1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
de tijd van burgers en stoommachines
Advertisements

Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Historische context Duitsland 3
De tijd van de wereldoorlogen
Omgaan met geschiedenis
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 3 – Verloop – deel 2
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Nederland Bezet!.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 41 – De Bezetting
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Opkomst van het nationaal-socialisme
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Nazi Propaganda.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog Par 1A: Oorlog in Europa
Deze oorlog gaan we echt winnen!
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Na WO I waren veel Italianen teleurgesteld in de opbrengsten van de oorlog Het leger en haar slagvaardigheid stelde weinig voor ( geen goede erfgenaam.
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
De Tweede Wereldoorlog
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Wereldoorlogen Kenmerken 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43: Verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§6.3 Cultuur en samenleving
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving

H8:§ 6: p139-142 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie Organiseren van de samenleving volgens de leer van de Nazi’s Alle aspecten van de samenleving worden doordrongen van de n/w der Nazi’s

Nazificatie van de economie 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Industrie De staat werd de belangrijkste opdrachtgever Bedrijven moesten doen wat de regering van hen eiste Landbouw Boeren werden enerzijds verheerlijk als de Arische ruggengraat van de samenleving, anderzijds moest de landbouw gewoon hard produceren voor een ophanden zijnde oorlogseconomie

Nazificatie van de sociale verhoudingen - vrouwen 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de sociale verhoudingen - vrouwen Vrouwen Werden verheerlijkt als moeder Maar gediscrimineerd op de arbeidsmarkt en bij studies Zo mochten getrouwde vrouwen niet werken en mocht slecht 10 procent van de studentenpopulatie vrouw zijn. Gedurende de oorlog werden zij echter in grote getale ingezet in de fabrieken

Zoek de verschillen Mei 1939 April 1940 Voorjaar 1942

Nazificatie van de sociale verhoudingen - jongeren 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de sociale verhoudingen - jongeren Op school Hersenspoeling via nieuwe methoden en door de leerkracht Het onderwijzend personeel werd gezuiverd Veel – dus niet allen zoals in het boek wordt vermeld (p 141) – jeugdbewegingen gingen op in de Hitlerjugend Veel jongeren werden hier lid van Hersenspoeling en voorbereiding op het volwassen leven in Nazi-Duitsland (zie volgende dia)

De Führer heeft altijd gelijk

Nazificatie van de cultuur - Propaganda 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de cultuur - Propaganda Ministerie van Propaganda Volk voorlichten conform de nazi-ideologie Zeer moderne manier gebruik allerlei communicatiemiddelen Radio, film, posters, enz Zo liet Propaganda minister Goebbels goedkoop radio’s maken en in veel openbare ruimten geluidsinstallaties plaatsen

Nazificatie van de cultuur - Kunst 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de cultuur - Kunst Ministerie van Propaganda Stelde de zogenaamde Reichs Kulturkammers in Kunst mocht aan de ideologie voldoen anders was deze ontaard Kunstenaars van Entartete Kunst kregen een beroepsverbod Vele vluchtten naar het buitenland