SCHITTERENDE BIBLIOTHEKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Noteview / Handout Welkom!
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Agenda Inkoopprofessionalisering
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Vitaliteit in perspectief
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Welkom op donderdag 22 januari 2015 Vanaf 17:00 tot 19:00 uur (incl
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Het Rijk van Koning Klant
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Transcript van de presentatie:

SCHITTERENDE BIBLIOTHEKEN HANS VAN DER LOO HRM-Congres ‘Working Tomorrow’ Amsterdam, 3 november 2006

EVEN VOORAF

1. SCHITTERENDE ORGANISATIES: SUCCESFORMULE (1/2) • Ondernemerschap • Klantgerichtheid • Combinatie van ‘harde’ en ‘zachte’ factoren (7S-model) • Visionaire kwaliteiten (Hoger Doel, Kernwaarden, Gewaagd Doel) • Visie tot in alle vezels van organisatie laten doordringen • Dynamisch evenwicht tussen behoud van kern en voortdurende innovatie • Betrokken leiders en medewerkers (‘first who, than what’) • Gedisciplineerd denken (Waar ligt onze passie? Waar zijn we het beste in? Waar gaan we geld mee verdienen? • Gedisciplineerd handelen

1. SCHITTERENDE ORGANISATIES: SUCCESFORMULE (2/2) • Organisaties zijn geen machines, maar organismen • Ga uit van de complete mens achter de medewerker (talenten, passies) • Authenticiteit en zingeving staan centraal (‘Echte essentie’) • Vertaling in een gemeenschappelijke strategie is cruciaal • Structuur en processen volgen • Waarderingssystemen bekrachtigen • Grootse resultaten zijn onontkoombaar

2. DE KLOOF TUSSEN IDEAAL EN PRAKTIJK (1/4) COMMERCIAL DELTA LLOYD

2. DE KLOOF TUSSEN IDEAAL EN PRAKTIJK (2/4) DE ACHTERKANT VAN SCHITTRERENDE ORGANISATIES

2. DE KLOOF TUSSEN IDEAAL EN PRAKTIJK (3/4) DIT ZEGGEN DE CIJFERS Kennis van bedrijfsdoelstellingen: 37% Enthousiasme over bedrijfsdoelstellingen: 20% Vertrouwen in eigen organisatie: 15% Tevreden over eigen werk: 50% Plezierig werken met collega’s: 70% Geen betrokkenheid met eigen organisatie: 81% Actieve weerstand: 20% Kosten Britse economie 180 miljard Euro per jaar Geen betrokkenheid met eigen organisatie: 88% Actieve weerstand: 18% Kosten Duitse economie: 240 miljard Euro per jaar Gallup, 2004-2005 Harris Interactive, 2004

2. DE KLOOF TUSSEN IDEAAL EN PRAKTIJK (4/4) STRESS EN VERVELING • 25% van werknemers valt met enige regelmaat in slaap • 39% verkeert met enige regelmaat in sluimertoestand Europees onderzoek Datamonitor, 2005 • Stress gerelateerde ziekten • Burn-out

3. ORGANISEREN DRAAIT OM MANAGEN VAN ENERGIE (1/4) VIER ENERGIEZONES SCHITTERENDE ZONE ZOMBIE ZONE COMFORT ZONE HYPER ZONE - Mate van energie + - Kwaliteit van energie +

3. ORGANISEREN DRAAIT OM MANAGEN VAN ENERGIE (2/4) VIER ENERGIEZONES SCHITTERENDE ZONE ZOMBIE ZONE COMFORT ZONE HYPER ZONE - Mate van energie + - Kwaliteit van energie +

3. ORGANISEREN DRAAIT OM MANAGEN VAN ENERGIE (3/4) HYPER ZONE: STEVE BALLMER (MICROSOFT)

3. ORGANISEREN DRAAIT OM MANAGEN VAN ENERGIE (4/4) ZOMBIE ZONE: THE OFFICE

In welke zone(s) zit Uw organisatie ?

4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DRIE DISCIPLINES • DISCIPLINE OP GEBIED VAN WILLEN • DISCIPLINES OP GEBIED VAN DENKEN • DISCIPLINE OP GEBIED VAN DOEN

4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DISCIPLINE OP GEBIED VAN WILLEN: TANDELOZE VISIES • 93% van managers vindt visie noodzakelijk • 83% van organisaties heeft een visie • 47% vindt die visie authentiek • 16% vindt visie inspirerend

Visie heeft effect gehad Visie heeft geen effect 4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DISCIPLINE OP GEBIED VAN WILLEN: TANDELOZE VISIES KOPGROEP Visie heeft effect gehad % De BUS Visie heeft geen effect gehad De inhoud van de visie is bekend 90% 29% De visie wordt positief gewaardeerd 87% 8% De visie zet ons aan tot bijzondere prestaties 73% 13%

4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DISCIPLINE OP GEBIED VAN WILLEN: CASE PRENATAL • EIND 2003: ZOEKTOCHT NAAR AMBITIES EN IDENTITEIT - Betrokkenheid klanten - Betrokkenheid medewerkers - Betrokkenheid aandeelhouders • UITKOMST KLANTENINTERVIEWS - Prenatal heeft uitstekende functionaliteiten - Prenatal verrast niet en geeft geen persoonlijke aandacht • NIEUW DNA GEFORMULEERD - ‘Silent bond of mums’ - ‘Als jij wij wordt’ • REALISATIE - Nieuwe winkelinrichting - Communicatie - Training en begeleiding medewerkers

4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DISCIPLINE OP GEBIED VAN DENKEN: WAARDEKETEN Retentie Tevredenheid Productiviteit Minder medewerkers Kwaliteit

4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DISCIPLINE OP GEBIED VAN DENKEN: WAARDECONCEPT KLANTWAARDE MEDEWERKERSWAARDE MEDEWERKERSWAARDE Kansen/ Uitdagingen Vrijheidsgraden Bevestiging/ waardering Openheid Inspirerende werkomgeving Vieringsmoment Beloning Balans werk-privé

4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DISCIPLINE OP GEBIED VAN DOEN: CASE SOUTHWEST Combination of Pleasure & Performance = The most successful airline in history! Top 5 best places to work Highest level of customer satisfaction/ loyalty Profitable every year since 1973 32.500 medewerkers Derde grootste luchtvaartmaaschappij USA Herb Kelleher

4. DE WEG NAAR DE SCHITTERENDE ZONE DISCIPLINE OP GEBIED VAN DOEN: CASE SOUTHWEST Film

Ziet U Uw schitterdende Bibliotheek al voor U ? 5. HET EINDE VAN HET BEGIN Ziet U Uw schitterdende Bibliotheek al voor U ?