Ervaringen binnen Kindergeneeskunde en Kinder- en jeugdpsychiatrie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Discipelschap.
Haptonomie.
Opvoeden in de puberteit
Ja, zeker vandaag!.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Ontwikkelingstraject kinderen
Verbonden.
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
NICK TRAINA NAAM: Zanger in de band Link 80 Leeftijd: 18 jaar
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
18 november 2011.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Is de vereniging auti-proof?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Angststoornissen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Depressie bij ouderen.
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
Om soms eens dieper over na te denken
Psychosociale begeleiding bij kanker
Voortekenen herkennen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Voelsprieten Informatieavond
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
POP poli Traumatische partus
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Doelgroepen Adolescentie
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Ervaringen binnen Kindergeneeskunde en Kinder- en jeugdpsychiatrie Het raadsel pijn Ervaringen binnen Kindergeneeskunde en Kinder- en jeugdpsychiatrie

Trauma als beitel van onze hersenen De rol van ervaring op de zich ontwikkelende hersenstructuren werd onderschat, evenals de actieve rol van baby’s in hun eigen hersenontwikkeling door interactie met hun omgeving (Shore 1997).

De wetenschap We beginnen het wetenschappelijk ‘bewijs’ te zien van veranderde hersenfuncties als gevolg van mishandeling of verwaarlozing = de inwerking van het astraal lichaam op het fysiek-etherische lichaam?

Huidige beeld vanuit wetenschap Hersenstam en midden hersenen (lichamelijke functies nodig voor het leven/autonome functies) ontwikkelen zich eerst Het limbisch systeem (reguleren van emoties en de cortex/abstract denken) ontwikkelen zich het laatst. = etherlichaam ontwikkelt zich stap voor stap door vrijkomende energie kan astraal lichaam ontwikkelen

De omgekeerde pyramide

Hersenontwikkeling is plastisch Hersenontwikkeling = “leren”, feitelijk een proces van creëren, versterken én het afsterven van connecties tussen de neuronen (‘synapsen’). dynamische proces is gevoelig voor invloed van de omgeving “use it or lose it” (Greenough, Black & Wallace, 1987).

Mensen passen zich aan…? Het is vanwege deze processen van creatie, versterking en afsterving van synapsen dat onze hersenen ieder van ons laten aanpassen aan onze unieke omgeving (huidige wetenschap) of: zichtbaar worden van inwerking astraal lichaam in ons fysiek lichaam?

Het proces van snoeien Rond 3-jarige leeftijd begint het proces van snoeien van synapsen (afsterven) wanneer ze niet herhaaldelijk geactiveerd worden (Shore, 1997).

Ondervoeding onvolledig tot ontwikkeling komende hersengroei tragere doortocht van elektrische signalen in de hersenen (Pollitt & Gorman, 1994; Shonkoff & Phillips, 2000). Relatie met met cognitieve, emotioneel- sociale tekorten met mogelijk lange termijn gevolgen (Karr-Morse & Wiley, 1997).

Blauwdruk “Terwijl ervaringen het functioneren van een volwassene kunnen wijzigen of veranderen, verschaft ervaring letterlijk het organiserende framewerk voor een zuigeling en kind”. (Perry, Pollard, Blakely, Baker & Vigilante, 1995).

EFFECTEN VAN MISHANDELING OP DE ONTWIKKELING VAN HERSENEN ” We kunnen individuen hebben die, gebaseerd op vroege ervaringen, in feite "hard-wired" zijn voor negatieve gedragingen” (Chukani, 1997). “Sommige neuronwetenschappers vinden dit overdreven, anderen vinden het nog te mild uitgedrukt“(Shore, 1997)

Effect extreme verwaarlozing

Pasgeboren meisje Geboortegewicht 650 gram Infuus in arm (later schedelinfuus): armpje lag er daarna “levenloos” bij

Meisje 6 jaar Chronisch reumatische artritis vanaf 6 maanden oud > 6 maanden ledematen in schuimpakking

Vervolg reumatische artritis Laat zich van de trap vallen, voelt geen pijn! Maakt zich geen voorstelling van (binnenste van) lichaam (menstekening: alleen een been dat heel dik en rood is) h. van loon, workshop 8-2-2014

Twee broers 7 jaar Aanval op Palestijns vluchtelingenkamp 1982, door moeder verstopt, overleven als enigen Later in weeshuis dag en nacht naast elkaar, doen alles samen Uit elkaar gehaald: kunnen letterlijk “niet meer op hun benen staan en ook niet meer praten”

Jongen 9 jaar Autisme spectrum stoornis Zet stoelpoot op zijn voet Krabt zijn huid open Is “horende doof” en “ziende blind”

Jongen 11 jaar Autisme spectrumstoornis Weet niet wat hij de dag/een aantal uren ervoor gedaan of gezegd heeft Valt steeds van zijn stoel Zoekt geen troost Ontkent wat hij doet op het moment zelf (ander slaan bijvoorbeeld) Blijkt later seksueel misbruikt te zijn Als baby verwaarloosd

Jongen 14 jaar Afkomstig uit Congo Gevlucht samen met zijn vader Ziet eruit als 18 jaar Spreekt totaal niet Valt onverwacht mensen aan in de tram

Jongeman 17 jaar Drugsgebruik, meerdere psychiatrische diagnoses als kind (autisme, ADHD, ODD). Heeft eigen ervaringswereld en belevingswereld, goed en kwaad, ziet in anderen het kwade Bonkt met zijn hoofd tegen de muur, knijpt keihard in zijn vuisten Gaat in therapie vertellen over extreme, meerdere traumatische ervaringen: ziet beelden en energiestromen Moeder en vader blijken ook drugs gebruikt te hebben Vader overleden, onduidelijke doodsoorzaak Geboortegewicht 1000 gram!

Voor de therapie

Na therapie

Jongeman, 18 jaar Aangemeld met een depressie en suïcidedreiging, diagnose eerder Autisme Spectrum Stoornis Slaapstoornis, door zijn hoofd spokende gedachten, wanhopig Ernstige obstipatie met opgezette buik zonder pijnklachten!

Jongeman 19 jaar Marinier, uitgezonden naar Irak Obesitas vanaf jonge leeftijd, afhankelijk van zijn ouders Overleeft bermbomaanslag, raakt gewond (verliest been) maar heeft dit niet gemerkt Agressie doorbraken bij thuiskomst, bang dat hij zijn vriendin zal vermoorden/ernstig verminken PTSS met invallende herinneringen aan zijn maatje die gedood is Slaapproblemen door hevige fantoompijn Wanhopig

Fantoompijn: spookachtige kopie van je eigen lichaam

Fantoompijn Fysiek lichaam kapot, etherlichaam is nog intact Etherlichaam “houdt het fysieke lichaam bij elkaar” Pijn voelt net zo hevig als fysieke pijn

Dissociatie = ontkoppeling van de wezensdelen (het Ik, astraal en etherlichaam) als gevolg van het meemaken van traumatische ervaringen. Traumatische herbelevingen door het vrijkomen van energie/krachten uit het lichaamsgebonden etherlichaam verschijnselen tgv ontkoppelde toestand van het ik, astrale lichaam en etherlichaam uit het fysieke lichaam.

Autisme Niet verbonden zijn van de wezensdelen “zich terugtrekken” bij Hinschau

In het hart weeft het voelen, in het hoofd straalt het denken, in de leden werkt het willen. Wevend in ’t stralen, werkend in ’t weven, stralend in ’t werken: dat is de mens. (Steiner)

Zich herhalend trauma Niet alleen het ik maar ook het astrale lichaam trekt zich terug uit zijn verankering in het lichaam. Het te weinig verbonden astrale lichaam woekert in de zielenwereld.

Zichtbaar door: Onlogisch en associatief denken Verminderd gevoel van begrenzing van het eigen innerlijk tov anderen Alles weeft door elkaar ,via gevoelswaarden op elkaar betrokken Gevoelens van anderen waargenomen als deel van het zelf Alles subjectief gekleurd: gebeurtenissen teveel op zichzelf betrekken Spiegelingen: wat goed of mooi is wordt lelijk, kwaad/ alles wat onwaar is wordt waarheid, haat en liefde raken verward Onvermogen feiten, meningen en gevoelens te onderscheiden Te weinig afstand van de meningen van anderen, gevoelens en meningen van anderen beleefd als aanval Sterke waarneming van en reactie op de emotionele toestand van de ander Geen onderscheid kunnen maken tussen eigen gevoelens en die van een ander Gevoelens krijgen daadkarakter: “ik beschadig de ander met mijn woede”

astrale lichaam niet verbonden met lichaam pijn, kou en vermoeidheid worden minder waargenomen Lagere bloeddruk

Kortdurende ontkoppeling etherlichaam bij acuut levensgevaar of heftige schock: verlies van continuïteit in de tijdsbeleving desoriëntatie in de tijd tijdens de gebeurtenis (heel langzaam, als een vertraagde film of iemand zijn hele leven in een paar seconde voorbij zien trekken).

Langdurige ontkoppeling etherlichaam Zich herhalend of langdurig trauma ernstige dissociatie.

Doorwerking trauma II Ontkoppeling van van het ik, astrale lichaam en etherlichaam uit het fysieke lichaam. Verschijnselen: Onvermogen ervaringen te verwoorden Zichzelf van buiten waarnemen en vervreemding Concentratiestoornissen Amnesie Verminderd vermogen gevoelens en impulsen te reguleren, overgeleverd voelen aan extremen, ongecontroleerde woede aanvallen Verminderd vermogen zich met andere mensen te verbinden Verminderd vermogen zich te binden met taken, liefde of intimiteit te beleven en te uiten, verlies van zingeving Lichamelijke klachten: verstoring warmtehuishouding, verstoring immuniteit, verstoring hormonale systemen en spijsvertering, verlammingsverschijnselen

Behandelingsfasen

Eerste fase “ik ben wat ik krijg” Gestructureerde activiteiten (begin,midden,eind) structuur in tijd, plaats en persoon Intensieve verzorging/zorg, ‘” helende omgeving” Angstreductie, voorkomen overprikkeling, laten ervaren van (lichaams)grenzen Sfeer van liefdevolle bejegening, ontspanning en troost

Vervolg eerste fase Sfeer van liefdevolle bejegening, ontspanning en troost Activiteiten die steunen in basale behoeften aan ritme, structuur, vorm en zorg voor de omgeving zonder te direct fysiek contact Ordening van het denken (gerichte vragen, benoemen direct aan de waarneming gekoppeld, uitleg, gezamenlijke taal ontwikkelen) Lichaamsgerichte ervaringsordening: de wereld ervaren vanuit het lichaam. Ervaring en ordening op grond van wat gezien, gehoord, geproefd, gevoeld en geroken wordt. Langzamerhand herkenning vertrouwde personen en vertrouwde gewoonten

Tweede fase Greep laten krijgen op dagelijkse realiteit Structuur van alledag en omgeving begint betekenis te krijgen Nog afhankelijk van externe sturing/ordening waarnemen, betekenisverlening en koppeling denken aan handelen Uitleg reden van ons “ingrijpen” Rekening houden met “gesplitste loyaliteit” Rekening houden met ontstaan “arousal fenomenen”, “herhalingsfenomenen” en “vermijdingsfenomenen Grotere bereikbaarheid

Vervolg tweede fase Associatieve ervaringsordening: toenemend gevoel voor vaste patronen door de vaste regelmaat en de aandacht voor verzorging in het contact. Dit is hoe deze interventies betekenis krijgen in de zin van “Ik ben wat ik krijg”

Derde fase Voorzichtig contact over problematiek Aanmoedigen tot hulp vragen en zoeken Oplossingen aanreiken wanneer greep op denken, voelen en handelen ontbreekt Nieuwe wegen van interacties (rekening houden met “herhalingsfenomenen”) Positieve verwachtingen “leren” is kernbegrip in de communicatie

Vervolg derde fase Valkuilen in de interactie vermijden (pseudo-autonomie) Structurerende ervaringsordening: meer zelf gebruiken voorgaande manieren van ordening, ontdekken dat omgeving is opgebouwd uit herkenbare structuren, verband tussen gebeurtenissen en inzicht in situaties. Vooruit denken op wat komen gaat en terugkijken op wat geweest is. “Herinneringen” ontstaan. Kan keuzes gaan maken.

Vierde fase “Ik ben wat ik kan” Zelfherkenning: Meer denken over denken, voelen en handelen Meer eigen oplossingen verzinnen Meer denken over relatie tot anderen Verleiden tot andere denksporen Gesteunde regulering Cave: machteloze woede/depressieve gevoelens (is geen terugval!) Uitleg over emoties Emotioneel correctieve ervaringen

Vervolg vierde fase machteloze woede/depressieve gevoelens (is geen terugval!) Uitleg over emoties Emotioneel correctieve ervaringen

Vijfde fase Negatieve interacties steeds minder op basis van groeiende relatie met anderen Depressieve stemming “waarom ik?” Lichamelijke klachten (PIJN) Vormgevende ervaringsordening: In deze fase kan de jongere iets eigens toevoegen aan bekende structuren, kan zelf oplossingen bedenken en ideeën aandragen. Dit is hoe de interventies betekenis krijgen in de zin van “Ik ben wat ik kan”.

Zesde fase ik ben wie ik wil” Generalisatie naar andere leefsituaties Sporen van hechtingsgedrag Rekening houden met “splitsing” Eigen grenzen uittestend gedrag dat persoon niet langer “de oude” is Openstaan voor gevoelens van verdriet, eenzaamheid en eventueel verlating Heroriëntatie op het verleden Oriëntatie op de toekomst Meer zelfvertrouwen Veilige “oppositie” Accent op emotioneel-sociaal gerichte interventies

Zevende fase Plezier in autonomie Motivatie om te presteren Afscheid leren nemen Levenslang oefenen met vallen en opstaan Bij extreme omstandigheden voorspellen/herkennen van momenten van terugval en actief om hulp vragen Accent ligt op relatievorming

Vervolg zevende fase Luisteren naar het verhaal van anderen en erop reageren eigen creativiteit kan zichtbaar worden. Zich verbaal beter uiten en woorden geven aan gevoelens. Toenemende eigen identiteit. Deze manier van ordenen ontwikkelt zich levenslang door maar laat zich uiteindelijk zien in de zin van “Ik ben wat ik wil”.

Drie hoofdlijnen bij traumatisch verleden Intensieve (ver)zorg(ing) Liefdevolle houding Voorkomen van een “zich herhalen van het verleden”