Leonardo school – Hoogbegaafdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Niets is onrechtvaardiger dan de gelijke behandeling van ongelijken (G
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Plusgroepen in het basisonderwijs.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
De historie & de toekomst
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Verlengde Instructie Groepen 3.
Oog voor slimme kinderen?!
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Symposium Differentiatie
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Actieonderzoek instructietafel.
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Competentiegericht leren vmbo
Basisschool ‘t Heuvelke
PLUSKLAS.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een nieuwe start! Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Jeannette van Nieuwkoop
Voortgezet onderwijs HELMOND
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.

Motiveren: de ins en outs!
WELKOM
Koningin Julianaschool,
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Presentatie Rode Bosbes
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Profiel van een plusleerling
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Leonardo school – Hoogbegaafdheid Welkom Een parabel van de kikkervijver Doel Intelligentieschaal Niveaus van zorg Onderzoek CBO Lesprogramma bovenbouw Overzicht vakinhoudelijk Intakeprocedure Wat is de Leonardoschool NIET Vragen

Doel Doel van het Leonardo onderwijs is passend onderwijs bieden aan hoogbegaafde kinderen. Dit houdt in, dat deze kinderen zich in een voor hun uitdagende leeromgeving op eigen niveau en in eigen tempo kunnen ontwikkelen.

Intelligentieschaal

Niveaus van zorg Moeilijk lerende kinderen Extra instructie – concentratie op minimum doelen – remedial teaching Niveau 4 Eigen leerlijnen – gedeeltelijk loskoppelen van de groep Niveau 5 Verwijzing naar speciaal onderwijs

Niveaus van zorg Meerbegaafde kinderen Inperken instructie en oefenstof – uitbreiding naar stof op een hoger niveau of andersoortig aanbod: compacten en verrijken Niveau 4 Plusklas: kinderen krijgen één of meerdere dagdelen speciale projecten. Vaak buiten de eigen school. Niveau 5 Leonardo school: continu uitdagend aanbod.

Grafiek ontwikkelingslijn

Wetenschappelijk onderzoek van het Onderzoek CBO Wetenschappelijk onderzoek van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) en het Instituut voor Toegepaste Sociologie (ITS) van de Universiteit van Nijmegen heeft aangetoond, dat: "de beste resultaten van onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde leerlingen worden gevonden waar de leerling buiten de reguliere groep werd geplaatst, bijvoorbeeld een plusklas of een aparte klas of school voor hoogbegaafde leerlingen; daar krijgen leerlingen een deel van of de hele week een ander, speciaal op hen toegesneden, onderwijsaanbod"

Leonardoconcept kenmerken Groeperen ontwikkelingsgelijken Uitdagend onderwijsaanbod Versnellen: ja en nee Topdown leren Nadruk op competenties Motivatie Creativiteit Co-Creation en kennis delen Nauwe samenwerking met de maatschappelijke omgeving, met name met het bedrijfsleven Brede aandacht voor veelzijdige ontwikkeling

Overzicht vakinhoudelijk Informatica Leren leren en leren ondernemen Hall of science Muziek Engels / Spaans Schaken Communicatie

Informatica

Leren leren leren ondernemen

Intelligentie volgens David Perkins Neurale intelligentie: G-factor Ervaringsintelligentie Meta-intelligentie

Mindset the new psychology of succes (Carol S. Dweck) Fixed Mindset Growth Mindset Uitdagingen Tegenslag Inspanning Kritiek Succes van anderen

Leonardo tijd

Hall of Science

Muziek Methodiek Leonardo (MML) De leerling stapt op zijn/haar eigen niveau in en kan verschillende rollen (muzikant, tekstschrijver,producent etc.) zijn/ haar vaardigheden ontwikkelen. De leerling is in staat zijn /haar muzikale vaardigheden in te zetten in een breed spectrum aan instrumenten, rollen, toepassingen en stijlen. Competentiegericht – Topdown muziekonderwijs

Engels

Schaken

Eerste ervaringen Leonardoschool Venlo kinderen gaan weer graag naar school kinderen geven aan zich uitgedaagd te voelen ouders geven aan dat kinderen zowel mentaal als fysiek “lekker moe” zijn kinderen spreken weer af met andere kinderen kinderen hebben weer een gezonde eetlust ouders geven aan dat de grote lichamelijke onrust en de woede aanvallen thuis verdwenen zijn ouders geven aan dat ze hun “oude” kind weer terug hebben, dat zichzelf kan en mag zijn ouders geven aan dat kinderen weer een positief zelfbeeld hebben gekregen, dat ook zijn uitwerking heeft op het functioneren buiten school (b.v. sportclubs)

Intakeprocedure Intelligentie onderzoek: IQ > 130 Persoonlijkheidsonderzoek: voldoende empatisch vermogen

Wat is de Leonardoschool NIET Een particuliere school Een elitaire school Een geïsoleerde school Een gewone school Een school voor ALLE hoogbegaafden

Leonardo College 12 18 1 2 3 4 5 6 4. klas: oriëntatie in favoriete leergebieden / keuze uit onderzoeksvragen bedrijven en instellingen. 5. / 6. klas: doen van onderzoek in bedrijven en instellingen / rapportage / beoordeling.

Participatie bedrijfsleven Gastlessen Excursies Stageplekken en stage begeleiding Mentorship van leerlingen Onderzoeksvragen Sponsoren leerstoelen / leergangen Sponsoren pc´s en andere materialen Naam verbinden aan ruimtes Sponsor borden Invullen curriculum samen met bedrijfsleven En tot slot… Leonardostichting Bankrekening 10.50.20.451