 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S. 2012-2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Bas van den Hoogen Wisselwerk maatschappelijke stages.
Thema HACCP
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Presenteren voor starters
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Keuzemodule muzische vorming 3 BALO
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
Muzische vorming in het eerste leerjaar
Muzische vorming 1 Balo Les 1
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 1 Rommelproject Black Robe
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Clusteroverleg groen ’11
Het werken met portfolio
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Projecten bij de.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
De kinderen komen ervaringsgericht in aanraking met klassieke muziek, opera en operette, musical, jazz en diverse uitingen van popmuziek. Zij maken.
Welkom in groep 3 en 4.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Informatieavond groep 6
Even voorstellen : Groep 3b
Informatieavond Groep Het Baken
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Nederlands : HERHALING Dia 1. Wat hebben we geleerd in les 13 Dat was woordenschat. In de volgende dia’s ga je de dia’s zien met de woorden Dia 2.
Muzische vorming 1 Balo Les 1
ZijActief Koningslust
1. Inleiding.
Informatieavond Groep 6C
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Samenvatting Hoofdstuk
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Sociale media. Wat zijn sociale media? Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met.
Blok 7 woordenschat.
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
CKV PTA 3 Theater Praktische opdracht Begrippentoets
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Transcript van de presentatie:

 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S

Cultuur en kunsteducatie: inhoud sessie  Even 2 dia’s hernemen van vorig jaar  Cke > Gedachtenwissel op basis van enkele filmpjes en ander materiaal  Media als inspiratie  Culturele inhouden  Andere culturen  Interculturaliseren  Globale culturen  Wat is er nieuw op de site?  Liedjeslijst  Leerplannen > doelenroosters  Wat is muzische vorming  Wat komt er nog?  Opdracht  Bijdragen cursisten  Evaluatie cursus

Symboolsystemen Groeien in een cultuur Muziek:klanken, melodie, ritme,.. Muziekstukken, geluiden uit de natuur, klankenreeksen, liedjes, ritmes,.. Taal: woorden zinnen boodschappen Woordvelden, gedichten, brieven, toneeltjes, …. Beeld: licht, kleuren, lijn, volume, textuur, … Foto’s, video, prenten, beelden, …. Beweging: ruimte kracht, tijd Manieren van bewegen, houdingen, mime, dansvoorstellingen,.. Boodschappen omzetten: Spanning, gevoel, richting

Muzische vorming: eigen top 10 Een activiteit is muzisch als ze: …. 1als er muziek, beeld, drama, dans … aan te pas komt 2als er iets van de kinderen inzit 3als er sprake is van vormgeving in functie van betekenissen 4als er een starter is en op het einde een voorstelling 5als de kinderen doorheen die activiteiten ook nog iets anders leren over de wereld (bv over eekhoorns of de herfst, reclame, andere culturen …) 6als de kinderen iets over zichzelf leren 7als kinderen door de les of de oefening vaardiger worden (zingen, klappen, tekenen, toneel spelen, kleuren mengen, lijnen zetten…) 8als kinderen door de activiteit zelfzekerder, socialer, creatiever.. worden 9als je de kinderen door deze activiteit op een of andere manier voorbereidt op onze culturele wereld 10als ze de kinderen multimediaal geletterd en mediawijs maakt

Gedachtenwissel  PPT canon cultuurcel PPT canon cultuurcel  Jan Masschelein:  Over talenten Over talenten  Liefde voor het vak Liefde voor het vak  Michio Kaku Michio Kaku  05:30>07:20 intro  09:00>11:28 verhaal priester, advokaat wetenschapper  13:35>19:38 wetenschap is altijd eerst  24:00>27:02 Geneeskunde  Ultieme doelen  Van de mensheid?  Van een groep?  Van een individu?  Van het onderwijs?  Van muzische?  Van Cke?

Media als inspiratie  Pingu goes fishing met geluid, zonder geluidmet geluidzonder geluid  Old Mc Donald Old Mc Donald  Ernie schrijft een gedicht Ernie schrijft een gedicht  Flatlife Flatlife  Kaders Kaders  Vliegen Vliegen  Dokters en dochters Dokters en dochters23 4  En el Espejo en el Cielo En el Espejo en el Cielo

Media als inspiratie  Stomp out Loud Stomp out Loud  Six Drummers and an Apartment Six Drummers and an Apartment  Body Percussie Body Percussie

Culturele inhouden  Culturele inhouden  Andere culturen  Stemmen uit de wereld  Interculturaliseren  Vietnam  Globale culturen  Ik ben anders  Meerstemmigheid

Op de site  Wat is er nieuw op de site?  Liedjeslijst  Leerplannen > doelenroosters  Wat is muzische vorming  Wat komt er nog?  De thema’s  Nieuwe liedjes  Hoe  Veel aandacht voor eerste graad

Opdracht  Vele mogelijkheden  Iets uitproberen  Dynamodossier  Een voorstelling, expo, … bijwonen en daar iets mee doen in de school/klas/kleinere groep kinderen  Primaire bronnen: boek, film, ….  Multimediaal ingeleverd  Soort examen?