, lak en silikonenverf op doek; Sven Drühl (1968) E.T.C. 2012 olie-, lak en silikonenverf op doek; 210 x 170 cm
E.T.C. (Neon) 2012 240 x 190 x 15 cm
Lichtenstein, Frighten Girl 1966 Elaine Sturtevant Lichtenstein, Frighten Girl 1966 olie en grafiet op doek; 117 x 163 cm (onlangs verkocht voor $710,000) Roy Lichtenstein (1923-1997) Crying Girl 1963 Lithografie, 43 x 58 cm (in 2007 verkocht voor $78,400)
Elaine Sturtevant geb. 1930
The Clock (2010, videocollage, 24 uur) Christian Marclay (1955) Telephones 1995 videocollage, 7,5 min. (De video staat op de volgende dia.) The Clock (2010, videocollage, 24 uur)
Turk Love Black on White 2010 Gavin Turk (1967) Turk Love Black on White 2010 Silkscreen on canvas; 120 x 120 cm Robert Indiana (1928) Love 1970 staal
De kunst van het persoonlijke Er kan geen duidelijke beweging meer onderscheiden worden; elke kunstenaar ontwikkelt een persoonlijk universum en persoonlijk werk, die samen een individuele persoonlijkheid creëren.
Kenny Scharf, Nog een olieverfschilderij, 2005 olie- en acrylverf en vernis op doek; 76x102 cm
Bertrand Lavier, Baft III, 2011 neonbuizen; 209x277x19 cm
Pierre et Gilles Een homoseksueel Frans artiestenpaar, gevormd door de fotograaf Pierre Commoy (1949) en de schilder Gilles Blanchard (1953). Zij maken overgestileerde foto's met zelfgemaakte sets en kostuums en retoucheren hun foto's grondig. Hun werk vertoont kenmerken van de popcultuur, de homoseksuele cultuur, porno en religie. Tijdens de opening van een tentoonstelling met hun werk in Berlijn in 2009.
ingelijst door de kunstenaars; 227x163 cm Mercurius, 2001 beschilderde foto; ingelijst door de kunstenaars; 227x163 cm
Ophelia, 2000, 2012 model: Isabelle Huppert beschilderde foto, ingelijst door de kunstenaars; 78 x 113 cm
Pierre et Gilles, Madonna, 2008-2009 opstelling in de Modellen: Hafsia Herzi en Loric, jurk: Christian Lacroix; pigmenttekening op doek; 200 x 134 cm. opstelling in de Eglise Saint-Eustache, Parijs
Occidental Guest (Bride) Matthew Barney 1967 Sinds 1990 maakt Barney kunstwerken in verschillende media: tekeningen, beeldhouwwerken, films, foto’s, installaties, performances en video’s. De meeste werken zijn opzienbarend en zeer esthetisch. Occidental Guest (Bride) 2006 grafiet op papier met papiercollage in een zelfsmerende (?) plastic lijst; 34x29x4 cm
Zijn cyclus Cremaster uit 1994-2002 verruimde de mogelijkheden van de videokunst door er narratieve elementen en fictionele personages in op te nemen; Barney creëerde daarmee een eigen en unieke mythologie.
Bio-kunst Hunter Cole, Her Own DNA; 5 stadia, 2007 lichtgevende bacteriën; formaat onbekend
Alba, het fluorescerende konijn Eduardo Kac 1962 Alba, het fluorescerende konijn 2000
Oblivion (Vergetelheid), 2006 Kac maakt ook ‘biotopen’, levende kunstwerken van aarde, water en micro-organismen die veranderen gedurende de tentoonstelling onder invloed van de temperatuur, de relatieve vochtigheid, de luchtstromen en het niveau van het licht. Oblivion (Vergetelheid), 2006 48x58 cm
Damien Hirst 1965 God Alone Knows 2007 glas, beschilderd roestvrij staal, siliconen, spiegels, plastic kabelbinders, schapen, formaldehyde oplossing, stalen en marmeren plinten; drieluik: 325x171x61 cm, 381x201x61 cm, 325x171x61 cm
platina, diamanten, menselijke tanden; For the Love of God 2007 platina, diamanten, menselijke tanden; 17x13x19 cm
* NRC-site van 20 september 2013 Culturele extravagantie* * NRC-site van 20 september 2013
Dan Colen (USA, 1997), Livin and Dyin, 2013
Fabrice Hyber (Fr., 1961), Paradise prototype
Jeff Koons (USA, 1955), Balloon Venus, 2008-2012 en Antiquity, ?
Tom Sachs (USA, 1966) Barbie slave Ship 2013
Neue Leipziger Schule “Een melange uit raadselachtigheid en popcultuur” Christian Schüle in Zeit Online, 21 juli 2005 Raadselachtig of niet, de internationale kunsthandel verkoopt hun werk voor bedragen met vijf nullen
Neo Rauch 1960 Das Treffen 2013
Die Müllerin, 2013 olie op doek; 250x300 cm
Tim Eitel 1971 Öffnung 2006 olie op doek; 274x220 cm
Barrow, 2013, olie op doek; 30x30 cm
Matthias Weischer 1973 Stoel 2003 olie op doek; 191x170 cm
St. Ludgerus, 2004, olie op doek; 300x252 cm
Hotel Seeblick, 2004, olie op doek; 190x280 cm Christoph Ruckhäberle 1972 Hotel Seeblick, 2004, olie op doek; 190x280 cm
Looney Tunes, 2011, olie op doek; 130x200 cm