‘Spelen in de wijk’ Paul van der Klein
10 jaar vrijwillig jeugdwerk ervaringen aanbieden breed en gevarieerd
vrij speelgedrag in de openbare ruimte waarom dat spel? waarom daar? waarom nu?
Jeugdwerk vs speelruimte directief aanbod – mogelijkheden gebruiken plaats en tijd liggen vast – spelen is situationeel en momentaan aansturing door volwassenen – intuïtieve aansturing
Aansturen speelruimte? kijken, luisteren, snappen respect voor kinderen en hun spel dienstbare opstelling door volwassenen
Conclusie: laat plantjes bloeien! kweek bloeiende volwassenen in slechts 18 jaar. - sociale bloemen - voldoende slimme bloemen - emotioneel evenwichtige bloemen - bloemen met een gezond lijf
Net zoals zaadjes: kiemkracht met superkennis!
verder niets aan doen…. Kinderen doen het zelf wijs en intuïtief en ‘leuk’ vinden is de motor …. om precies te doen wat dat kind nodig heeft.
deskundigheid opdoen prikkelen faciliteren pleitbezorging verder niets aan doen…. ?
deskundigheid opdoen kijken luisteren vragen kind in jezelf intern en extern deskundigen
deskundigheid opdoen over bestaande speelwaarden gewenste speelwaarden bereikbaarheid veiligheid verblijfswaarde
prikkelen kinderen ouders leerkrachten e.a. omwonenden (onverwachte partners)
door doelen op het netvlies te leggen speelse procedures toepassen activiteiten organiseren nostalgie prikkelen ouders/partners inzetten communiceren via het visuele en persoonlijke verrassen
faciliteren bereikbaarheid sociale veiligheid beïnvloeding speelcultuur coördinatie en aandacht bespeelbaarheid / ontmoeting design de speelplaats als buurtplein
pleitbezorging ouders kinderen school overheid omwonenden belangengroepen
strategie heldere doelen integreer school en buurt communiceer doel en enthousiasme maak zichtbaar creatieve vormen kansen i.p.v. plannen de echte verandering zit in het proces
voorbeelden straatfeeën de regenpijp straatspelen speelplaats als buurtplein de ‘playworker’ speellinten straatfeest (voetbal) rijdende rechter / mediator met stoepkrijt en dozen de eindsituatie tonen film, foto, Internet kinderen spelen de volwassenen na waar speelden beroemde buurtgenoten?
voorbeelden
succes! want buiten spelen is essentieel zelfstandig ontdekken is essentieel belemmeringen zijn legio gevolgen daarvan zijn bekend concurrentie van schermpjes concurrentie is stimulerend!