HAVO 5 Examenkatern 2009 Hoofdstuk 4. Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 1: (blz 55) 1. De rol van de media was van groot belang omdat:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1e WO Het verlies van Duitsland.
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Welvaart & wantrouwen § 4.1.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
De tijd van de wereldoorlogen
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
H4 Vrede met eer? Hoe en waarom trokken de VS zich uit de oorlog en welke rol speelden de media, de protesten en het Congres?
Het socialisme Paragraaf 7..
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
User Centred Development
De Verenigde Staten en hun federale overheid
De Verenigde Staten en hun federale overheid Consensus & kritiek § 4.2.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Welvaart, crisis & oorlog § 3.3.
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
, De Amerikaanse nederlaag
6, Oorlog en Vrede , De Amerikaanse Oorlog Ho Diem.
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Thuisfront en de oorlog
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Opd 19 A: pasfoto’s, vakantiefoto’s etc.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 7
Hoofdstuk 3. Noord en Zuid-Vietnam na 1954
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
1 Hoofdstuk 6. De oorlog aan het 'thuisfront' Deelvraag: welke invloed had de oorlog op de Amerikaanse samenleving en in welke mate beïnvloedde de Amerikaanse.
De betekenis van de Vietnam-oorlog voor de Amerikaanse samenleving.
Hoofdstuk 4. Een supermacht verliest een oorlog ( )
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Dromen van een witte Kerst
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Persoonlijke voornaamwoorden
H5 De gevolgen van de oorlog
Nixon en het einde van de Vietnamoorlog
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
PAGE ONE: A YEAR INSIDE THE NEW YORK TIMES. IK KENDE DE DOCUMENTAIRE AL BIJ NAAM MAAR HAD DE FILM NOG NIET GEZIEN. MIJN VERWACHTINGEN WAREN HOOG OMDAT.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1991 Word Music & Rufus Music 1/7 MARY DID YOU KNOW? (Mark Lowry & Buddy Green) Mary did you.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Les 4 - Par 2, Duitsland verdeeld in de Koude Oorlog
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Koude Oorlog les 10 - par 5 - deel 2 - Einde KO.
Les 8 - Par 4.2, Vietnam Part II
6de jaar ASO Lindsay Borremans
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Mijn weg voelend door het donker geleid door een kloppend hart Ik weet niet waar de reis gaat eindigen Maar ik weet wel waar het begint.
De Koude Oorlog
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Consumptiemaatschappij Eisenhower, Galbraith, Johnson.
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
English 23 April 2018.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Transcript van de presentatie:

HAVO 5 Examenkatern 2009 Hoofdstuk 4

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 1: (blz 55) 1. De rol van de media was van groot belang omdat: - Voor het eerst kon de oorlog van dag tot dag worden gevolgd - Journalisten waren vrijer in hun werk dan ooit - Na het Tet-offensief keerde belangrijke media zich tegen de oorlog (Walter Kronkite) Vraag 1: Walter Cronkite trekt drie conclusies uit de situatie zoals die is in Vietnam (1968). Welke zijn dat? Vraag 2: Zijn de conclusies van Cronkite geloofwaardig? Geef minstens twee argumenten voor, dan wel tegen.

Paragraaf 1 (blz 55) De media stond altijd voor het dilemma: ‘het nationale belang of het democratische belang van kritiek en onderzoek’ Bij elke keuze was het gevolg dat ‘de maatschappij polariseerde ‘ (er ontstaan grote tegenstellingen tussen groepen mensen in de samenleving) In dit lied is duidelijk sprake van een generatiekloof. Welke tegenstellingen komen in dit lied naar voren?

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 2: (blz 57) 2. De rol van protesten Er ontstond een kloof tussen de jongeren en ouderen in de VS omdat; 1.De ‘babyboomers’ hadden een eigen cultuur ontwikkeld, met afwijkende kleding en leefstijl. Deze ‘protestgeneratie’ keerde zich tegen gezag, dus ook de regering en de Vietnamoorlog) 2.Dienstplicht werd opnieuw ingevoerd. Veel jongeren weigerden door zich af te laten keuren of te vluchten naar het buitenland 3.Ouderen, politici, docenten zagen het communisme als groot gevaar en steunden de oorlog. Jongeren waren na WOII opgegroeid en zagen deze dreiging niet als zodanig

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 2, (blz 57) Manieren van protest: - Discussie op universiteiten (teach-ins) - Petities van universiteiten - Anti-oorlogs demonstraties - Dienstweigeren (laten afkeuren / vluchten naar buitenland) Veel demonstraties waren op universiteiten, zoals Kent State in Ohio. Studenten kwamen daar tegenover 75 militairen van de Nationale Garde te staan. Zonder waarschuwing werd het vuur op de studenten geopend, met 4 doden als gevolg (zie foto). Deze foto, genomen door een student, zorgde voor veel opschudding in de VS

Tin soldiers and Nixon coming, We're finally on our own. This summer I hear the drumming, Four dead in Ohio. Gotta get down to it Soldiers are cutting us down Should have been done long ago. What if you knew her And found her dead on the ground How can you run when you know? Gotta get down to it Soldiers are cutting us down Should have been done long ago. What if you knew her And found her dead on the ground How can you run when you know? Tin soldiers and Nixon coming, We're finally on our own. This summer I hear the drumming, Four dead in Ohio. Neil Young, Ohio (een woedende veroordeling van de schietpartij)

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 3, (blz 57-58) 3. De rol van de politiek -In eerste instantie weinig aandacht van de politiek omdat; 1.Er waren vooral binnenlandse problemen (rassenrellen / Dr.M.L.King) 2.Door Tonkin-resolutie had Johnson de vrije hand van het Congres en Senaat gekregen, waardoor voor al het ‘Witte-Huis’ veel zelf kon beslissen 3. Johnson wilde veel aandacht voor Great-Society en voerde daarom weinig Vietnamdebatten 4. Het congres stemde steeds in met de defensieuitgaven omdat; - trouw aan de president en de soldaten - angst voor communisme - bang om ‘soft on communism’ te zijn

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 3, (blz 58-59) 3. De rol van de politiek Later meer kritiek van Congres en Senaat door uitblijven overwinning en massale protesten -Tweedeling in de senaat tussen haviken (voorstanders militair ingrijpen) en duiven (voorstanders van politieke oplossing) - Wantrouwen tussen Congres/bevolking en de regering door de publicatie van de Pentagon Papers in de New York Times en Washington PostWantrouwen tussen Congres/bevolking en de regering door de publicatie van de Pentagon Papers in de New York Times en Washington Post -De regering ging door met de oorlog, omdat anders het communisme meer invloed zou krijgen en de VS (voor het eerst) een oorlog zou verliezen Het gevolg was dat de regering verder van de samenleving af kwam te staan

Trailer van de film: ‘The most dangerous man of America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers’ (Bekijk eerst de trailer, pas dan de uitleg over dit onderwerp! ) 1971: Uit intern onderzoek van het ministerie van Defensie blijkt dat het Tonkin-incident was gemanipuleerd om Johnson als president verregaande bevoegdheden te geven. Bovendien bleek dat regering verdeeld was over de Vietnampolitiek. - De bevolking was geschokt over deze misleiding

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 5, (blz 60) De Vietnamoorlog was een ‘working vlass-war’ = - jongeren uit lagere sociale milieus waren oververtegenwoordigd in het leger - jongeren (blanken) uit hogere sociale milieus waren hoger opgeleid en kregen daardoor andere militaire taken of uitstel vanwege studie Gevolgen van de oorlog voor veteranen: - Omdat na diensttijd studiebeursen werden uitgedeeld hadden meer zwarten toegang tot universiteiten en een goede carriere - Jongeren die dienst weigerden ondervonden moeilijkheden in de toekomst, vooral als ze de politiek in wilden (denk aan Bush / Kerry)

John Fogerty, ‘Fortunate son’ Songtekst: Some folks are born made to wave the flag, ooh, they're red, white and blue. And when the band plays "Hail To The Chief", oh, they point the cannon at you, Lord, It ain't me, it ain't me, I ain't no senator's son, It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no, Songtekst: Some folks are born made to wave the flag, ooh, they're red, white and blue. And when the band plays "Hail To The Chief", oh, they point the cannon at you, Lord, It ain't me, it ain't me, I ain't no senator's son, It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no, Songtekst: Some folks are born silver spoon in hand, Lord, don't they help themselves? oh. But when the taxman come to the door, Lord, the house look a like a rummage sale, yes, It ain't me, it ain't me, I ain't no millionaire's son, no, no. It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no. Songtekst: Some folks are born silver spoon in hand, Lord, don't they help themselves? oh. But when the taxman come to the door, Lord, the house look a like a rummage sale, yes, It ain't me, it ain't me, I ain't no millionaire's son, no, no. It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no. Songtekst: Yeh, some folks inherit star spangled eyes, ooh, they send you down to war, Lord, And when you ask them, how much should we give, oh, they only answer, more, more, more, yoh, It ain't me, it ain't me, I ain't no military son, SON, NO It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, NO NO It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no no no, It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate son, Songtekst: Yeh, some folks inherit star spangled eyes, ooh, they send you down to war, Lord, And when you ask them, how much should we give, oh, they only answer, more, more, more, yoh, It ain't me, it ain't me, I ain't no military son, SON, NO It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, NO NO It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no no no, It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate son,

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 6, (blz 61) De Vietnamoorlog veroorzaakte een nationaal trauma, omdat; 1.Rijkste land met modernste leger had voor het eerst een oorlog verloren 2. Amerikanen stonden bekend als ‘bevrijders’. Door de vele schandalen en schokkende beelden werd die reputatie ernstig geschaad. 3.De strijd was zinloos geweest, na 1975 was heel Vietnam communistisch 4.Terugkerende veteranen kregen geen heldenontvangst en werden soms als oorlogsmisdadiger beschouwd. Veel soldaten hadden het Vietnamsyndroom, door mentale en fysieke klachten.

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Paragraaf 6, (blz 61) Hoe verwerken de VS dit trauma? 1.Oorlogsfilms maken die de strijd goedpraten of de verwerking een rol spelen 2.Oprichten van het ‘Vietnam Veterans Memorial’ (1982) 3.Discussies tussen historici /organisaties

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Wat moet je kennen en kunnen? Paragraaf 1: - Beschrijf de rol van de media in deze oorlog - Waarom kon de media deze belangrijke rol spelen - Het dilemma waarmee de Amerikaanse media worstelde kunnen beschrijven Paragraaf 2: - Rol van protesten tijdens de Vietnamoorlog Paragraaf 3: - Waarom was de rol van politiek in het begin minimaal? - Waarom en hoe werd de rol van de politiek steeds belangrijker? - Wat zijn haviken/duiven? Paragraaf 4: - Beschrijving kunnen geven van de Pentagon Papers - In hoeverre hebben de Pentagon Papers invloed gehad op het verloop van de oorlog?

Hoofdstuk 4, Het ‘thuisfront’ en de oorlog Wat moet je kennen en kunnen? Paragraaf 5: - Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de VS als land? - Wat waren de gevolgen van oorlog voor individuele soldaten? - Beschrijving kunnen geven van het begrip ‘working class-war’? Paragraaf 6: -Vier redenen kunnen noemen waarom de oorlog zorgde voor een nationaal trauma in de VS - Meerdere voorbeelden kunnen geven van manieren om dit trauma te verwerken